0
(0)

باتری یو پی اس

باتری یو پی اس چیست؟ انواع باتری یو پی اس کدام است؟ تفاوت باتری یو پی اس و باتری خودرو چیست؟ 

باتری یو پی اس

یک دستگاه یو پی اس از اجزایی همچون باتری، یک سو کننده شارژیا مبدل جریان متناوب به جریان مستقیم ، مبدل جریان مستقیم به متناوب یا INVENTER و شارژر تشکیل شده است.

دستگاه یو پی اس دستگاهی الکترونیکی می باشد که  به منظور تامین دائم انرژی برای دستگاه‌های مصرف کننده  طراحی شده است که  به اختلالات موجود در شبکه و قطع  و وصل برق  بسیارحساس است و به دلیل حساسیت های بسیار بالا به قطعی ونوسانات برق مجموعه های درمانی و بیمارستانی ، مخابراتی ، کامپیوتری و غیره ، از تجهیزات موردنیاز این مجموعه ها  می‌باشند. تغییراتی همچون افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ، انواع اعوجاج لحظه ای یا دایم، تغییر فرکانس، از نمونه   مشکلات ایجاد شده بر روی شبکه‌ برق شهری هستند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی ودستگاه های تولید شده ودقت وحساسیت های بالای آنها وکاربرد های خاص و ویژه خود خود به  تجهیزاتی همچون منبع تغذیه بدون هیچ گونه وقفه ای نیاز مند هستند تا ولتاژ و فرکانس ثابت و قابل اطمینان را تامین نماید.

UPS ها برای مقابله با مشکلات برق AC سیستم ها طراحی و ساخته می شوند. UPS ها می توانند برای مثال برای حفاظت رایانه شخصی معمولی در محدوده از چند صد ولت آمپر VA تا چند میلیون ولت آمپر  برای مراکز مخابراتی و رایانه ای و صنعتی بزرگ طراحی، ساخته و به بازار عرضه شوند. وجود باتری یو پی اس در یک سیستم UPS این اطمینان را در سیستم ایجاد می کند که در صورتی که جریان برق قطع گردد، وظایف  یو پی اس به درستی ادامه خواهد یافت. یک UPS بدون باتری هیچ وقت درست کار نمی کند. در واقع وظیفه باتری UPS ها ذخیره سازی انرژی جریان برق است  که درحین قطعی برق انرژی لازم را فراهم میکند. باتری های UPS ها در سه مدل طول عمر زیاد ، متوسط وکم تولید می شوند.

وظایف دستگاه یو پی اس

از بین وظایف متعددی که دستگاه های یو پی اس به عهده دارند مهمترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • تغذیه تجهیزات الکترونیکی در صورت قطع برق
  • محافظت از تجهیزات در مقابل افزایش یا کاهش های ناگهانی ولتاژ
  • محافظت در مقابل نویز
  • محافظت در مقابل بی ثباتی در فرکانس برق شهر

نقش باتری یو پی اس

UPS به طور معمول برای محافظت از رایانه ها، مراکز داده، تجهیزات مخابراتی و یا سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورت قطع ناگهانی جریان برق بسیاری از سازمانها، ادارات، شرکت ها و موسساتی که از تجهیزات الکترونیکی استفاده می کنند با صدمات، تلفات و شاید خسارت های جبران ناپذیری مواجه شوند، در این شرایط به نقش مهم انواع دستگاه های یو پی اس پی می بریم.

انواع باتری یو پی اس کدامند؟

باطری یو پی اس انواع مختلفی دارد که می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرب اسید | Lead-acid
  • نیکل کادمیم | Nickel-cadmium
  • لیتیوم یون | Lithium-ion
  • سیلور آلکالاین

مناسب ترین و مورد استفاده ترین نوع باتری UPS از نوع سرب اسید است که درپوش بسته دارند و نیاز به نگهداری ندارند

همچنین برای دستگاه های UPS مناسب ترین نوع باتری خشک است که عدم نیاز به نگهداری و طول عمر بالا دارند و همچنین بخار اسید تولید نمی کنند.

 

نحوه نگهداری از باتری یو پی اس

باتری مهم ترین قسمت دستگاه یو پی اس است به همین دلیل نگهداری از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای نگهداری صحیح از باتری UPS باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  1. قرار گیری باتری یو پی اس:این مدل باتری باید در محیطی با دما و تهویه مناسب نگهداری شود. این باتری زمانی که به شارژر باتری متصل است گرم می شود.
  2. استفاده از باتری:باتری UPS باید پس از نصب و شارژ مورد استفاده قرار بگیرد و اگر در زمان استفاده از دستگاه یو پی اس قطع برق اتفاق نیوفتاد و باتری استفاده نشد باتری را هر ماه یکبار تخلیه کنید و به شارژر باتری وصل کنید.
  3. سطح آب باتری باید همواره مقداری بین حداقل و حداکثر میزان تعیین شده باشد.
  4. آب مقطر بهترین آب برای باتری UPS است.
  5. باتری را به طور مرتب گردگیری کنید.
  6. از انبار کردن باتری یو پی اس خودداری کنید. بیش  ترین زمان نگهداری این نوع از باتری ها 12 ماه است.
  7. باتری UPS خود را یک بار در سال کالیبره کنید.

شارژ کردن صحیح باتری یو پی اس

طول عمر باتری UPS رابطه ی مستقیمی با تعداد شارژ شدن آنها و میزان طول شارژ دارد. شارژ باتری UPS باید به روش درست انجام شود تا آسیبی به باتری نرسد.

مهم ترین نکته این است که ولتاژ دستگاه یو پی اس و باتری باید با شارژر باتری مورد استفاده تناسب داشته باشد. همچنین شارژر باید اتوماتیک باشد تا زمانی که باتری پر شد شارژ کردن را قطع کند تا به باتری آسیب نرسد.

عملیات شارژ کردن و دشارژ این باتری ها در مکان بسته انجام می شود که خطرات زیستی برای محیط کار یا منزل نداشته باشد.

تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

بر خلاف باتری های ماشین باتری یو پی اس و باتری های خورشیدی به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کم جریان را به طور پیوسته برای مدت طولانی ای تامین کنند که این مهمترین تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین می باشد.

تمامی سیستم های بک آپ برقی منجمله باتری های خورشیدی و یو پی اس ها با تبدیل جریان DC به جریان برق AC قادر به تامین برق مورد نیاز لوازم برقی می باشند .در مقایسه با باتری ماشین باتری های یو پی اس مشابه باتری دیپ سایکل عمل می کنند، زیرا آنها در مقایسه با باتری های ماشین زمان تخلیه بسیار طولانی تری دارند.

در کل طراحی باتری یو پی اس و باتری ماشین کلا متفاوت است.

در باتری خودرو تعداد پلیت ها بسیار زیاد است که موجب بالا رفتن سطح صفحات الکترود برای واکنش با الکترولیت می شود. این امر باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم می گردد. در حالی که باتری یو پی اس شامل تعداد کمتری از پلیت های الکترود می باشد که بسیار نازکتر از الکترود های باتری خودرو می باشد و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز دارد. این امر باعث می شود که باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی فراهم کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش