انواع ولتاژ باتری ماشین

انواع ولتاژ باتری ماشین

4.8
(1248)

در این مقاله به پرسش و پاسخ درباره انواع ولتاژ باتری ماشین می پردازیم و به شما آموزش می دهیم که ولتاژ مناسب برای شارژ باتری خودرو چه قدر است و در زمان روشن بودن یا خاموش بودن خودرو شارژ آن باید چه ولتاژی داشته باشد. برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتها همراه ما باشید.

باتری خودرو

باتری ها به این دلیل در خودرو استفاده می شوند که انرژی لازم برای قطعات برقی و استارت خودرو را فراهم کنند، بنابراین اگر باتری در ماشین وجود نداشته باشد شما حتی قابلیت استارت زدن را نخواهید داشت.  در واقع کارکرد صحیح باتری باعث می شود که سایر اجزا برقی خودرو نیز به درستی کار کنند.

بنابراین برای تعریف باتری به این موضوع می رسیم که باطری یک ذخیره کننده انرژی است که وظیفه ی تامین انرژی مورد نیاز سیستم های برقی ماشین در زمان های خاموش بودن و روشن بودن بر عهده دارد، باتری در انواع مختلف و توسط شرکت های متفاوتی به بازار عرضه می شوند.

ولتاژ مناسب برای شارژ باتری ماشین چه قدر است؟

ولتاژ باتری ماشین 12 ولت است که البته شما این امکان را دارید که بیشتر از این ولتاژ باتری را شارژ کنید، برای شارژ صحیح باتری شما حداقل به ولتاژ 12.9 نیاز دارید. اما با توجه به این که این میزان شارژ کند است، تا زمانی که باتری به صورت کامل شارژ نشده است می توانید ولتاژ را بالا ببرید تا باتری به صورت کامل شارژ شود.

شارژ باتری خودرو
شارژ باتری خودرو

بنابراین ولتاژ های متنابی برای ماشین وجود دارد و برای شارژ کردن شارژر باتری خودرو می توانید تا 15 ولت استفاده نمایید.

تنها نکته ای که مهم است باید در زمان شارژ باتری را به صورت مرتب بررسی کنید تا اگر شارژ آن فراتر تر رفته است جربان را قطع کنید.

اگر شما قصد این را دارید که شارژر را در حالت اتومات قرار دهید و باتری را رها کنید باید از ولتاژ شناور 13.6 تا 13.8 استفاده کنید.

چرا در زمانی که خودرو خاموش است ولتاژ باتری روی 12.8 یا 12.7 است؟

همان طور که گفتیم برای شارژ باتری از ولتاژ بالا استفاده می شود، اما به صورت معمول برای شارژ سریع تر باتری تا 14.4 ولت هم استفاده می شود، اگر به صورت شناور شارژ کنیم از 13.8 ولت هم می توان استفاده کرد.

صفحات باتری از ظرفیت خازنی خاصی برخوردار است که درون هر صفحه سلول هایی قرار دارد که تا 2.1 و 2.2 ولت شارژ ذخیره می کنند.

این موضوع باعث می شود که شارژ پلیت های باتری منعکس شوند. بهتر است اجازه دهید که باتری دشارژ شود و مجدد به صورت کامل آن را شارژ نمایید تا ولتاژ مدارد به صورت حقیقی اندازه گیری شود.

آیا می توانیم از یک باتری خودرو برای تامین انرژی های زیاد مثل سیستم خورشیدی استفاده کنیم؟

باتری های ماشین از نوع SLI (شروع، چراغ و احتراق) می باشند و متناسب با جریان زیاد و تخلیه های سریع و کوچک ساخته شده اند. در ساختار باتری از صفحات بسیاری استفاده شده است که این توانایی را دانرد یک باتری کوچک با منبع جریان بالا را تامین کنند. اما تخلیه های عمیق باعث می شود صفحات درون باتری نیز تخلیه شوند و در نتیجه خوردگی و ریختن باتری ایجاد خواهد شد.

خودرو های خورشیدی
خودرو های خورشیدی

دامنه ولتاژ باتری خودرو 12 ولت برای شارژ و تخلیه چه میزان است؟

ولتاژ باتری ماشین بسته به شرایط مختلف تغییر می کند، زمانی که خودرو شما خاموش اگر باتری در سلامت کامل باشد ولتاژ آن 12.9 ولت است.

باتری که تازه شارژ می شود چه توسط شارزر باشد و چه با روش های دیگر می تواند ولتاژ بیشتری را با تجمع بار الکتریکی غیر شیمیایی روی صفحات خازن اندازه گیری کند. به همین جهت امکان دارد که شما مجبور شوید برای مدت زمان کم تری تخلیه انجام دهید تا به ولتاژ بالاتر برسید.

از آن جایی که باتری ولتاژ را تخلیه می کند به 10 ولت یا حتی پایین تر می رسد. اگر ولتاژ باتری بر روی بالاتر از 11.8 ولت بماتد استارت خودرو به راحتی انجام می شود.

اگر باتری خودرو بیش از حد سرد شود دچار یخ زدگی می شود؟

هنگامی که يک باتری اسيد سرب به طور کامل شارژ شود، الکتروليت (اسيد سولفوريک) نقطه انجماد آن پایین تر از 40– درجه سانتيگراد خواهد بود. هنگامی که کاملاً تخليه شود، تمام يون های سولفات مصرف می شود و الکتروليت باطری به آب خالص تبدیل شده و نقطه انجماد آن صفر درجه سانتيگراد می شود. بنابراين بيرون رفتن با خودرویی که دارای يک باطری مرده در فصل سرما است غير معمول نيست، که هيچ جريان شارژ را نمیپذيرد. قبل از اين که باطری شارژ شود نياز به گرم شدن دارد و تا زمان تخليه دوباره يخ نمی زند.

یخ زدگی باتری
یخ زدگی باتری

آیا قبل و یا بعد از شارژ باتری باید به آن آب اضافه کرد؟

در این زمان باید مدل باتری را بررسی کرد اگر باتری شما از مدل هایی بود که احتیاج به اب دارد، وضعیت سطح آب را بررسی نمایید در صورتی که سطج آب کم شده باشد و یا آب بخار شده باشید احتیاج است که سطح آب را افزایش دهید.

بهتر است که قبل از شارژ باتری این کار را انجام دهید و سطح آب را به وضعیت مطلوبی برسانید. این موضوع باعث می شود که در روند شارژ حباب هایی درون آب ایجاد ششود که به مخلوط کردن اسید باتری کمک می کند.

همچنين لازم به ذکر است که سيستم های شارژ مدرن با مدیریت دقيق ولتاژ، آب باطری زیادی مصرف نمی کنند و البته باتری های آب بندی شده ( اتمی یا سیلد ) آب آن ها را بازيافت می کنند، بنابراين نیازی نیست که با آب مقطر را تنظیم کنید.

پس از روشن کردن خودرو چه مقدار زمان لازم است تا باتری شارژ شود؟

می دانید که باتری در زمان خاموش بودن خودرو, برق اجزا برقی را تامین می کند و پس از استارت زمانی که خودر روشن می شود به کمک دینام برای مصارف های بعدی شارژ می شود.

اما چه مقدار زمان برای این کار لازم است؟ به صورت کلی زمان خیلی زیادی لازم و اگر باتری شما به صورت کامل تخلیه شده باشد بین 4 تا 24 ساعت زمان لارم است که به صورت مجدد شارژ شود.

اگر باتری شما تخلیه کامل باشد پس از 1 ساعت شارژ این انرژی را پیدا می کند که قدرت استارت خودرو را داشته باشد.

اما به طور کلی این زمان بستگی به این دارد که باتری شما از کدام مدل است و تا چه اندازه خالی می باشد، بنابراین نمی توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد.

چرا در مسافت های کوتاه باتری شارژ نمی شود؟

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم در زمان روشن بودن خودرو باتری توسط دینام شارژ می شود، حال تصور کنید که شما به صورت پیوسته ماشین را خاموش و روشن کنید، در این صورت دینام این فرصت را پیدا نمی کند که باتری خودرو را شارژ نماید.

شارژ باتری ماشین
شارژ باتری ماشین

این موضوع حتی باعث می شود که طول عمر باتری کم شود و باتری به مرور خوابیده شود، به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می شود برای مراقبت از باتری در مسافت های کوتاه رانندگی نکنید و ماشین را خیلی خاموش و روشن نکنید.

اگر مجبور به انجام این کار شدید در زمانی که خودرو روشن است سایر وسایل های برقی مثل سیستم پخش خودرو یا وسایل سرمایشی و گرمایشی را روشن نکنید، زیرا باعث می شوند انرژی باتری زودتر تخلیه شود.

در ویدیو زیر به شما آموزش می دهیم که چگونه می توان تست ولتاژ خروجی دینام را به دست آورد.

مایعی که درون باتری ماشین وجود دارد چه میزان است؟

الکترولیت ترکیبی از آب و اسید سولفریک است، غلظت این مایع وابسته به وضعیت شارژ باتری است، هر چه قدر اسید کم تری از باتری تخلیه شود در نتیجه باتری دارای طول عمر بیشتری است.

در باتری ها معمولا تا 2 سانتی متر آب بالای صفحات را پوشش می دهد که در باتری های اسیدی زمانی که پوشش باتری را بردارید این مایع قابل مشاهده است.

در باتری ماشین چه مقدار اب باید وجود داشته باشد؟

در باتری های اسیدی که احیتاج به بررسی سطح آب دارند نشانه هایی وجود دارد که به کمک آن نشانه ها می توانید وضعیت هر سلول را بررسی کنید.

در داخل باطری ها یک زبانه ی پلاستیکی به صورت معلق قرار دارد که می توانید به کمک آن آب داخل باتری را اندازه گیری کنید.

علاوه بر این موضوع بر روی بدنه باتری دو خط به شکل درجه با کلمه های MAX , MIN  حک شده است که نشانه حداکثر و حداقل است .

آیا باتری خودرو می تواند خود را شارژ کند؟

شاید این سوال کمی عجیب به نظر برسد، اما حتی شما هم این موضوع را تجربه کرده اید که در فصل سرما وقتی برای دفعات اول استارت می زنید خودرو روشن نمی شود اما پس از چند دقیقه تامل وقتی به صورت مجدد استارت می زنید خودرو روشن می شود.

باتری به باتری خودرو
باتری به باتری خودرو

این اثر به دلیل واکنش تدریجی الکترولیت با صفحات درون باتری است و تا زمانی که باتری از کار بیفتد امکان تشکیل شدن آن ها وجود دارد.

ولتاژ باتری چه میزان باشد یعنی به صورت کامل تخلیه شده است؟

اگر ولتاژ باتری شما کم تر از 10 ولت باشد به این معنا است که هیچ شارژی درون آن وجود ندارد. اگر باتری شما دارای ولتاژی کم تر 10 ولت باشد به صورت جدی آسیب دیده است و امکان شارژ آن را ندارید و باید آن را تعویض نمایید.

چگونه ولتاژ باتری خودرو را به کمک ولت متر تست کنیم؟

میزان  استاندارد ولتاژ  برای یک  باتری شارژ شده  12.6 تا 12.8 ولت است. اگر این میزان  پایین تر باشد، به این معنی است که شارژ  باتری اتومبیل شما تخلیه شده است.

استفاده از یک مولتی متر بسیار آسان است. شما باید سیم نازک  قرمز (مثبت) مولتی متر را به پایانه مثبت باتری و سیم  نازک سیاه (منفی)  را به پایانه  منفی  باتری وصل کنید.

پس از اتصال بخش های مورد نظر مولتی متر به پایانه ها، شما باید چند ثانیه صبر کنید و سپس نتیجه ارقام ارائه شده را مشاهده کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با انواع ولتاژ باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش