برداشتن سر باتری ماشین

4.8
(2146)

برداشتن سر باتری ماشین

تا زمانی که باتری خودرو کاملا سالم است و به درستی کار می کند وجود آن را فراموش می کنیم. اما زمانی که از کار بیفتد, می دانید که چطور آن را جدا کرده و تعویض کنید؟

باتری یکی از اجزای ضروری خودرو است و مانند بسیاری از اجزای دیگر, بعد از مدتی از کار می افتد. دانستن اینکه چطور باتری را به درستی از خودرو جدا کنید بسیار مهم است. انجام نادرست مراحل می تواند باعث آسیب های جدی به باتری, خودرو و یا خودتان شود.

در چه مواقعی لازم است اتصال باتری ماشین را قطع کنیم؟

دلایل بسیاری وجود دارد که لازم است اتصالات باتری را قطع کرده و باتری را از خودرو جدا کنید. زمانی که عمر باتری تمام شده و باتری را باید تعویض کنید یا نیاز است باتری را تعمیر کنید, یا تعمیراتی بر روی خودرو انجام دهید که امکان آسیب رسانی به باتری را داشته باشند لازم است که باتری را از خودرو جدا کنید.

همچنین در مواقعی که نمیخواهیم از خودرو به مدت طولانی استفاده کنیم و امکان خالی شدن شارژ باتری وجود دارد, لازم است اتصالات باتری را قطع نماییم.

ابزار و وسایل لازم برای باز کردن بست باتری

  • مجموعه آچار سوکتی
  • برس تمیز کننده سیم
  • برس سیمی تمیز کننده لوله
  • گریس ضد خوردگی
  • عینک و دستکش محافظ

مراحل برداشتن سر باتری خودرو

قبل از شروع فرآیند قطع باتری، مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما کار نمی کند و تمام اجزای الکتریکی خاموش هستند. همچنین لازم است تمامی اقدامات احتیاطی را انجام دهید. باتری علاوه بر داشتن یک بار الکتریکی خطرناک, دارای اسید است که میتواند باعث خوردگی شود.

  1. موقعیت باتری را مشخص کنید.
    اکثر باتری ها در کاپوت جلو قرار دارند. با بالا بردن کاپوت می توان جای باتری را به راحتی تشخیص داد. اگر باتری را در کاپوت جلو پیدا نکردید, مطمئنا در صندوق عقب قرار دارد. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید.
  2. پایانه های مثبت و منفی را پیدا کنید
    این یکی از مهمترین مراحل است. پایانه مثبت با علامت “+” و منفی با “-” مشخص شده است. برخی از باتری‌ها دارای درپوش‌های پلاستیکی هستند که پایانه‌های آن را می‌پوشانند که برای دسترسی به کابل‌های باتری – سیم‌هایی که باتری را به سایز اجزای خودرو متصل می‌کنند – و گیره‌های کابلی که باید برای جدا کردن باتری آن‌ها را بردارید، باید جدا شوند.
  3. سوکت و آچار مناسب را انتخاب کنید
    اندازه سوکتی که برای باز کردن پیچ قطب منفی نیاز دارید را مشخص کنید. بسته به اینکه چقدر فضا برای مانور آچار وجود دارد می توانید چند آچار را انتخاب کنید. اکثر گیره‌های کابل باتری، پیچ‌های 10 میلی‌متری دارند، بنابراین احتمالاً برای جدا کردن کابل‌ها به یک آچار باز 10 میلی‌متری نیاز خواهید داشت. در برخی موارد، می توانید تنها با یک آچار قابل تنظیم از پس کار برآیید.
  4. کابل ها را باز کنید
    در این مرحله باید مراقب باشید. ابتدا مطمئن شوید خودرو کاملا خاموش است. حتما از محافظ چشم و دستکش عایق استفاده کنید. اچار را ابتدا روی قطب منفی گذاشته و در جهت عکس عقربه های ساعت بچرخانید. بعد از باز کردن پیچ منفی, سیم منفی را با بلند کردن از باتری جدا کنید. دقت کنید که آچار تحت هیچ شرایطی با هر دوقطب مثبت و منفی تماس نداشته باشد. حتی اگر باتری کاملا خوابیده و یا به اصطلاح مرده باشد, ممکن است هنوز مقداری جریان الکتریسیته در آن وجود داشته باشد و همان باعث ایجاد جرقه و آسیب به خودرو شود. سیم منفی را جایی قرار دهید که در حین انجام کار با باتری تماس پیدا نکند. سپس کابل مثبت را جدا کنید.
  5. گیره نگهدارنده باتری را بردارید
    بسیاری از باتری ها توسط گیره ای به سینی که روی آن قرار دارند, محکم می شوند. قبل از اینکه بتوانید باتری را از خودرو بلند کنید، باید این گیره را بردارید. برای باز کردن این گیره هم به یک آچار سوکت احتیاج دارید.

    باتری را با احتیاط از خودرو بیرون بیاورید و مطمئن شوید که برای جلوگیری از ریختن اسید داخل آن، آن را در تمام مدت صاف نگه دارید. باتری را روی یک سطح صاف و دور از خودرو قرار دهید.

در ویدیو زیر نحوه قطع کردن اتصالات باتری به صورت کامل توضیح داده شده است.

نحوه بستن بست های باتری ماشین

در زمان بستن بست های باتری ابتدا باید بست قطب مثبت بسته شود و سپس بست قطب منفی.

نکات ایمنی هنگام باز یا بسته کردن بست باتری ماشین

  • برای محافظت در هنگام کار کردن با باتری همیشه دستکش کار عایق بپوشید. هنگام کار با باتری همیشه عینک ایمنی بزنید چون همیشه این احتمال وجود دارد که مایع خورنده ی داخل باتری به بیرون نشت کند.
  • قبل از هرگونه تلاش برای جدا کردن باتری از خودرو، ابتدا خودرو را خاموش کنید، زیرا مایع خورنده ی داخل باتری قابل اشتعال نیز است.
  • قبل از خارج کردن باتری هرگونه زیور آلات خود را در بیاورید. زیورآلات فلزی مانند گردن بند، ساعت و دستبند ممکن است به طور اتفاقی با باتری تماس پیدا کنند و ایجاد شوک کنند.
  • مراقب باشید که دو کابل مثبت و منفی نباید با هم برخورد کنند. همچنین باید مراقب باشید که کابل مثبت با قسمت های فلزی برخورد نکند. زیرا جریان باقی مانده در این کابل می تواند به اجزای الکتریکی خودرو آسیب برساند.

نکات مهم در هنگام قطع اتصال باتری

  • قبل از قطع بست باتری, اگر روی آنها سولفاته شده است با آب گرم شستشو دهید زیرا این سولفاته ها اجازه باز شدن سرباتری را نمی دهد.
  • دقت داشته باشید در هنگام باز یا بسته کردن بست ها, هیچ ابزاری با بدنه تماس نداشته باشد زیرا می تواند باعث جرقه زدن یا آتش سوزی شود. برای اجتناب از این موضوع تنها کافیست در زمان باز کردن سرباتری ها, ابتدا بست پایانه منفی را باز کرده و به طور کامل از بدنه جدا کنید. این کار باعث ناقص ماندن فرآیند جریان برق خواهد شد و در صورتیکه در زمان بازکردن بست پایانه مثبت, آپار با بدنه تماس پیدا کرد جرقه ای تولید نشود.
  • در زمان بستن باتری نیز برای جلوگیری از ایجاد جریان, ابتدا بست قطب مثبت را بسته و سپس بست قطب منفی را ببندید.
  • در هنگام باز کردن سرباتری ها, هیچگاه از ضربه زدن برای باز کردن آن استفاده نکنید. زیرا باعث قطع اتصالات داخلی باتری و ریزش صفحات سربی آن می شود.
  • برای جلوگیری از سولفاته شدن می توانید روی بست را با گریس بپوشانید.

جدا کردن کابل باتری هنگامی که خودرو روشن است

این کار یک تکنیک متداول میان مکانیک ها است برای تست اینکه آیا دینام خودرو به درستی کار می کند یا خیر. در تئوری اگر دینام خودرو سالم باشد, زمانی که خودرو روشن است با قطع کردن اتصالات باتری نباید موتور از کار بیفتد. در صورتی قطع کردن باتری باعث از کار فتادن موتور شود به این معناست که دینام دچار مشکل شده است.

با این حال باید بدانید که این تست باعث آسیب به قطعات الکترونیکی خودرو خواهد شد.

اگر دینام با عملکرد نادرست باعث اورشارژ شدن باتری شده باشد, قطع کردن باتری در هنگامی که خودرو روشن است باعث می شود دینام ولتاژ بالاتری را به قطعات الکتریکی خودرو وارد کند و باعث آسیب به این قطعات خواهد شد.

همچنین اگر دینام به صورت متناوب برق خودرو را تامین کند, در صورت قطع کردن باتری باعث قفل شدن رایانه و ایجاد مشکلات دیگری شود.

بهتر است به جای انجام این تست برای تشخیص سالم بودن دینام, از یک ولت متر استفاده کنید و ولتاژ باتری را در زمان خاموش بودن و روشن بودن ماشین اندازه گیری کنید. به عبارت ساده، اگر ولتاژ هنگام کار ماشین بیشتر باشد، دینام حداقل مقداری انرژی را به باتری برمی‌گرداند، اما این بدان معنا نیست که بهینه کار می‌کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش