تشخیص عمر باتری ماشین

تشخیص عمر باتری ماشین

4.9
(1365)

برای اکثر رانندگان خودرو این اتفاق افتاده است که یک روز زمانی که استارت می زنند متوجه شوند که خودرو روشن نمی شود، معمولا این اتفاقات زمانی رخ می دهد که عمر باتری ماشین رو به اتمام باشد و یا به اصطلاح باتری خوابیده باشد؛ اما چگونه می توان از این اتفاقات جلوگیری کرد و راه های تشخیص عمر باتری ماشین چه می باشد؟

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و شما آموزش می دهیم چگونه می توانید مقدار عمر باتری خودرو را متوجه شوید.

عمر مفید باتری خودرو چه قدر است؟

معمولا شرکت تولید کننده باتری در مشخصات باتری ذکر می کند که مقدار عمر باطری چه قدر است، با توجه به این که این موضوع به شرایط مختلفی بستگی دارد و در صورتی که نا مناسب از باتری نگهداری کنید حتی به همان اندازه که تولید کننده معین کرده است عمر نمی کند.

به این حال به صورت کلی باتری های خودرو بین 2 تا 5 سال عمر می کنند. در صورتی که طرز استفاده شما درست باشد می توانید از باتری تا ماکزیمم حالت آن استفاده کنید اما اگر توجهی به آن نداشته باشید مقدار عمر باتری کاهش پیدا می کند.

چه دلایلی باعث کاهش عمر باتری خودرو می شود؟

دلایلی زیاد می تواند باعث شود که عمر مفید باتری خودرو کاهش پیدا کند، در ادامه مهم ترین آن ها را برای شما آورده ایم.

اشتباهات راننده

تقریبا تمامی افراد را این اشتباه را کرده اند که بدون این که چراغ های درون خودرو را خاموش کنند ماشین را خاموش می کنند! در ظاهر این کار اشتباه به نظر نمی سرد اما نتیجه آن را وقتی متوجه می شوید که روز بعد به سراغ خودرو می روید و هر چه استارت می زنید ماشین روشن نمی شود و یا در صورت روشن شدن به سختی انجام می شود.

علت این موضوع چیست؟ در زمان هایی که خودرو خاموش است برق اجزا ماشین توسط باتری تامین می شود، به همین باتری باید تا صبح انرژی مورد نیاز چراغ را تامین کند و از آنجایی که توسط دینام شارژ نمی شود خوابیده می شود.

به همین جهت همیشه باید حواستان باشد که هر زمان قصد خاموش کردن خودرو را داشتید قطعات برقی خودرو را چک کنید که همگی خاموش باشند.

آب و هوای گرم یا سرد

آیا این موضوع هم تاثیر گذار است؟ قطعا بله، دمای هوا تاثیر بسیاری بر روی کوتاه شدن عمر باتری دارد، اگر باتری در شرایط هوایی گرم قرار بگیرد موتور گرمای بیشتری تولید می کند و این درجه حرارت بالا باعث می شود مایعات درون باتری تبخیر شوند و در نهایت ساختار داخلی آن دچار آسیب می شود.

در مورد هوای سرد هم به همین شکل می باشد و بر روی عمر باتری تاثیر گذار است، دلیل این موضوع در این است که در دمای صفر درجه باتری ها 35 درصد از حالت همیشگی خود ضعیف تر هستند و برای این که بتوانند همانند همیشه انرژی تولید کنند بیشتر کار می کنند در نتیجه باتری ضعیف می شود.

اما راه حل چیست؟ اگر شما در شهری زندگی می کنید که اکثر اوقات سرد و یا گرم است، بهتر است به سراغ باتری های معمولی نروید و از باتری هایی در خودرو استفاده کنید که مخصوص آن آب و هوا ساخته شده اند. برخی از شرکت ها هستند که باتری ها را متناسب با یک دمای مخصوص تولید می کنند و با علامتی بر روی بدنه باتری این موضوع مشخص می شود.

مشکل در سیستم شارژ باتری

در صورتی که به هر دلیلی در سیستم شارژ باتری مشکلی ایجاد شود باتری خودرو به مرور ضعیف می شود، معمولا روند کار سیستم برق خودرو به این صورت است که در زمان هایی که خودرو روشن است برق اجزا آن تسط دینام شارژ می شود و به صورت همزمان باتری توسط دینام شارژ می شود تا زمانی که خودرو خاموش می شود بتواند برق مورد نیاز ماشین را تامین کند.

حال اگر در دنیام خودرو مشکلی ایجاد شود باتری خودرو شارژ نمی شود و انرژی لازم را به دست نمی آورد.

بنابراین نمی توان همیشه به صورت صد در صد گفت که مشکل از باتری است، اگر شما باتری خودرو را به تازگی بررسی یا تعویض کرده اید و دوباره در آن مشکلی ایجاد شده است بهتر است دینام را هم بررسی کنید.

زیرا ممکن است تسمه های دینام شل شده باشند و یا تنسیوفر آن فرسوده باشد که تمام این موارد با بررسی مشخص می شود.

توقف های متوالی در زمان های کوتاه

منظور از این جمله چه می باشد؟ به طور مثال شما پشت خودرو می نشینید و حرکت می کنید، در این حین وقتی هنوز دو دقیقه نشده است به هر دلیلی توقف می کنید و ماشین را خاموش میکنید، چند دقیقه بعد سوار خودرو می شوید و شروع به حرکت می کنید و لحظاتی بعد دوباره باید توقف کنید.

بسیاری تصور می کنند که این کار هیچ ضرری برای خودرو ندارد و مسئله ای است که برای همه پیش می آید، بله این موضوع کاملا طبیعی است اما آیا می دانید تا چه اندازه به باتری آسیب می زند؟

با این کار شما به دینام این فرصت را نمی دهید که باتری را شارژ کند و در نتیجه باتری به مرور ضعیف می شود!

اگر به باتری خود اهمیت می دهید و نمی خواهید عمر باتری ماشین کاهش پیدا کند از انجام این مدل رانندگی خودداری کنید.

پوسیدگی کایل باتری و یا ایجاد شدن خوردگی بر روی آن

در صورتی که در اتصالات باتری مشکلی ایجاد شود، سیستم شارژ خودرو این امکان را ندارد که باتری را به خوبی شارژ کند. به همین جهت لازم است که به صورت مرتب باتری را چک نمایید تا در صورتی که مشکلی در آن ایجاد شده است قبل از این که باتری را از کار بیندازد حل کنید.

علاوه بر این موضوع یکی دیگر از راه های تشخیص عمر باتری ماشین بررسی ظاهر باتری است، شما باید 6 ماهی یک بار باتری را چک کنید وظاهر آن را بررسی کنید اگر بر روی آن خوردگی و یا پوسیدگی مشاده کردید نشان از این دارد که عمر باتری رو به اتمام است.

سولفاته شدن باتری
سولفاته شدن باتری

در صورتی که اسید بر روی زبانه های باتری وجود داشته باشید اجازه نمی دهد که بین پایانه و نقاط اتصال انرژی در رفت و آمد باشد و عملکرد باتری و اجزا برقی خودرو دچار مشکل می شود.

تنها راه حل این است که به صورت مرتب باطری را بررسی کنید و در صورت کثیف شدن یا رسوب بستن با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

آموزش نگهداری باتری ماشین

در ویدیو زیر اموزش نگهداری و افزایش عمر باتری خودرو رو برایتان قرار داده ایم، تماشای آن می تواند بسیار برایتان مفید باشد.

راه های تشخیص عمر باتری ماشین

نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین قابل تشخیص هستند و اگر کمی دقت داشته باشید به خوبی می توانید آن ها را تشخیص دهید. چند نشانه که بسیار رایج هستند را در ادامه برایتان آماده کرده ایم.

روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک موتور به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط دارد و یکی از آنها باتری ماشین است. معمولا وقتی چراغ چک روشن می‌شود، اولین چیزی که بررسی می‌کنند باتری ماشین است. اگر نشانه‌های دیگر به اندازه کافی بارز هستند که بفهمید مشکل از باتری است، وقتی تعویض آن است. درغیراین‌صورت ماشین را نزد تعمیرکار ببرید تا مشکلات احتمالی را بررسی کند.

موتور خودرو با سرعت همیشگی روشن نمی شود

زمانی که شما استارت می زنید باید بلافاصله پس از آن خودرو روشن شود، هر زمان که احساس کردید زمان بین استارت زدن و روشن شدن موتور طولانی شده است باید وضعیت دینام یا باتری را بررسی کنید، معمولا با بررسی آن ها متوجه می شوید که مشکل از کجاست.

روشن نشدن خودرو
روشن نشدن خودرو

موتور اصلا روشن نمی شود

اگر هر چه قدر که استارت زدید خودرو روشن نشد نشان از این دارد که شارژ باتری خودرو تمام شده است و باید برای تعویض و یا تعمیر آن اقدام کنید.

در صورتی که خودرو در نزدیکی شما می باشد می توانید باتری به باتری کنید تا به تعمیرگاه برسید اما اگر قصد انجام این کار را ندارید می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید تا هرکجا که هستید در محل باتری خودرو شما را تعویض کنیم.

کم شدن نور چراغ های جلو

یکی از واضح ترین راه های تشخیص عمر باتری ماشین بررسی چراغ های خودرو می باشد، هر زمان که متوجه شدید نور چراغ های خودرو مانند همیشه نمی باشد به این معنا است که باتری خودرو ضعیف شده است و نمی تواند انرژی لازم برای روشنایی چراغ را تولید کند.

بهترین کار این است که ولتاژ باتری را به دست بیاورید و در صورت امکان آن را شارژ کنید.

مشکلات الکتریکی رایج

رادیو، چراغ‌های داشبورد، برف‌پاک‌کن، شیشه‌بالابر برقی، سیستم تهویه، چراغ‌ها و بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی ماشین، همگی از باتری استفاده می‌کنند. وقتی باتری ضعیف است، هر یک از آنها ممکن است به‌درستی کار نمی‌کنند یا از کار بیفتند. بنابراین با بررسی اجزا برقی خودرو می توانید متوجه شوید که باتری شما در وضعیت سالمی قرار دارد یا خیر.

مشکلات برقی خودرو
مشکلات برقی خودرو

احساس کردن بوی بد از کاپوت خودرو

یکی دیگر از راه های تشخیص عمر باتری ماشین بوی بد است! اگر ماشین را روشن کردید و متوجه شدید که بویی شبیه به تخم مرغ گندیده یا گوگرد از کاپوت بلند می شود نشان از این دارد که باتری خودرو نشت کرده است. این موضوع یا به دلیل قدیمی بودن باتری رخ می دهد و یا ضربه خارجی به پایانه ها و بدنه باتری وارد شده است.

در هر صورت تنها راهی که شما دارید این است که باتری خودرو را تعویض نمایید.

هزینه خرید و یا تعویض باتری خودرو

هزینه خرید باتری وابسته عوامل مختلف بسیاری می باشد، باتری های مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک از آن ها دارای قیمت های متفاوتی هستند. عواملی مانند مارک باتری ماشین، ضمانت نامه آن و حتی تاریخ تولید ماشین می تواند روی هزینه نهایی خرید آن تاثیرگزار باشد.

اگر از باتری قبلی خود راضی بودید می توانید مشخصات آن را یادداشت کنید و باتری مطابق با مدل قبلی خریداری کنید.

اما به صورت کلی برای خرید باتری مناسب برای خودرو، باید از کیفیت و کارایی آن اطمینان پیدا کرده و مارک های قابل اعتماد را خریداری کنید. حتی توصیه می شود باتری هایی را خریداری کنید که دارای ضمانت نامه باشند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با راه های تشخیص عمر باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش