خالی شدن باتری ماشین در زمستان

خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد

4.8
(2144)

یکی از اتفاقات رایجی که برای هرکسی امکان دارد رخ بدهد، خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد است. بنابراین قبل از شروع فصل سرما شما باید وضعیت باتری خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید در دمای پایین به خوبی کار می کند. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع می پردازیم، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علت خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد

این که در دمای پایین ماشین شما سخت تر روشن شود یک موضوع طبیعی می باشد که برای همه پیش می آید و ربطی هم به مدل باتری ندارد. دلیل این موضوع در این است که در هوای سرد روغن موتور به راحتی جریان پیدا نمیکند و در نتیجه فشاری که به باتری وارد می شود دو برابر می شود.

علت خالی شدن باتری ماشین
علت خالی شدن باتری ماشین

این موضوع سبب می شود که قدرت باتری بین 50 الی 60 درصد کاهش پیدا کند، بنابراین کاملا نیاز است که قبل از سرد شدن هوا کیفیت و سلامت باتری را بررسی کنید. در ادامه مهم ترین دلایل خالی شدن باتری را برای شما آماده کرده ایم:

خطای انسانی

در خیلی مواقع ممکن است سهل انگاری یا کم کاری افراد سبب تخلیه باتری خودرو شود. شما باید دقت داشته باشید که در فصل زمستان امکانات لازم برای خودرو را به خوبی تهیه نمایید و ماشین را در مکان هایی پارک کنید که امکان یخ زدن آن ها به حداقل برسد.

همچنین باید مطمئن شوید که چراغ های داخلی و خارجی خودرو خاموش هستند، زیرا در صورت روشن ماندن انرژی بسیاری از باتری گرفته می شود که بسیار برای باتری بد است.

از این رو در زمان های خاموش کردن خودرو و پیاده شدن از خودرو دقت کنید که درب های خودرو را به خوبی ببنید، در صورتی که درب های خودرو نیمه باز باشد. چراغ های داخلی خودرو روشن می مانند و باتری خودرو خالی می شود.

همچنین در زمان های خاموش شدن خودرو تمامی لوازم جانبی را از برق بکشید. شما باید دقت کنید که لوازم هایی مثل: شارژر تلفن همراه، پورت های یو اس بی, پریز فندک همگی خاموش باشند تا برق اضافی از باتری دریافت نشود.

اتصالات کابل ضعیف شده است یا خوردگی در باتری وجود دارد

یکی دیگر از دلایل خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد این است که در زمستان امکان خوردگی باتری افزایش می یابد. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است مشکل باتری شما از قبل وجود داشته باشد اما شما متوجه آن نشده باشید. معمولا در زمستان چون فشار بیشتری به باتری وارد می شود در نتیجه مشکلات در آن احساس می شود.

خوردگی یا شل بودن کابل های باتری نیز به همین شکل است. اگر یکی از کابل های مثبت یا منفی سرباتری شما شل شده باشد باتری می تواند همچنان به کار خود ادامه دهد و شما متوجه این موضوع نمی شوید.

اما با پایین آمدن دما در زمان استارت خودرو فشار بیشتری به باتری وارد می شود و در نتیجه با توجه به اینکه سرباتری ها شل می باشند باتری این توانایی را ندارد که انرژی مورد نیاز برای استارت را تهیه کند و خودرو روشن نمی شود.

در مورد خودرگی یا سولفاته شدن هم به همین شکل است. وجود سولفاته در قسمت سرباتری ها سبب می شود انرژی به خوبی به باتری منتقل نشود.

بنابراین لازم است که قبل از سرد شدن هوا شما وضعیت باتری را بررسی کنید تا در صورتی که چنین مشکلاتی در آن وجود داشت آن ها را درست نمایید.

دمای انجماد

هوای سرد باعث می شود که انجام دادن هر کاری کند تر از حد معمول انجام شود. این موضوع در مورد واکنش های شیمیایی درون باتری بیشتر احساس می شود. در حقیقت باتری در هوای سرد و در دمای 32 درجه فارنهایت، چیزی بین 35 درصد از قدرت خود را از دست می دهد. زمانی که دما به 0 درجه برسد باتری تا 60درصد از قدرت خود را از دست می دهد. این موضوع زمانی است که در این شرایط موتور برای شروع کار دو برابر بیشتر از زمان های عادی انرژی می خواهد.

باتری ماشین در دمای بسیار پایین دچار یخ زدگی می شود و نتیجه آن این است که باتری از کار می افتد و تخلیه بار باتری رخ می دهد. برای جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد باید ماشین را در گاراژ پارک کرد تا میزان ورود هوای سرد به حداقل برسد.

همچنین می توانید باورهای غلط درباره نگهداری از خودرو را مطالعه نمایید.

روش های جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد

در بالا با علت های خوابیدن ماشین آشنا شدیم، اما راه حل این موضوع چه می باشد و چگونه می توان از خوابیدن باتری خودرو جلوگیری کرد؟

جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو
جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

همچنین در مورد سلامت باتری ماشین در زمستان می توانید از ویدیو زیر استفاده کنید.

از کاور خودرو استفاده کنید

ما در مطالب بالا بسیار تاکید بر این موضوع داشتیم که در روزهای سرد خودرو را در پارکینگ قرار دهید، اما ممکن است برخی از افراد دسترسی به پارکینگ نداشته باشند و مجبور باشند که ماشین را بیرون و در فضای باز پارک کنند. در چنین شرایطی بهترین کار این است که از کاور خودرو استفاده نمایید.

استفاده از کاور موجب می شود که باتری در شرایط نسبتا گرمی قرار بگیرد و حتی در صورت بارش باران و یا برف حداقل به صورت مستقیم با ماشین برخورد ندارد.

جدا از این موضوع با استفاده کاور گرد و غبار بر روی خودرو قرار نگیرد و عمر ماشین شما بیشتر می شود.

استفاده از شارژر باتری

در صورتی که در زمستان برای مدت زمان طولانی از باتری استفاده نمی کنید بهتر است که برای شارژ مجدد آن به سراغ شارژر ها بروید. فقط توجه داشته باشید که برای تهیه شارژر به سراغ مدل های استاندارد بروید و ترجیحا از مدل هایی باشد که به صورت خودکار خاموش می شود.

درست استارت بزنید

در زمستان شما از کجا متوجه می شوید که باتری ماشین خالی شده است؟ معمولا از این موضوع در زمان های استارت خودرو مشخص می شود. اما آیا می دانید که باید استارت خودرو را چگونه انجام دهید.

برای این که در هوای سرد با مشکل استارت خودرو روبرو نشوید باید قبل از استارت، تمامی لوازم برقی خودرو را چک کنید. لوازمی مثل: چراغ ها، سیستم صوتی، برف پاک کن، شارژر فندکی و…

مطمئن شوید که تمامی این وسایل خاموش هستند و از برق خودرو استفاده نمی کنند. در چنین شرایطی تمامی انرژی باتری صرف روشن کردن خودرو می شود. استارت درست به این صورت است که شما باید به مدت 10 ثانیه سوییچ در استارت بچرخانید و سپس نگه دارید.

سعی کنید این زمان بیشتر از ده ثانیه نشود زیرا ممکن است خودرو شما دیگر استارت نخورد. پس از پایان 10 ثانیه، به مدت یک دقیقه صبر کنید و مجدد استارت بزنید.

باتری را تمیز نگه دارید

در حالت معمول در یک باتری ماشین فعل و انفعالات شیمیایی خاصی صورت می ‌گیرد که در نتیجه آن هیدروژن از باتری خارج می ‌شود. این مسئله موجب ایجاد جرم بر روی باتری و اطراف قطب ‌های منفی و مثبت آن خواهد شد. هرچند که این موضوع کاملا طبیعی است اما نباید اجازه دهید که برای زمان طولانی بر روی باتری باقی بماند.

تمیز کردن باتری ماشین
تمیز کردن باتری ماشین

شما هر ساله قبل از شروع فصل سرما وضعیت باتری خودرو را بررسی کنید تا در صورتی که این مواد بر روی سرباتری ها وجود داشت آنها را تمیز نمایید. انجام این کار هم موجب می شود در روز های سرد باتری شما عملکرد بهتری داشته باشد و هم عمر باتری خودرو را افزایش می دهد.

برای تمیز کردن این رسوبات می توانید از یک پارچه تمیز و مقداری جوش شیرین استفاده کنید، همچنین در صورتی که جوش شیرین در دسترس شما نبود می توانید مقدار بسیار کمی آبجوش بر روی سرباتری ها بریزید تا این مواد پاک شوند.

استفاده از پوشش برای باتری

در زمان هایی که خودرو خاموش است و خودرو در هوای سرذ قرار دارد می توانید برای نگهداری از آن اطراف باتری را با استفاده از پوشش های مخصوص بپوشانید. این کار موجب می شود که از باتری نسبت به سرما محافظت شود.

جدا کردن اتصالات منفی باتری

اگر قصد دارید که برای زمان نسبتا طولانی (بیشتر از دو هفته) از خودرو استفاده نکنید، در این صورت برای جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین باید آن را از خودرو خارج نمایید و در یک جای گرم نگهداری کنید.

در این صورت زمانی که بخواهید مجدد از خودرو استفاده نمایید به راحتی می توانید باتری را سرجای خود قرار دهید و استارت بزنید.

انتخاب باتری مناسب برای خودرو

ممکن است شما تمامی کار ها را انجام دهید اما باز هم نتیجه نبینید و در آخر با یک باتری خوابیده روبرو شوید. در این چنین شرایطی احتمالا کیفیت باتری خودرو شما مناسب نمی باشد و باتری شما استاندارد نیست.

بنابراین بسیار مهم است که به سراغ باتری هایی برای خودرو بروید که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند و مهم تر از آن مناسب خودرو شما باشند. داشتن باتری سالم و مناسب به معنای این است که آمپر و ولتاژ به میزان صحیحی به خودرو می‌ رسد و خودرو در شرایط سخت زمستانی دچار اشکال نمی‌شود.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با موضوع خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد آشنا نماییم. توجه داشته باشید که اگر این مشکل برای شما ایجاد شده باشد می توانید از خدمات تغویض باتری در محل استفاده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش