خرابی برق خودرو

دلایل خرابی برق خودرو

4.8
(2046)

سیستم الکتریکی یا برق خودرو از مهم ترین بخش های خودرو به حساب می آید که در صورت هر گونه خرابی عملکرد سایر بخش ها به درستی انجام نمی شود، به همین جهت لازم است که همواره در نگهداری صحیح از آن تمام تلاش خود را داشته باشید؛ در این میان اگر با دلایل خرابی برق خودرو آَشنا باشید بهتر می توانید در انجام این کار عمل کنید.

در این مقاله ما تلاش کرده ایم تا کمی شما را با دلایل خرابی برق خودرو آشنا نماییم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

دلایل خرابی برق خودرو چه می باشد؟

مشکل در اتصالات باتری

اگر در حال از دست دادن برق هستید، اولین چیزی که باید بررسی کنید اتصالات باتری است، به این جهت کاپوت خودرو را بالا بدهید باتری را پیدا کنید و هر دو اتصالات کابل مثبت و منفی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها محکم هستند و مشکلی در آن ها وجود ندارد.

باتری خودرو
باتری خودرو

حتی می توانید برای انجام این کار از ولت متر استفاده نمایید، به کمک این دستگاه به راحتی ولتاژ باتری را به دست می آورید و متوجه می شوید که آیا مشکل سیستم الکتریکی خودرو مربوط به باتری است یا خیر.

سوییچ معیوب

بررسی سوئیچ خودرو کمی پیچیده ‌تر از بررسی کابل‌ های باتری است، زیرا برای بررسی آن باید بسیاری از قطعات را جدا کنید تا بتوانید به درون ستون فرمان یا داشبورد دسترسی داشته باشید.

به همین جهت بهترین کار این است به پیش یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید تا دلایل خرابی برق خودرو شما را بررسی کند.

مشکلات دینام یا آلترناتور

اگر باتری را بررسی کردید و از سالم بودن آن اطمینان پیدا کردید، نوبت به بررسی دینام می رسد. با توجه به این که تمامی اجزای برقی خودرو انرژی مورد نیاز خود را از طریق دینام تامین می کنند، به همین جهت در صورت بروز هر گونه مشکل در این قطعه با خرابی برق خودرو روبرو می شوید.

جدول دلایل کاهش ناگهانی برق خودرو

قطعه وظیفه
دینام در حین کارکرد موتور نیرو برقی لازم را تامین می کند. در صورت خرابی نور چراغ های خودرو کم می شود و شارژ باتری تمام می شود.
باتری نیروی لازم برای راه اندازی خودرو را تامین می کند و زمانی که موتور خاموش است، انرژی لوازم جانبی خودرو را تامین می کند. در صورت خرابی قادر نخواهید بود خودرو را استارت بزنید.
فیوزها سیم های خودرو را درون خود قرار می دهند و در صورت هر گونه مشکلی تمامی برق ها قطع می شود. ممکن است خودرو روشن نشود و یا در زمان رانندگی به صورت ناگهانی برق خودرو قطع شود. سوخته شدن مکرر چراغ های خودرو
کویل احتراق و سایر اجزای احتراق برق شمع ها را تامین می کند و ولتاژ برق ارائه شده به شمع ها را افزایش می دهد در صورت خرابی موتور خودرو به سختی روشن خواهد شد و حتی ممکن است سیستم های الکتریکی خودرو عملکرد مناسبی نداشته باشند.
استارت به صورت فیزیکی اجزای داخلی موتور را می چرخاند تا زمانی که فرآیند احتراق داخلی فراگیر شود. موتور خودرو روشن نمی شود.

چرا هنگام رانندگی در سر بالایی برق خودرو کم می شود؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که زمان هایی که در حال رانندگی در سر بالایی هستید متوجه می شوید که برق ماشین ضعیف می شود و برخی از اجزای الکتریکی عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهند؛ اما علت این موضوع چیست؟

ضعیف شدن برق خودرو در سر بالایی
ضعیف شدن برق خودرو در سر بالایی

این اتفاق زمانی رخ می دهد که در وسیله نقلیه شما قطعه خرابی وجود داشته باشد، این موضوع باعث می شود در زمان شتاب گیری فشار بیشتری به خودرو وارد شود و در نهایت کمبود قطعه خرابی بیشتر احساس می شود.

در این زمان نباید با سرعت بیشتری حرکت کنید زیرا در نهایت فشار بیشتری به قطعات خودرو وارد می شود، بهترین کار این است که به آرامی به مسیر خود ادامه دهید تا به یک جاده هموار برسید.

چرا زمانی که خودرو را روشن می کنیم چراغ ها کم نور هستند؟

هنگامی که ماشین را روشن می کنید، بخش عظیمی از جریان برق به کمک باتری مستقیماً از طریق یک کابل اتصال سنگین اختصاصی که مقاومت کمتری را ارائه می دهد به موتور استارت خودرو وارد می شود.

این کار را به این دلیل انجام می شود که برای چرخاندن موتور به آمپرهای زیادی (شاید 200 آمپر) نیاز است؛ در نتیجه، با توجه به اینکه انرژی کم تری به سمت چراغ ها وارد می شود ممکن است چراغ‌ های خودرو برای مدت کوتاهی کم ‌نور شوند.

چرا استارت خودرو در زمستان سخت تر است؟

مقدار نیروی الکتریکی که از باتری خارج می شود تحت تاثیر دمای محیط است، در زمستان و زمانی که دمای هوا منفی صفر درجه است 40 درصد از توان باتری کم می شود و در حالت همیشگی نمی باشد، به همین دلیل در زمان استارت نمی تواند انرژی مورد نیاز را به سرعت تهیه کند و این کار زمان بیشتری می برد.

استارت خودرو در زمستان
استارت خودرو در زمستان

چگونه می توان از سیستم برق خودرو مراقبت کرد؟

همواره به باتری خودرو توجه داشته باشید.

باتری یک منبع جریان الکتریکی می باشد که خودرو شما برای کارکرد صحیح به آن نیاز دارد و آن را به یکی از اجزای ضروری در سیستم الکتریکی تبدیل می کند؛ یکی نکات مهم مربوط به تمیز بودن سر باتری ها می باشد، زیرا اگر بر روی آن ها سولفاته قرار بگیرید به مرور زمان کارایی همیشگی خود را از دست می دهند. به همین جهت باید حواستان باشد که هر گونه پودر ایجاد شده بر روی سر باتری ها را پاک کنید.

برای انجام این کار می توانید از یک مسواک و جوش شیرین استفاده کنید، عمل پاک کردن را تا زمانی ادامه دهید که مطمئن شوید هیچ نوع باقی مانده ای بر روی باتری وجود ندارد، همچنین در آخر مقداری گریس بر روی سر باتری ها بمالید تا از سولفاته شدن مجدد آن ها جلوگیری کنید.

چرا باتری خودرو خراب می شود؟

در ویدیو زیر 10 موردی که سبب خرابی زودترس باتری خودرو می شود به شما آموزش داده شده است، تماشای آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

دینام را بررسی کنید.

پس از باتری دینام از مهم ترین قطعات در سیستم برق خودرو می باشد، اهمیت این قطعه تا این اندازه مهم می باشد که در صورت خرابی حتی باتری شما از کار می افتد! بنابراین برای جلوگیری از خرابی برق خودرو لازم است که توجه ویژه ای به این بخش داشته باشید.

بررسی دینام یا آلترناتور خودرو
بررسی دینام یا آلترناتور خودرو

روشن نگذاشتن تمامی قطعات برقی با یکدیگر

به صورت مثال اگر زمانی که قصد روشن کردن موتور را دارید، اجزای دیگری مثل سیستم صوتی، کولر و دیگر قطعات برقی ماشین روشن باشند فشار بسیار زیادی به خودرو وارد می شود و در نهایت با خرابی برق خودرو روبرو می شوید.

به همین جهت تمامی کارشناسان خودرو همیشه پیشنهاد می کنند که اجزای برقی ماشین را به صورت همزمان روشن نگذارید.

کامییوتر مرکزی خودرو

کنترل و تنظیم سوخت در خودروها به وسیله کامپیوتر خودرو صورت می‌گیرد. هر کامپیوتر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند. وظیفه اصلی کامپیوتر خودرو نظارت بر کارکرد کلی موتور و هماهنگی سایر اجزا خودروها با هم است. عیب یابی در خودرو نیز به وسیله کامپیوتر آن صورت می‌گیرد. اگر کامپیوتر خودرو خراب شود، برق خودرو نیز از کار می افتد. بنابراین نگهداری درست از کامپیوتر اتومبیل باید در اولویت یک راننده باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل خرابی برق خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش