روش های جلوگیری از سرقت خودرو

راه های جلوگیری از سرقت خودرو

4.9
(1236)

یکی از شایع‌ترین جرائم در کشور سرقت خودروها یا وسایل داخل آن است. مردم آگاه و اقدامات آگاهانه به کاهش این جرم کمک می ‌نماید. معمولا سرقت خودرو برای فروش خودروی سرقتی صورت می ‌گیرد یا برای اوراق کردن قطعات آن و فروش تجهیزات داخلی آن ‌ها انجام می ‌شود. گاهی هم ماشین‌ های سرقتی برای انجام اعمال مجرمانه استفاده می ‌شود.

راه های جلوگیری از سرقت خودرو

بنابراین سارقان پس از اینکه خودرو را به سرقت بردند، معمولا وسایل و تجهیزات داخلی آن را به خلافکاران دیگر یا افراد بی ‌خبر از اموال دزدی به فروش می ‌رسانند. تحقیقات میدانی و نظر اکثر ماموران آگاهی بر این است که معمولا مالباختگان با سهل ‌انگاری، زمینه‌ی سرقت را فراهم می ‌کنند. گاهی رعایت چند نکته به ظاهر ساده و یا دقت در انجام برخی از کارهای پیش ‌پا افتاده اما مهم از ایجاد خسارت ‌های بزرگ جلوگیری می ‌کند و احتمال سرقت خودرو را به حداقل می‌رساند.

روش های جلوگیری از سرقت خودرو
روش های جلوگیری از سرقت خودرو

سرقت خودرو دغدغه همیشگی مالکین وسایل نقلیه است و به همین دلیل افراد همواره به دنبال راه هایی برای تامین بیشتر امنیت دارایی خود هستند. هر روز نیز شاهد تولید ابزارهای امنیتی جدیدی هستیم اما همسو با تولید محصولات جدید، روش های جدیدی هم برای سرقت به وجود می آیند. اما واقعا باید چه کرد تا خودروهای ما به سرقت نروند؟

نکاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توانید خطرات سرقت خودرو را تا اندازه چشمگیری کاهش دهید.

با مشاهده ویدیو زیر میتوانید روش های کاربردی را یادبگیرید.

ایمن پارک کنید

  • تا حد امکان خودرو را در پارکینگ پارک کنید. این کار باعث می شود خودرو از چشم سارقان دور بماند.
  • تا حد امکان نزدیک به خانه پارک کنید. مجرمان کمتر به خودرویی نزدیک می شوند که به راحتی دیده می شود.
  • ودروتان را نزدیک به پنجره های بزرگ پارک کنید. این فضاها معمولا برای سارقان محبوب نیستند.
پارک کردن خودرو در پارکینگ
پارک کردن خودرو در پارکینگ

اگر خودروتان را در پارکینگ های غمومی پارک می کنید، نکات زیر را رعایت کنید.

در پارکینگ عمومی زمان بیشتری برای سارقان لازم است. سعی کنید خودروتان را در مجاور خودروهای دیگر پارک کنید. هنگامی که وسیله نقلیه خود را ایزوله می کنید و  درجایی دور از باقی خودروها پارک میکنید، سارقان کمتر در معرض رهگذران قرار می گیرند و به نوبه خود، بیشتر از فرصت استفاده می کنند.

یکی دیگر از نکات پارک در پارکینگ عمومی این است که چرخ های خود را به سمت وسایل نقلیه اطراف در پارکینگ بچرخانید، یا اگر در جاده پارک هستید، آنها را به سمت حاشیه بچرخانید. این کار مانع مناسبی برای مجرمانی می شود که به دنبال فرار سریع هستند.

اگر خودروتان را در جاده یا خیابان پار می کنید، سعی کنید آن را زیر چراغ های خیابان قرار دهید. به این ترتیب زمانی که هوا تاریک می شود هم منظقه ای که خودروتان پارک کرده اید روشن است و کمتر مورد تئجه ارقان قرار میگیرد.

اگر بیرون از کافه یا رستوران پارک می کنید، سعی کنید که از پنجره کافه یا رستوران به آن دسترسی داشته باشید. لزوماً نیازی نیست که شما مراقب آن باشید، اما اگر مشتریان در معرض دید هستند، ممکن است مجرمان برای نزدیک شدن به وسیله نقلیه شما تردید بیشتری داشته باشند.

چرخ های ماشین را به سمت حاشیه بچرخانید

یک ترفند ساده اما موثر این است که چرخ‌های خود را به سمت کناره ها یا به سمت خودروی دیگر بچرخانید. در نتیجه، فرار سریع با ماشین شما برای سارقان بسیار سخت تر می شود. اگر آنها موفق شدند وارد شوند و موتور را روشن کنند، همچنان باید ماشین را صاف کنند دنده عقب بگیرند که ممکن است باعث گیر افتادنشان شود.

چرخ های ماشین را به سمت حاشیه بچرخانید
چرخ های ماشین را به سمت حاشیه بچرخانید

اشیای قیمتی را پنهان کنید

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از سرقت‌های خودرو زمانی اتفاق می‌افتند که وسایل قیمتی در معرض دید قرار می‌گیرند. چیزهای باارزشی مانند تلفن همراه، کیف پول و پول نقد یا لپتاپ باید دور از دید قرار گیرند.

کیف ها و کت ها را از دید دور نگه دارید، زیرا مجرمان ممکن است آنها را با پنهان کردن اشیاء قیمتی اشتباه بگیرند. همچنین به یاد داشته باشید که هر گونه مدارک شامل نام و آدرس خود را حذف کنید، زیرا مجرمان می توانند از این اطلاعات برای سرقت هویت استفاده کنند.

کلید خودرو را در جای مناسبی قرار دهید

هنگامی که در خانه هستید، از گذاشتن کلیدها در نزدیکی درها، پنجره‌های باز یا جایی که به راحتی دیده می‌شوند خودداری کنید.

امنیت خودرو خود را ارتقا دهید

اگر وسیله نقلیه خود را بدون مراقبت رها می کنید، استفاده از ابزارهای امنیتی اضافه بسیار مناسب است. نصب ردیاب به پلیس کمک می کند تا در صورت بروز بدترین اتفاق، مکان خودروی شما را پیدا کند. اقدامات اضافی، مانند اضافه کردن قفل فرمان و تگ های هشدار دهنده، به ایمنی بیشتر خودروها بسیار کمک می کند.

نصب ردیاب بر روی خودرو
نصب ردیاب بر روی خودرو

از قفل فرمان استفاده کنید

قفل‌های فرمان به‌عنوان یک بازدارنده بصری عمل می‌کنند، به‌علاوه اگر به سراغ قفل‌هایی با رتبه امن فروش بالا بروید، مدتی طول می‌کشد تا از روی فرمان جدا شوند. اغلب اوقات، دزدان فرصت طلب که ترفندشان فرار سریع است، به سادگی از کنار خودرویی که روی فرمان قفل دارد عبور می کنند.

خودرو را با دقت قفل کنید

ممکن است در طول روز و کارهای روزمره فعالیت های زیادی را فراموش کنید. قفل کردن خودرو هم ممکن است یکی از آن ها باشد. بلافاصله بعد از پیاده شدن از خودرو آن را قفل کرده و تمامی درها را چک کنید.

همچنین تمامی شیشه هارا چک کرده تا کاملا بسته باشند.

هیچ مدرکی را در خودرو قرار ندهید.

در صورت ترک خودرو تمامی مدارک موجود در خودرو را با خود ببرید. در صوتی که این مدارک به دست افراد نادرستی بیفتد، می توان از آن برای اهداف کلاهبرداری استفاده کرد.

همچنین پلاک خودرو را ضد سرقت کنید. سرقت پلاک ممکن است عواقب خظرناکی برای صاحب پلاک داشته باشد.

مدارک را در خودرو قرار ندهید
مدارک را در خودرو قرار ندهید

نکاتی برای ایمن نگه داشتن خودرو

  • سارقان خودروهایی را هدف قرار می دهند که کمترین خطر را برایشان به همراه دارد. بنابراین با درنظر گرفتن نکات زیر می توان از دید سارقان تا اندازه زیادی در امان بود.
  • از روشن رها کردن خودرو خودداری کنید. یکی از راحت ترین و دردسترس ترین زمان ها برای سرقت خودرو زمانی است که خودرو را روشن رها کرده اید.
  • درهایتان را قفل کنید، پنجره‌هایتان را ببندید، کلیدها را در ماشین رها نکنید و در مکانی با نور کافی پارک کنید. گذاشتن اشیای قیمتی در معرض دید خودرو شما دعوت به سرقت است.
  • دزدگیر و آلارم های هشدارهنده در برابر سارقان بسیار مناسب عمل می کند. سعی کنید از آن ها در خودرو استفاده کنید.

سارقان با ماشین‌های دزدیده شده چه می‌کنند؟

تحقیقات نشان داده است که سارقان با ماشین‌هایی که سرقت می‌کنند به 4 روش برخورد می‌کنند.

  • از خودروی سرقتی جهت انجام جرم استفاده می‌کنند و سپس خودرو را در محلی دورتر رها می‌کنند.
  • طعات وسیله‌ی نقلیه را اوراق نموده و ضایعات آن را می‌فروشند.
  • برخی سارقان حرفه‌ای هم با اسناد و مدارک جعلی، قصد فروش خودرو را دارند.
  • گاهی هم سارقان به قصد تفریح و عادت به ارتکاب جرم دست به دزدی می‌زنند و هدفشان تنها این است که خودرو را در مکانی خارج از شهر رها کنند.

در هر صورت سرعت عمل در پیگیری و پیدا کردن وسیله‌ی نقلیه‌ی مسروقه نقش اساسی در یافتن آن دارد زیرا سارق نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد. بنابراین هر چه سریع‌تر باید اقدامات لازم را انجام دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
Scroll to Top
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش