روش های افزایش قدرت موتور خودرو

روش های افزایش قدرت موتور خودرو

4.8
(2145)

داشتن خودرویی با کیفیت و سالم که بتواند در سریع ترین زمان ممکن مسافت مورد نظر را طی کرده و به عبارتی شتاب و سرعت کافی را داشته باشد از آرزو های اصلی بسیاری از دارندگان خودرو هاست. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شرکت ها و کارخانجات خودرو سازی در تمام دنیا به دنبال طراحی و استفاده از موتور های بسیار قدرتمندی هستند که بتواند این موضوع را پوشش دهد. با این حال برخی از تولیدات این شرکت ها، در دسته خودرو های عمومی قرار گرفته و یا حتی خودرو های اسپرت نیز از قدرت کافی برای ما برخوردار نیستند. از این رو، هستند افرادی که به دنبال تقویت موتور ماشین هستند.

با توجه به علاقه عده ای از افراد به تیونینگ و افزایش شتاب و سرعت خودرو، روش هایی هستند که میتوان با بکار گرفتن آن ها این کار را انجام داد. تراشیدن سرسیلندر و نصب توربوشارژ از روش هایی هستند که ممکن است به گوش خیلی از شما خورده باشد.

روش های افزایش قدرت موتور خودرو
روش های افزایش قدرت موتور خودرو

افزایش قدرت موتور به چه معناست؟

تقویت موتور خودرو به‌منظور افزایش میزان گشتاور و نیروی تولیدی موتور و یا اصلاح این دو مورد است. همچنین در بسیاری از مواقع تولید گشتاور بیشتر در یک موتور در دور موتور پایین‌تر نیز به‌عنوان تقویت موتور ارزیابی می‌شود. هدف کلی از انجام این کار بهبود یا اصلاح عملکرد موتور برای رسیدن به شتاب بهتر و همچنین توانایی رسیدن به سرعت‌های بالاتر است. نکته قابل‌توجه این است که تقویت یک موتور همواره موجب بالا رفتن مصرف سوخت و یا استهلاک موتور نمی‌شود و در بسیاری از موارد تقویت اصولی و حرفه‌ای در یک موتور موجب بهبود مصرف سوخت، افزایش راندمان موتور و همچنین کاهش استهلاک و آلودگی موتور نیز می‌شود.

همنچنین می توانید مقاله “تفاوت اسب بخار و گشتاور” را نیز مطالعه نمایید.

در ویدیو زیر روش های افزایش قدرت موتور توضیح داده شده است.

تقویت موتور ماشین چه مزایایی دارد؟

  • افزایش گشتاور
  • افزایش توان تولیدی موتور
  • بهینه شدن مصرف سوخت
  • بالا رفتن میزان گشتاور در دور موتور پایین
  • افزایش شتاب ماشین با اصلاح عملکرد موتور
  • امکان رسیدن به سرعت های بالاتر
  • افزایش بازدهی موتور

روش های افزایش قدرت موتور

استفاده از روان کننده های مصنوعی

از آنجا که روان کننده های مصنوعی، مانند روغن موتورهای مصنوعی، اصطکاک را کاهش می دهند، به موتورها کمک می کنند عمر طولانی تری داشته باشند. روان کننده های مصنوعی نسبت به روغن های معمولی بین قطعات متحرک روانکاری بهتری ایجاد می کنند. آنها در شرایط گرما و استرس زیاد خراب نمی شوند، به همین دلیل است که می بینید از آنها در برنامه های کاربردی بسیار استفاده می شود.

آنها همچنین عملکرد عالی در هوای سرد و حفاظت از دمای شدید را ارائه می دهند. به عنوان مثال، روغن موتور باید به گونه ای طراحی شده باشد که از نظر قابلیت پمپاژ در دمای پایین، پایداری در دمای بالا و محافظت در برابر رسوبات قوی تر باشد.

اگر روغن موتور را عوض نکنیم چه می شود؟

ارتقاء شمع های خودرو

شمع های خودروی شما یک جزء مهم موتور هستند و اگر آن طور که باید کار نکنند، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مورد سرعت خودرو شما شود. شمع ها جرقه کوچکی را در یک شکاف کوچک مشتعل می کنند که جرقه احتراق لازم برای شروع و راه اندازی ماشین شما را ایجاد می کند. با به حرکت درآوردن پیستون های موتور، خودروی شما می تواند به طور موثر در جاده روشن شود و به حرکت خود ادامه دهد. هنگامی که شمع های شما فرسوده می شوند یا مانند گذشته از کار می افتند، می تواند منجر به یک سری مشکلات شود. با توجه به نقش مهم شمع در بالا رفتن شتاب خودرو می توان با ارتقا آن و تعویض آن ها شاهد بالا رفتن میزان شتاب خودرو شد.

ارتقا شمع خودرو
ارتقا شمع خودرو

بزرگتر کردن دریچه گاز و انژکتور

همانطور که میدانید، دریچه گاز مقدار مورد نیاز هوا را وارد موتور می کند در حالی که انژکتور ها مقدار کامل سوخت را به سیلندرها می ریزند. گیر کردن دریچه گاز یا گرفتگی انژکتورهای سوخت موتور شما را خراب می کند. توجه به دریچه های هوا و گاز یکی از اصلی ترین روش ها برای تقویت موتور خودرو خواهد بود. در گام اول انژکتورهای سوخت باید تمیز بمانند. رسوبات و کثیفی های روی انژکتور می تواند عملکرد موتور شما را به شدت کاهش دهد. بنابراین استفاده از پاک کننده انژکتور سوخت بسیار موثر بوده و عملکرد موتور را به سادگی بالا می برد. خطوط تامین سوخت را نیز بررسی کنید. خطوط سوخت بزرگتر با رساندن سوخت بیشتر کارایی موتور شما را افزایش می دهد.

دریچه گاز با باز و بسته شدن، جریان هوا را کنترل می کند تا هوای بیشتری برای احتراق بهتر وارد شود. بدنه دریچه گاز بزرگتر می تواند قدرت موتور را تا 25 اسب بخار افزایش دهد. اما توجه داشته باشید که اگر بدنه دریچه گاز خیلی بزرگ باشد می تواند قدرت موتور شما را کاهش دهد، بنابراین اندازه متناسب بهترین تاثیر را دارد. چرا که اگر دریچه گاز را افزایش دهید باید انژکتورهای سوختی خود را با نوع بزرگتر افزایش دهید تا به نسبت هوای وروردی سوخت بیشتر وارد سیلندر ها شود.

کم کردن وزن ماشین

در مسابقات رالی احتمالا مشاهده کرده اید که شیشه استفاده نشده. از جایگزین هایی که از جنس پلاستیک هستند استفاده می کنند. این بخاطر وزن شیشه است. همینطور فقط 2 صندلی در خودرو استفاده شده است. این مورد هم بخاطر کاهش وزن خودرو است.

کم کردن وزن ماشین
کم کردن وزن ماشین

در کل یکی روش های موثر تقویت موتور ماشین کاهش وزن ماشین و برداشتن المان های سنگین است. حتی تعداد سرنشین های ماشین هم سبب کاهش توان موتور می شود چرا که سبب سنگین شدن خودور می گردد. همچنین کاهش ورن سبب بهبود خاصیت آیرودینامیکی نیز می شود. ولی برای کسانی که از از خودرو استفاده روزمره نیز دارند ممکن است این مورد راهگشا نباشد. چرا که حتما افراد دیگری هم سوار خودروی شما میشوند. استفاده از رینگ های سبک نیز راه دیگر کاهش وزن خودرو است. جنس های فیبر کربن، آلیاژهای آلومنیوم که سبک تر هستند سبب کاهش وزن خودرو خواهند شد.

تعویض مبدل کاتالیست

وقتی خودروسازان برای اولین بار ملزم به نصب مبدل کاتالیست روی خودروها شدند، در این کار از یکدیگر پیشی گرفتند. البته این مبدل ها در زمینه بالابردن عملکرد خودرو هیچ کاری انجام نمی‌دهند، ولی به سالم‌سازی هوایی که تنفس می‌کنیم کمک زیادی می‌کنند. چندین دهه طول کشید تا مبدل های کاتالیستی ارتقاء پیدا کنند. حتی خودروهای دهه 80 و 90 میلادی هم دارای این گونه مبدل ها بودند. به هر حال، بهتر است مبدل قدیمی خودروی‌تان را با یک مبدل جدید عوض و تفاوت در گازخور ماشین را احساس کنید. تحت هیچ شرایطی مبدل قدیمی را سوراخ نکنید.

تعویض مبدل کاتالیست
تعویض مبدل کاتالیست

تقویت سیستم اگزوز

تغییر سیستم اگزوز یکی از راه هایی است که تاثیر بسزایی بر روی تقویت موتور ماشین دارد و از مرسوم ترین روش های تقویت موتور است. دود و گازهای حاصل از انفجار داخل موتور، از مسیر اگزوز خارج می گردد. بنابراین در صورت استفاده از تجهیزاتی که سبب افزایش حجم مواد سوختنی داخل موتور شود مانند خرید منبع اگزوز، فرآورده های احتراق نیز بیشتر می شود. بنابراین اگزوز باید ظرفیت این حجم از مواد خروجی را داشته باشد.

ارتقای اجزای تشکیل دهنده اگزوز که متشکل از مانیفولد دود، کاتالیزور و منبع اگزوز است، میتواند قدرت موتور و توان خروجی را افزایش دهد. برای تقویت سیستم اگزوز میتوان از لوله های اگزوز اسپرت که قطر بیشتری دارند و همینطور مبدل کاتالیزرو آن ها ارتقا یافته است استفاده نمود. استفاده از لوله ها و مخازن استیل که صیقلی باشند نیز اثر تقویتی را دو چندان می نماید. صیقلی بودن ازین جهت است که دود در مسیر خروج خود اصطکاک کمی داشته و راحت تر خارج میشود.

تقویت سیستم اگزوز
تقویت سیستم اگزوز

یکی دیگر از مواردی که در تقویت سیستم اگزوز مطرح است، افزایش تعداد اگزوز هاست. افزایش تعداد اگزوزها به معنای افزایش تعداد مسیرهای خروجی گاز و دود حاصل از احتراق است که سبب خروج راحت تر و سریعتر فرآورده های احتراق شده و فضای داخل سیلندر را سریعا برای مخلوط سوخت و اکسیژن خالی میکند.

ورودی هوای سرد (CAI)

علم پشت سیستم های ورودی هوای سرد این اصل است که با کاهش دمای هوا، چگالی آن افزایش می یابد. هوای متراکم تر می تواند سوخت را بهتر بسوزاند و قدرت را افزایش دهد. هنگامی که یک سیستم ورودی هوای سرد را نصب می کنید، دارای یک فیلتر هوای جدید است. فیلتر جدید ممکن است عجیب به نظر برسد زیرا بسیار بزرگتر از فیلتر هوای موجود است تا جایی که برخی از این فیلنر ها تا سه برابر بزرگتر هستند. سیستم های ورودی هوای سرد نیز مسیری را که هوا برای رسیدن به موتور طی می کند صاف می کند. منحنی ها باعث می شوند که هوا در حین حرکت در پیچ ها کند شده و چرخش پیدا کند. با از بین بردن پیچش لوله ها، این سیستم اجازه می دهد تا هوا با سرعت بیشتری به موتور برسد.

افزایش چسبندگی و کشش تایر خودرو

حداکثر شتاب وسیله نقلیه شما به طور مستقیم به میزان چسبندگی یا کشش تایر های شما بستگی دارد. اگر با عاج های فرسوده روی لاستیک های خود حرکت می کنید، به احتمال زیاد شتاب خودرو به طور شگفت انگیزی کاهش یافته است. تعویض لاستیک های قدیمی یا ارتقا به لاستیک های با قابلیت کشش بالا، اطمینان حاصل می کند که وسیله نقلیه شما چسبندگی لازم برای شروع حرکت را دارد. هم چنین، ارتقاء صفحه فشار کلاچ و دیسک می تواند به کاهش لغزش کلاچ کمک کند و قدرت بیشتری را به زمین برساند.

افزایش چسبندگی و کشش تایر خودرو
افزایش چسبندگی و کشش تایر خودرو

نصب سوپرشارژر

سوپرشارژرها نقش مهمی در افزایش توان خودرو به روش تیونینگ دارند. سوپرشارژر با فشرده کردن هوای ورودی، هوای بیشتری را به موتور می‌رسانند و سوخت با اکسیژن بیشتری ترکیب شده و احتراقی قوی‌تر در سیلندر رخ می‌دهد. نصب سوپرشارژر یکی از بهترین راه‌کارهای افزایش قدرت موتور است و در عین حال از کارهای گران قیمت افزایش توان خودرو به شمار می‌رود.

استفاده از توربو شارژ

توربو شارژ عملکردی مانند سوپرشارژر دارد و باعث افزایش چگالی اکسیژن در قسمت ورودی موتور می‌شود. توربو شارژرها می‌توانند قدرت موتور را تا ۱۵۰ اسب بخار افزایش دهند و القا اجباری خودرو تا ۵۰٪ تقویت شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش