علت سولفاته شدن سر باتری ماشین

علت سولفاته شدن سر باتری ماشین

4.8
(215)

علت سولفاته شدن سر باتری ماشین چه می باشد؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران سایت از ما می پرسند به دنبال این هستند که بدانند چر سر باتری خودرو ها خودرو دچار سولفات می شوند؟

بسیاری از مواقع برای شما پیش می آید که می خواهید خودرو را استارت بزنید و متوجه می شوید که خودرو به خوبی استارت نمی خودرو یا چراغ های خودرو در حالت همیشگی نمی باشند، در این زمان به سراغ بررسی باطری می روید و متوجه می شوید که مواد پودری سفید یا آبی رنگی بر روی آن ایجاد شده است. این مواد سفید همان سولفات ها هستند که بر روی سر باتری نقش بسته اند.

شاید در ابتدا این مواد پودری چندان مهم به نظر نرسنند اما در نهایت سبب می شوند که عملکرد باتری خودرو با مشکل مواجه شود و یا مجبور به تعویض آن شوید؛ بر همین اساس لازم است که در ابتدا با دلیل ایجاد آن ها باشید و در نهایت بدانید که چگونه می توانید آن ها را از روی سر باتری پاک کنید؛ برای آشنایی با این موضوعات تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

سولفاته شدن سر باتری ماشین

اگر شما برای مدت زمان نسبتا طولانی از باتری استفاده کنید به مروز زمان مواد پودری بر روی سر باتری ها ایجاد می شود که سولفات سر باتری نام دارند. در ابتدا وجود آن ها این مشکلی ایجاد نمی کند اما به مروز زمان میزان تجمع این مواد افزایش می یابد و می توانند منجر به خرابی باتری خودرو شوند.

سولفات شدن یعنی چه
سولفات شدن یعنی چه

سولفاته شدن سر باتری ها در باطری های اسیدی

همانند سایر وسایل الکتریکی دیگر که برای کارایی صحیح به مراقبت احتیاج دارند باتری ها نیز به همین شکل هستند، برخی از وسایل نقلیه همچنان از باتری ها اسیدی استفاده می کنند، این باتری ها برای اولین بار در سال 1859 اختراع شدند و یکی از پرکاربردترین مدل ها می باشند.

در مورد سولفاته شدن این مدل باتری باید بگوییم که باتری های اسیدی دارای توان چگالی بالایی هستند و این یعنی می توانند با سرعت بالا انرژی های بسیاری را آزاد کنند. این باتری ها از تعدادی سلول تشکیل شده اند که هر سلول دارای صفحات، جدا کننده و الکترولیت های منفی و مثبت می باشد. اساس کار باتری ها با انجام واکنش های شیمیایی می باشد و از این طریق انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

زمانی که در حال استفاده از این باتری می باشید، اسید سولفریک موجود در آن تخلیه می شود و در همین زمان سولفات حاصل از آن در حال پوشش دادن صفحات می باشد.

در زمانی باتری در حال شارژ می باید این چرخه به صورت برعکس انجام می شود یعنی سولفات به طور مجدد وارد اسید می شود. در صورتی که باتری به صورت کامل شارژ نشود مواد سولفات در قسمت های سرباتری جمع می شوند و سبب آسیب به باتری می شوند.

انواع سولفات شدن باتری ماشین

طی بررسی هایی که بر روی سولفات های موجود بر روی سرباتری های خودرو انجام شده است متوجه شدیم که این مواد پودری به دو دسته تقسیم می شوند: سولفات نرم و سخت.

انواع سولفاته های سرباتری
انواع سولفاته های سرباتری

سولفات نرم:

زمانی که این مواد به تازگی بر روی باتری ایجاد شده اند از نوع نرم می باشند، اگر شما زود متوجه آن ها بشوید به راحتی می توانید برای پاک کردن آن ها اقدام کنید و در نتیجه مشکلی برای باتری ایجاد نمی شود. بنابراین اگر باتری خودرو به صورت مناسب شارژ شود و جریان تنظیم آن 200 میلی آمپر باشد این مواد تشکیل می شوند. همچنین اگر یون ها باتری زودتر سوریس شوند و در نتیجه می توان با شارژ بیش از حد باتری این مواد را اصلاح کرد.

سولفات سخت:

اگر شما دیر متوجه باتری ماشین بشوید و این مواد پشت سر هم بر روی سرباتری ایجاد شوند در نتیجه در دسته سولفات های سخت قرار می گیرند، این حالت زمانی به وجود می آید که باتری برای مدت زمان زیادی در حالت شارژ کم باقی بماند.

در صورتی که باتری خودرو شما به این مرحله برسد هیچ راهی به جز تعویض برایتان باقی نمی ماند زیرا به هیچ طریق نمی توان آن ها را از روی سر باتری پاک کرد.

علت سولفاته شدن سر باتری ماشین

دلایل متنوعی وجود دارد که می تواند باعث شود بر روی سرباتری های خودرو مواد سولفات جمع شوند. از مهم ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت سولفاته شدن قطب منفی باتری
علت سولفاته شدن قطب منفی باتری

تولید گاز هیدروژن

در برخی از مواقع ممکن است علت تجمع شدن سولفات بر روی سرباتری های خودرو به دلیل ایجاد گاز هیدروژن از سوی باتری باشد، گاز هیدروژنی که توسط باتری تولید می شود واکنش های شیمیایی خاصی را انجام می دهد و در صورتی که این واکنش ها با مواد زائد باتری ترکیب شود می تواند سبب ایجاد سولفات بر روی سرباتری شود.

خروج گاز ها و مایعات

بعد از باتری مهم ترین قطعه مربوط به آن سرباتری ها می باشد و این دو باهم بخش مهمی از سیستم الکتریکی خودرو را تشکیل می دهند، جنس مواد سر باتری از فلز های رسانا مانند مس می باشد و از این طریق باتری را به سیستم الکتریکی متصل می کنند.

گاهی اوقات ممکن است گاز ها و مایعاتی که در محل باتری وجود دارد با سرباتری ها تماس پیدا کنند و در نتیجه سبب ایجاد سولفات در آن ها می شوند.

شارژ کم باتری ماشین

همان طور که در بخش های ابتدایی مقاله اشاره کردیم در صورتی که باتری خودرو شما به صورت کامل شارژ نشود سبب ایجاد این مواد بر روی سر باتری می شود. همچنین اگر در زمانی که شارژ باتری کامل نمی باشد اقدام به اضافه کردن آب مقطر به آن نمایید در نتیجه خوردگی در باتری ایجاد می شود.

محل قرارگیری دریچه ها

این مورد در باتری های اتمی دیده شده است، زیرا بر روی سطح این مدل دریچه های کوچکی قرار دارد که اجازه خروج گاز سولفریک اضافی را می دهند. در صورت بسته شدن این دریچه ها ممکن است این گاز ها نتوانند خارج شوند و در نهایت سر باتری ها دچار سولفاته شدن می شوند.

شارژ بیش از حد باتری

همان طور که شارژ کم باتری می تواند علت سولفاته شدن سر باتری ماشین باشد در مورد شارژ زیاد هم همینطور است. در صورت شارژ زیاد باتری داغ می شود و این گرمای اضافی سبب انبساط مایعات داخل می شود.

تمام شدن عمر باتری ماشین

باتری ها دارای طول عمر مشخصی می باشند که در مدل های مختلف میزان عمر باتری نیز متفاوت است، اما به صورت کلی بین 2 تا 5 سال برای شما کار می کنند، در صورتی که عمر باتری خودرو رو به اتمام باشد میزان ایجاد سولفاته بر روی باتری افزایش می یابد.

کارکرد زیاد باتری

گاهی ممکن است علت سولفاته شدن باتری ماشین مربوط به استفاده زیاد از آن باشد، زمانی که فشاری بیشتر از حد تحمل به باتری وارد می کنید شروع به تولید اسید سولفریک می کند، در نهایت اسید سولفریک تولید شده می تواند سبب ایجاد رسوب و جرم های سفید رنگ بر روی باتری شود. بنابراین دقت داشته باشید که میزان وسایل الکتریکی در خودرو مطابف با ولتاژ باتری باشد تا فشار زیادی به آن وارد نشود.

وجود مخلوط آب و بخار آب

ترکیب آب و بخار آب درون باتری یکی از علت های سولفاته شدن سر باتری ماشین می باشد، بنابراین برای جلوگیری از این موضوع باید دقت داشته باشید که پس از هر باز شست و شوی خودرو محل باتری را به خوبی شک نمایید. همچنین در این خصوص می توانید از درپوش های پلاستیکی مناسب برای سرباتری استفاده کنید.

شارژ ناقص باتری

همان طور که در مطالب بالاتر اشاره کردیم ناقص بودن شارژ باتری نیز می تواند سبب ایجاد رسوب و شوره بر روی سر باتری های خودرو شود، توجه داشته باشید که شارژ ناقص باتری نه تنها سبب سولفاته شدن سر باتری ماشین می شود بلکه می تواند عمر مفید باتری را تا حد زیادی کاهش دهد.

نحوه پاک کردن سولفات از سرباتری

برای پاک کردن این مواد شما باید از محلول آب و جوش شیرین استفاده نمایید، ابتدا این دو ماده را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس بر روی سر باتری ها بریزید و با کمک یک مسواک کهنه سطح سر باتری ها را تمیز کنید تا هیچ موادی باقی نماند. در آخر از یک دستمال تمیز استفاده کنید تا سطح موجود را خشک نمایید. همچنین برای جلوگیری از ایجاد مجدد این مواد می توانید مقداری گریس بردارید و به سرباتری ها بمالید. همچنین برای آشنایی با چگونگی انجام این کار می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

نحوه تمیز کردن سرباتری های خودرو
نحوه تمیز کردن سرباتری های خودرو

عوارض سولفاته شدن سرباتری

خب تا اینجا درباره علت سولفاته شدن سر باتری ماشین صحبت کردیم، حالا به این سوال بپردازیم که در صورت ایجاد سولفات بر روی سرباطری چه ضرر هایی برای باتری به دنبال دارد؟ این موضوع نه تنها سلامت باتری بلکه سلامت سایر اجزای الکتریکی خودرو را به خطر میندازد. از مهم ترین این آسیب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سولفاته شدن سر باتری ماشین می تواند باعث شود 50 درصد از کارایی باتری کم شود و طول عمر آن تا یک سال کاهش می یابد.
  • در صورتی که میزان سولفاته شدن سر باتری ماشین افزایش یابد امکان جرقه زنی یا اختلال در سیستم برق خودرو افزایش می یابد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت سولفاته شدن سر باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش