تعوی باتری ماشین در محل

تعویض باتری ماشین در محل

4.5
(4213)

تعویض باتری ماشین در محل یکی از خدمات بسیاری مفیدی که برای راحت تر شدن کار مصرف کنندگان انجام می شود، با انجام این که شما به عنوان یک مصرف کننده دیگر در ترافیک و شلوغی های خیابان اسیر نمی شوید و عملا بسیار به صرفه برایتان تمام می شود.

در همین رابطه می توانید مقاله دیگر ما در مورد آموزش نحوه تعویض باتری ماشین را هم بخوانید.

چرا باتری ماشین نیاز به تعویض دارد؟

باتری خودرو همانند سایر قطعات دائمی نیست و بازه عمر مشخصی دارد، مسلما اگر شما به صورت مکرر از ماشین و باتری استفاده کنید بعد از چند سال احتیاج به تعویض پیدا می کند.

علاوه بر آن برخی کارها هستند که انجام دادن آن ها باعث می شود طول عمر باتری کم تر شود و زودتر از زمان مشخص شده احتیاج به تعویض پیدا کند.

در ادامه این مقاله تمامی این نکات را برای شما توضیح داده ایم.

تعویض باتری ماشین در محل چه مزایایی دارد؟

مهم ترین مزیتی که این روش دارد این است که شما دیگر اسیر تعمیرگاه ها نخواهید شد و با خیال راحت و یک تماس، منتظر می مانید تا کارشناس مربوطه برسد. علاوه بر آن زمانی که خود شما تصمیم به تعویض داشته باشید باید در ابتدا یک باتری تهیه کنید و بعد از کسی بخواهید تا آن را تعویض کند.

خرید باتری هم کار دشواریست زیرا باید عامل های زیادی را در نظر داشته باشید تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید، اما اگر انتخاب شما تعویض و نصب باتری در محل باشد خیالتان راحت می شود که باتری ای مناسب با خودرو شما نصب می شود و دیگر خیلی دغدغه ندارید.

مزایا تعویض باتری در محل
مزایا تعویض باتری در محل

با توجه به این موضوع خلاصه ای از مزایا انجام این کار را در ادامه آورده ایم.

  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • نصب آسان تر، سریع تر و مطمئن تر باطری خودرو
  • امکان تست سلامت خودرو و اطمینان پیدا کردن از نصب صحیح
  • اسیر نشدن در ترافیک و شلوغی های خیابان ها
  • بررسی سایر خرابی های مربوط به باتری
  • اطمینان داشتن از کیفیت باتری

هزینه نصب و تعویض باتری در محل چه قدر است؟

میزان هزینه تعویض باتری برای تمامی خودرو ها یکسان نیست و با توجه به مدل خودرو این قیمت متفاوت است، البته که باتری انتخابی نیز در این عامل بسیار تاثیر گذار است و ممکن است خودرو شما معمولی باشد اما باتری خاصی را مدنظر داشته باشید. بنابراین نمی توان یک قیمت را برای این موضع مشخص کرد و هزینه نهایی پس از انتخاب نوع باتری و مشخص کردن مدل خودرو مشخص می شود.

آیا در زمان تعویض باتری ماشین در محل می توان باتری کهنه را فروخت؟

بله در زمان نصب و تعویض باتری ماشین در محل شما می توانید با فروش باتری قدیمی و کهنه خود تا مقداری از هزینه باتری جدید کم کنید.

اما این که باتری قدیمی شما چه مقدار ارزش دارد مشخص نیست و در همان لحظه مشخص می شود.

باتری خودرو چگونه شارژ می شود؟

شارژ باتری خودرو تفاوت چندانی با شارژ باتری های دیگر ندارد، تنها تفاوت موجود در این است که مثلا باتری های متفرقه منبع انرژی، برق شهری شارژ می شوند اما در خودرو دینام وظیفه شارژ کردن باتری را برعهده دارد.

دینام یک وسیله الکترومکانیکی همانند ژنراتور است که با انجام حرکت های چرخشی انرژی مکانیکی را به جریان الکتریسه تبدیل می کند و آن را به باتری ارسال می کند.

شارژ باتری خودرو
شارژ باتری خودرو

ساختار دینام بسیار سادس و از موادی مثل: سیم پیچ، استاتور، یکسوساز، آرمیچر و رگولاتور تشکیل شده است. اگر به هر دلیلی در دینام خودرو مشکلی ایجاد شود, عملیات شارژ کردن باتری با مشکل مواجه می شود و در نتیجه شارژ باتری کاسته می شود.

به همین دلیل لازم است که همیشه از سلامت دینام اطمینان داشته باشید و در صورت خرابی هرچه سریع تر برای درست کردن آن اقدام کنید.

چگونه بفهمیم که باتری خودرو تمام شده است یا دینام مشکل دارد؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از رانندگان از ما می پرسند این است که چگونه تشخیص دهیم که باتری خودرو تمام شده است یا دینام مشکل دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که از مهم ترین نشانه ها که مربوط به دینام است، روشن شدن چراغ باتری روی داشبورد است. البته گاهی در صورت بروز مشکل در دینام، نور خودرو کم و زیاد می شود، بوی سوختگی از درون ماشین احساس می شود و یا آمپر دچار لرزش می شود. در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید به پیش یک فرد متخصص مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند و ریشه مشکل پیدا شود.

برخی از مشکلات رایجی که در دینام رخ می دهد:

  • خراب شدن بخش آفتامات در دینام
  • ایجاد سوختگی در سیم پیچ های داخلی
  • گیرپاچ یا قفل شدن بلبرینگ های دو سر موجود در دینام
  • نابود شدن یا از بین رفتن زغال دینام

علائمی که نشان از این دارد باتری باید تعویض شود:

در بالا به مواردی اشاره کردیم که مربوط به خرابی دینام است و این جا می خواهیم مواردی را بگوییم که به خرابی باتری اشاره دارد. در صورت خرابی باتری بهتر است که سریعا برای درست کردن آن اقدام کنید وگرنه تنها راهی که برایتان باقی میماند گزینه تعویض است.

نشانه های خرابی باتری خودرو
نشانه های خرابی باتری خودرو
  • استارت ضعیف در خودرو: زمانی که عمر باتری خودرو شما رو به اتمام باشد استارت زدن مثل همیشه راحت انجام نمی شود و ضعیف تر صورت می گیرد.
  • پایین آمدن سطح مایع باتری: درون باتری های ماشین مایعی وجود دارد که الکترولیت یا اسید باتری نام دارد، زمانی که باطری خودرو خراب شود سطح این مایع کاهش می یابد و در نتیجه میزان آب در صفحات باتری کم می شود و باتری سولفاته می شود. البته کم شدن آن را همیشه نمی توان علت بر خرابی گذاشت زیرا وظیفه رانندس که چند وقتی یک بار سطح آب را بررسی کند و در صورت کم شدن درون آن آب بریزد؛ اما اگر خیلی زود به زود سطح آب خالی میشود نشان از این دارد که باتری مشکل پیدا کرده است.
  • سولفاته شدن باتری: این موضوع معمولا به دلیل گرمای پیش از حد اتفاق می افتد، سولفاته شدن نوعی واکنش شیمیایی است که در اثر ایجاد شدن بخار آب و آزاد شدن گاز هیدروژن صورت می گیرد و در نهایت با آلاینده های سر باتری تبدیل به رسوب می شود.
  • روشن نشدن چراغ های پشت کیلومتر: همان طور که گفتیم وظیفه برق رسانی در ماشین برعهده باتری است، در صورتی که هرگونه مشکلی در آن به وجود آید باتری این قدرت را پیدا نمی کند که به سیستم های ماشین انرژی ارسال کند و در نتیجه چراغ ها کم نور می شوند.

آیا می توان بدون تعویض باتری به رانندگی ادامه داد؟

اگر شرایط باتری شما خیلی حاد نباشد ممکن است بتوانید با آن کمی رانندگی کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که هرگز این کار را انجام ندهید. تمام خوردو های امروزه برای انجام هرکاری وابسته به برق هستند، بنابراین اگر باتری خودرو شما مشکل داشته باشد عملا هیچ کاری نمی توانید انجام دهید؛ به همین دلیل در صورتی خرابی باتری ماشین هر چه سریع تر برای تعویض آن اقدام کنید و از خدمات تعویض باتری ماشین در محل استفاده کنید تا بدون هیچ دردسری باتری جدید بر روی ماشین شما نصب شود.

عوامل موثر در افزایش طول عمر باتری خودرو

باتری های از مشخصات مکانیکی و الکتریکی مختلفی تشکیل شده اند که به دلیل تنوع ساختاری نمی توان طول عمر دقیقی برای آن ها مشخص کرد. معمولا تولید کنندگان باتری طول عمری را برای محصولاتشان تخمین می زنند و بر روی بدنه باتری درج می کنند. با بررسی بیشتر باتری ها به این نتیجه رسیدیم که اصولا بین 2 تا 5 سال عمر می کنند. البته که بیشترین چیزی که بر روی طول عمر باتری تاثیر دارد رفتار خود مصرف کننده است.

افزایش طول عمر باتری
افزایش طول عمر باتری

اگر شما بهترین باتری را تهیه کنید اما در نگهداری از آن تلاشی نکنید و رفتار های مناسبی نداشته باشید قطعا به اندازه مشخص شده عمر نمی کند و زودتر از زمان موعود خراب می شود.

برخی از کارهایی که انجام دادن آن ها به شما کمک می کند تا باتری طول عمر بیشتری داشته باشد را در ادامه برایتان آورده ایم:

  1. هر چند وقتی بک بار به کمک یه پارچه مرطوب و برس باتری خودرو را تمیز کنید.
  2. اتصلات باتری را بررسی کنید و مطئن شوید که در هیچ یک از قسمت های آن شل شدگی وجود ندارد.
  3. سعی کنید کوتاه کوتاه رانندگی نکنید زیرا این کار آسیب بسیاری به باتری وارد می کند.(در این نوع رانندگی دینام این فرصت را پیدا نمی کند که باتری را شارژ نماید.)
  4. هننگام خروج از خودرو توجه داشته باشید که تمامی چراغ ها را خاموش کرده باشید، اگر حتی یک چراغ روشن بماند انرژی باتری هدر می رود و روز بعد که به سراغ خودرو بروید متوجه می شوید که به سختی استارت می خورد.
  5. در زمانی که خودرو خاموش است از وسایل های الکتریکی که به انرژی نیاز دارند استفاده نکنید. زمانی که موتور خودرو کار نمی کند، سیستم پخش و یا کولر و بخاری را استفاده نکنید تا باتری دچار فرسودگی نشود.
  6. ماشین را برای مدت زمان بسیار زیاد خاموش رها نکنید. در صورتی که مجبور به انجام این کار هستید سر باتری ها را جدا کنید.
  7. باتری را محکم کنید، اگر باتری شما به صورت محکم سرجایش بسته نشده باشد، در طول زمان خوردگی هایی روی آن ایجاد می شود که عملکرد باتری را ضعیف می کند.

عوامل تاثیر گذار در کاهش طول عمر باتری

در بالا مواردی را گفتیم که با رعایت کردن آن ها می تواند طول عمر باتری را افزایش و عملکرد آن را بهتر کرد. در ادامه مواردی را می گوییم که اکثر رانندگان آن ها را انجام می دهند و برای باتری نامناسب است.

  • کار در شرایط آب و هوایی نامساعد (بسیار گرم و یا بسیار سرد)
  • استفاده نکردن از باتری برای مدت زمان بسیار طولانی (بیشتر از یک ماه)
  • استفاده کردن از وسایل برقی ماشین در زمان هایی که موتور خودرو خاموش است
  • اور شارژینگ باتری
  • خراب بودن دینام خودرو و بی توجهی نسبت به آن

باتری مناسب خودرو شما چیست؟

همان طور که می دانید طیف وسیعی از انواع باتری ها در بازار وجود دارد که انتخاب در میان آن ها واقعا کاری دشوار است، برای انتخاب باتری مناسب شما باید چندین نکته را در نظر داشته باشید، زیرا نصب نمودن باتری نامناسب بر روی خودرو بسیار خطرناک است و می تواند خطرات بسیاری داشته باشد.

انتخاب باتری مناسب بستگی میزان ولتاژ مشخص شده ماشین، سایز و اندازه محل قرار گیری باتری، قدرت دینام و … دارد. بهترین کار این است که قبل از خرید باتری جدید مشخصات باتری قدیمی خود را چک کنید و متناسب با آن باتری جدید را خریداری نمایید.

علاوه بر آن در نظر داشتن 4نکته زیر می تواند در انتخابتان موثر باشد.

  1. مشخص کردن نوع باتری (اتمی یا اسیدی)
  2. به دست آوردن ابعاد باتری
  3. موقعیت قرار گیری باتری (قطب های مثبت و منفی)
  4. پارامتر های الکترکی مثل ولتاژ و آمپر

تعویض باتری ماشین چه مقدار زمان می برد؟

اگر شما بخواهید خودتان باتری را تعویض نمایید باید زمان بسیاری بگذارید زیرا خیلی به این کار وارد نیستید و مسلما احتیاج به دقت و صیر بسیار دارد تا به درستی انجام شود.

حتی اگر بخواهید به تعمیرگاه بروید هم زمان زیادی از شما گرفته می شود، زیرا باید در این ترافیک های شلوغ یک تعمیر گاه پیدا کنید و مشخص نیست که در آن جا چقدر وقتتان گرفته می شود.

باز کردن سر باتری ها
باز کردن سر باتری ها

اما اگر انتخاب شما تعویض باتری ماشین در محل باشد، خیلی وقت بر نخواهد بود و تنها انتظاری که شما می کشید مربوط به زمانی است گه منتظر کارشناس مربوطه هستید، پس از آن و با رسیدن کارشناس، به سرعت کار انجام می شود و باتری با بهترین کیفیت نصب می شود.

همینطور می توانید در مورد بهترین زمان تعویض باتری ماشین بخوانید.

چگون می توانیم برای تعویض باتری در محل درخواست دهیم؟

هر زمان که شما احتیاج به تعویض باتری داشتید می توانید با شماره های مجموعه کیان باتری تماس بگیرید و درخواست خود را برای مشاورین ما شرح دهید تا متناسب با نیازتان راهنمایی شوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی در مورد تعویض باتری ماشین در محل راهنمایی کنیم، در صورت وجود هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش