آماده کردن خودرو برای سفرهای جاده ای

آماده کردن خودرو برای سفرهای جاده ای

4.8
(2154)

علاقه به سفر و دیدن مکان های جدید همیشه و در تمامی ایام سال باعث سفرهای جاده ای فراوانی می شود. بسیاری از مردم علاقه دارند سفرها را با وسایل نقلیه خود انجام دهند تا از زیبایی جاده ها نیز بهره مند شوند. با این حال اگر نتوانید خودروتان را به درستی تعمیر و نگهداری کنید و نواقص آن را برطرف کنید احتمالا در جاده خواهید ماند.

خرابی ماشین در رفت و آمد روزانه شاید مسئله نگران کننده ای نباشد، اما اگر ماشین کیلومترها خارج از شهر در جاده ای ناکجاآباد شما را رها کند چه؟ مراقبت از خودرو در تمام طول سال ضروری است، به ویژه قبل از یک سفر جاده ای، بنابراین قبل از تنها ماندن در جاده ای ناشناس باید تمامی اصول تعمیر و نگهداری خودرو را رعایت کنید.

آماده کردن خودرو برای سفرهای جاده ای
آماده کردن خودرو برای سفرهای جاده ای

نیمی از خودروهای امروزی در جاده ها بیش از 10 سال قدمت دارند. هنگامی که خودرو وارد دوره سنی 10 سال به بالا می شود، دو برابر بیشتر احتمال دارد در جاده خراب شود و چهار برابر بیشتر احتمال دارد که به یدک کش نیاز داشته باشد. به همین دلیل لازم است قبل از سفر خودرو را از هرجهت کاملا بررسی نمایید.

در ویدیو زیر خلاصه ای از بررسی های لازم قبل از سفر گفته شده است.

نکات لازم برای بررسی خودرو قبل از سفر جاده ای

بررسی مایعات

مایعات مایه حیات هر خودرویی هستند. فواصل سرویس در شش مایع ضروری ماشین شما معمولاً به مسافت پیموده شده بستگی دارد، بنابراین برای تصمیم گیری در مورد تعویض هر کدام از روغن های ضروری، باید بدانید از آخرین سرویس چه مسافتی را طی کرده اید و قصد دارید تا چه مسافتی سفر کنید.

روغن موتور

برای اینکه بدانید روغن برای یک موتور حیاتی است، نیازی نیست که متخصص خودرو باشید. اجزای متحرک مانند پیستون ها، میل لنگ و میل بادامک به وسیله روغن موتور روغن کاری می شوند تا با کمترین اصطکاک بهترین عملکرد را داشته باشند.

فاصله توصیه شده برای تعویض روغن قبلاً هر 5000 تا 8000 کیلومتر بود، اما از آن زمان تاکنون فناوری بهبود یافته است و بسیاری از خودروسازان در حال حاضر توصیه می کنند روغن خود را هر 12000 تا 16000 کیلومتر تعویض کنید. قبل از تنظیم یک برنامه منظم برای تعویض روغن، کتابچه راهنمای خودرو را دوباره بررسی کنید. اگر در بازه زمانی پیشنهادی تعویض روغن انجام داده اید، از میله اندازه گیری برای بررسی وضعیت روغن و سطح آن استفاده کنید. اگر سیاه، کثیف یا زیر خط حداقل است، فورا آن را تعویض کنید.

روغن موتور
روغن موتور

آب رادیاتور

موتورها گرمای زیادی تولید می کنند و رادیاتور آن را خنک نگه می دارد. آب رادیاتور که به عنوان خنک کننده یا ضد یخ نیز شناخته می شود، گرما را از موتور خارج می کند و آن را از طریق رادیاتور پخش می کند. سطح پایین مایع خنک کننده احتمالا منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود، بنابراین مایع خنک کننده خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. همچنین لازم است رادیاتور را هر 40000 تا 50000 کیلومتر شستشو دهید.

آب رادیاتور
آب رادیاتور

روغن ترمز

یکی از موارد مورد نیاز در خودرو روغن موتور است. که باید حجم آن را چک کنید تا در حین رانندگی مشکلی برایتان پیش نیاید. روغن ترمز به عنوان سيال هيدروليك شناخته مي شود وظيفه آن این است که تا تمام اجزاي سيستم ترمز خودرو را حرکت دهد. روغن ترمز در اثر افزایش دما و فشار كار مي كند. اگر خودرو شما روغن ترمز نداشته باشد، هنگام فشار دادن پدال ترمزخودرو توقف نخواهد کرد. روغن ترمز در لوله هاي سيستم ترمز جريان دارد. كه نيروي وارد شده بر پدال ترمز را به ٤ چرخ خودروي شما منتقل مي كند. این امر باعث كاهش سرعت و يا توقف مي شود.

روغن ترمز
روغن ترمز

وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، روغن در داخل خطوط ترمز فشرده می شود و لنت های ترمز را مجبور می کند تا روی روتورها ببندند و سرعت ماشین را کاهش دهند.

روغن فرمان هیدرولیک

روغن هیدرولیک به طور معمول در خودروهایی با سیستم فرمان هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راننده این امکان را می‌دهد تا چرخاندن فرمان خودرو به راحتی صورت بگیرد. این روغن در صورت آلودگی باعث کند شدن و پاسخ کند فرمان می شود. بهتر است هر بار که روغن موتور خودرو را تعویض می کنید سطح و وضعیت روغن فرمان را بررسی کنید. همچنین لازم است هر 80000 کیلومتر روغن فرمان هیدرولیک را تعویض کنید.

روغن فرمان هیدرولیک
روغن فرمان هیدرولیک

روغن گیربکس

روغن گیربکس از سیالات مهم در خودروست که برای روانکاوی قطعات درون گیربکس و جعبه دنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن گیربکس سیالی است که در بخش سیستم گیربکس و جعبه دنده خودرو قرار دارد و روانکاوی قطعات مختلف گیربکس را برعهده دارد و مانع از اصطکاک آنها می‌شود. رنگ این روغن مانند ضد یخ قرمز رنگ می‌باشد اما غلظت آن بیشتر است.
وجود روغن گیربکس در جعبه دنده از اهمیت بالایی برخوردار است، و از بین رفتن خاصیت آن، کم شدن مقدار مورد نیاز روغن گیربکس، و در نتیجه عدم تعویض به موقع آن موجب وارد شدن خسارات بسیاری به گیربکس و موتور خواهد شد.

روغن گیربکس
روغن گیربکس

مایع شیشه شوی

رانندگی در مسافت های طولانی باعث کثیف شدن نمای بیرونی خودرو می شود و هیچ چیز در نمای بیرونی ماشین مهمتر از تمیز نگه داشتن شیشه جلو نیست. سعی کنید قبل از سفر مخزن شیشه شوی را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را پر کنید.

باتری ماشین

رایج ترین مشکل در سفرهای جاده ای مربوط به باتری ماشین است که سیستم های الکتریکی، استارت و دینام را نیز درگیر می کند.

قبل از سفر باتری ماشین خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمامی اتصالات آن محکم و بدون خوردگی است. اگر خوردگی وجود دارد، باید باتری را جدا کرده و کانکتورها را با یک برس سیمی تمیز کنید. باتری ها حاوی اسید خورنده هستند که ممکن است در صورت جدا شدن کانکتورهای باتری نشت کند، به همین دلیل هنگام بررسی و جدا کردن پایانه ها باید بسیار مراقب باشید.

باتری ماشین
باتری ماشین
از کجا بفهمیم باتری ماشین خوابیده است؟ پیشنهاد میکنیم مقاله لینک شده را برای تشخیص باتری خراب با باتری دشارژ مطالعه کنید.

تایرها

همانطور که میدانید، تایرها برای ایمنی، راحتی و بهره وری سوخت بسیار مهم هستند، بنابراین مهم است که قبل از حرکت وضعیت آنها را بررسی کنید.

بررسی فشار باد تایرها

مسافت پیموده شده مناسب چیزی است که همه رانندگان به آن نیاز دارند و فشار تایرها بر روی آن بسیار موثر است. لاستیک های با فشار کم باعث هدررفت سوخت و کاهش مسافت پیموده شده خواهند شد. لاستیک‌های کم باد به علت سایش نامنظم و همچنین افزایش اصطکاک که منجر به تولید گرمای اضافی می‌شود، به سرعت فرسوده خواهند شد. حتی در موارد شدید این احتمال وجود دارد که به هنگام رانندگی در پیچ، لاستیک از رینگ جدا شود. رانندگی با لاستیک‌های کم باد باعث می‌شود تا موتور خودروی شما سخت‌تر کار کند و لاستیک‌ها در معرض آسیب قرار بگیرند. عدم فشار باد کافی در لاستیک باعث ضعیف‌تر شدن آن می‌شود و احتمال پنچر شدن را افزایش می‌دهد.

بررسی فشار باد تایرها
بررسی فشار باد تایرها

رانندگی با لاستیک‌های بسیار کم باد یا بسیار پر باد می‌تواند بر آرامش و راحتی در رانندگی، توانایی پیچیدن در پیچ‌ها، چسبندگی لاستیک‌ها در هنگام ترمزگیری، هندلینگ و پایداری سمتی خودرو تأثیر بگذارد.

عدم تنظیم فشار لاستیک نه تنها باعث ناکارآمدی خودرو، بلکه باعث ایجاد خطرات جدی ایمنی به خصوص در سرعت بالا می‌شود.

هنگامی که لاستیک بیش از حد باد داشته باشد، نقطه‌ی تماس آن با جاده کمتر می‌شود. این امر منجر به از بین رفتن اصطکاک و سایش ناهموار لاستیک‌ها خواهد شد. باد کردن بیش از حد لاستیک‌ها می‌تواند بر هندلینگ خودرو (مخصوصاً در هنگام پیچیدن با سرعت بالا)، ترمزگیری، صدای لاستیک و آسایش رانندگی تأثیرگذار باشد.

فشار باد نامناسب همچنین باعث فرسودگی ناهموار لاستیک ها می شود که باعث کوتاه شدن طول عمر لاستیک ها می شود. اگر در حین سفر با تغییر قابل توجهی در دما مواجه شدید، حتما فشار باد لاستیک را دوباره چک کنید، زیرا فشار داخل لاستیک ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

چرخاندن لاستیک ها

حتی اگر فشار باد لاستیک خودرو درست باشد، تغییرات در کالیبراسیون سیستم تعلیق، تعادل وزن، عادات رانندگی و شرایط جاده باعث سایش تایرها با نرخ‌های متفاوتی می‌شود. به همین دلیل، مهم است که به طور دوره ای لاستیک ها را بین مکان های مختلف خودرو خود بچرخانید. تعویض لاستیک ها از راست به چپ یا جلو به عقب به دوام بیشتر آنها کمک می کند. چرخش لاستیک باید هر 8000 تا 13000 کیلومتر انجام شود یا زمانیکه متوجه شدید که یک طرف آج لاستیک به طور قابل توجهی سریعتر از طرف دیگر فرسوده شده است.

چرخاندن لاستیک ها
چرخاندن لاستیک ها

تعویض لاستیک ها

آج لاستیک باعث چسبندگی لاستیک ماشین به جاده و جلوگیری از لیز خوردن ماشین در جاده های خیس خواهد شد و همچنین در ترمزگیری نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. حتما هم نباید منتظر صاف شدن لاستیک باشید تا آن را تعویض کنید بسیاری از عوامل دیگر مانند: ورم کردن، عمر مفید، باد کردن، ترک خوردن لاستیک نیز نشانه هایی برای تعویض آن هستند. در صورتیکه هرکدام از این علائم را مشاهده کردید لازم است قبل از سفر حتما لاستیک ها را تعویض کنید.

چرخاندن لاستیک ها
چرخاندن لاستیک ها

بررسی های عمومی قبل از سفر

خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که بسیاری از آن ها برای عملکرد مناسب نیاز به بررسی مداوم دارند. بنابراین قبل از رفتن به جاده حتما این قطعات را بررسی کنید.

لنت ترمز

لنت ترمز یکی از مهم‌ترین لوازم مصرفی خودرو است و باتوجه به نوع آن و متریال اولیه، در نمونه‌های مختلفی تولید می‌شود. لنت ترمز اصطکاک مورد نیاز برای کند کردن و توقف خودرو را فراهم می کند. لنت ترمز در معرض گرما و سایش شدید قرار می‌گیرد و به‌مرور زمان خاصیتش در ترمزگیری را از دست می‌دهد، بنابراین در طول دوره‌های سرویس خودرو، همیشه باید سلامت این قطعه‌ی حیاتی را بررسی کرد.

لنت ترمز
لنت ترمز

فیلترهای هوا

خودروها از فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، زباله و اشکالات به داخل موتور و داخل خودرو استفاده می کنند. در نهایت فیلترهای هوا عملکرد خود را از دست داده و مسدود می شوند و بر عملکرد موتور، مصرف سوخت و کیفیت هوای داخلی تأثیر می گذارند. فیلتر هوای موتور باید سالی یک بار یا تقریباً هر 16000 تا 24000 کیلومتر و فیلتر کابین باید بین 20000 تا 24000 کیلومتر تعویض شود.

فیلترهای هوای خودرو
فیلترهای هوای خودرو

لامپ ها

چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ های راهنما و چراغ های داخلی همگی نقش مهمی در ایمنی خودرو در جاده دارند. برای اطمینان از سالم بودن همه آنها، ماشین خود را روشن کرده و پارک کنید، چراغ های جلو را روشن کنید و در اطراف ماشین قدم بزنید تا ببینید آیا لامپ سوخته است یا خیر. این روند را برای چراغ های راهنما چپ و راست تکرار کنید. در حالی که ماشین هنوز در پارک است، از همراهتان بخواهید پدال ترمز را تا انتها فشار دهد و سپس لامپ های ترمز را نیز بررسی کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش