از کجا بفهمیم باتری ماشین خوابیده

از کجا بفهمیم باتری ماشین خوابیده است؟

4.8
(1203)

چه کسی که بعد از مدت ها از سفر باز میگردد و خوروی خود را از پارکینگ درمی آورد یا خودرویی که در زمستان از آن استفاده نشده و سپس قصد استارت زدن آن را داریم, همگی با یک مشکل مواجه هستند, باتری مرده. اما چرا این اتفاق می افتد؟

همه باتری ها دارای نرخ تخلیه هستند, حتی اگر به وسیله نقلیه یا هر چیز دیگری که ممکن است جریان را جذب کند، متصل نباشند. برای مثال یک باتری در صورت شارژ کامل تا شش ماه می تواند شارژ خود را بدون مشکل در مکانی خشک و خنک نگه دارد. با این حال، اگر باتری در هنگام ذخیره سازی کاملاً شارژ نشده باشد یا در معرض دماهای شدید (یا سرد یا گرم) قرار گیرد، این بازه زمانی ممکن است به میزان قابل توجهی کوتاه شود. هنگامی که باتری ها به وسیله نقلیه یا چیز دیگری که جریان را از آنها تخلیه می کند وصل می شوند، روند تخلیه می تواند به طور قابل توجهی تسریع شود.

از کجا بفهمیم باتری ماشین خوابیده
از کجا بفهمیم باتری ماشین خوابیده

تمامی وسایل الکترونیکی خودرو می توانند به آرامی باعث تخلیه باتری شوند. اما آیا راهی وجود دارد تا مانع از این اتفاق شویم؟

در صورتیکه قرار است مدت زمان طولانی از خودرو استفاده نکنید, بدیهی ترین گزینه این است که مطمئن شوید باتری کاملاً شارژ شده و باتری را از خودرو خارج کنید.

گزینه دیگر استفاده از یک دستگاه شارژ باتری با کیفیت در زمانی است که وسیله نقلیه در پارکینگ برای مدت طولانی قرار است خاموش بماند. این شارژرها باتری شما را کاملاً شارژ و آماده استفاده نگه می دارند، می توان آنها را به طور نامحدود به باتری متصل کرد و استفاده از آنها بسیار آسان است.

در همین رابطه می توانید مقاله جوش آمدن باتری ماشین را نیز مطالعه نمایید.

خوابیدن باتری ماشین به چه معناست؟

باتری وظیفه تامین انرژی سیستم برق خودرو را بر عهده دارد. خوابیدن باتری ماشین یکی از مشکلات رایج در رابطه با سیستم برق رسانی خودرو است که نام های دیگری مانند دشارژ باتری خودرو, خالی کردن باتری خودرو, مردن باتری و … معروف است. علت اصلی خوابیدن باتری خالی شدن شارژ آن است. به همین دلیل است که باتری دیگر توانایی برق رسانی و تامین انرژی الکتریکی سیستم برقی خودرو را ندارد.

خوابیدن باتری ماشین به چه معناست
خوابیدن باتری ماشین به چه معناست

علائم خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری بیش از هرچیزی خود را با استارت نخودن خودرو و روشن نشدن موتور نشان می دهد. البته این مشکل می تواند از سیستم استارت یا دینام معیوب هم باشد. در صورتیکه مطمئن نیستید مشکل از کدام قسمت خودرو است, می توانید خودرو را روشن نموده سپس اتصالات باتری به موتور را قطع نمایید, اگر موتور خاموش شد یعنی دینام توانایی شارژ سیستم برقی را ندارد و مشکل از باتری نیست. اما اگر موتور همچنان روشن ماند, به احتمال زیاد دلیل اصلی خوابیدن باتری خودرو است.

اما علائم اصلی خوابیدن باتری ماشین:

  1. استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو در فصل سرما
    استارت نخوردن ماشین در روزهای سرد از مهمترین علائم خوابیدن باتری خودرو است. همچنین اگر در زمان استارت خوردن صدایی غیر طبیعی به گوش برسد نشانه خوابیدن باتری است.

    استارت نخوردن ماشین در فصل سرما
    استارت نخوردن ماشین در فصل سرما

    در همین رابطه می توانید خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد را مطالعه نمایید.

  2. روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد, اما اصلی ترین دلیل آن همان خوابیدن باتری یا دشارژ باتری خودرو است. زمانی که خودرو را استارت می زنید اما روشن نمی شود, اولین چیزی که باید بررسی کنید خالی شدن باتری ماشین است.

روشن نشدن خودرو
روشن نشدن خودرو
  1. دیر روشن شدن خودرو
    در صورتیکه برای روشن شدن ماشین لازم است که بارها استارت بزنید, این هم یکی دیگر از علائم خوابیدن باتری ماشین است.
  2. روشن نشدن صفحه کیلومترشمار
    اصلی ترین وظیفه باتری تامین انرژی لازم برای سیستم برق خودرو است. در صورتیکه بعد از روشن شدن خودرو, صفحه کیلومتر شمار و باقی علائم هشدار خودرو روشن نمی شوند, نشانه خالی شدن باتری ماشین است.

    روشن نشدن صفحه کیلومتر شمار
    روشن نشدن صفحه کیلومتر شمار
  3. خاموش شدن قسمت هایی از سیستم خودرو
    درصورتیکه موتور خودرو در حین درجا کار کردن خاموش شود و باقی قسمت ها همچنان فعال باشند, یا همزمان با گاز دادن متوجه کم شدن نور چراغ ها یا صفحه پشت کیلومتر شمار شوید, یا خاموش شدن مداوم لوازم الکتریکی مانند رادیو نیز از علائم خوابیدن باتری ماشین هستند.

دلایل خوابیدن باتری ماشین

اشتباهات انسانی

بسیاری از ما ممکن است بعد از خاموش کردن خودرو فراموش کنیم چراغ ها را به درستی خاموش کنیم یا درهای خودرو را کامل ببندیم. این محتمل ترین دلیل خالی شدن باتری ماشین و روشن نشدن خودرو است. بنابراین بسیار ضروری است که شما بررسی کنید که آیا تمام برق ها خاموش هستند یا خیر.

روشن ماندن چراغ خودرو
روشن ماندن چراغ خودرو

البته در بعضی مواقع این مشکل ممکن است به بی دقتی راننده مرتبط نباشد و مشکلی در سیستم سوییچ چراغ های داخلی یا خارجی خودرو وجود داشته باشد. به همین دلیل لازم است وضعیت چراغ ها و سیم کشی آن ها هرچند وقت یکبار چک شود.

سیستم شارژ معیوب

در این حالت دینام نمی تواند باتری را با همان سرعتی که در حال خالی شدن است شارژ کند که در نهایت منجر به خالی شدن کامل باتری ماشین می شود. جزء اصلی سیستم شارژ دینام است. اگر تسمه دینام شل باشد یا معیوب باشد، باتری به درستی شارژ نمی شود.

نارسایی دینام

یکی از مهمترین دلایل خوابیدن باتری خودرو نارسایی دینام است. در صورتیکه دینام نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد, به ناچار این وظایف بر عهده باتری خواهد بود و وظیفه باتری دیگر تنها ذخیره انرژی برای استارت زدن خودرو نخواهد بود و باید انرژی لازم سیستم برقی خودرو را نیز تامین کند. در این حالت انرژی ذخیره شده در باتری زودتر از حالت عادی تخلیه می شود.

دلایل خرابی دینام

رانندگی در مسافت های کوتاه

بخش عمده انرژی باتری در هنگام استارت زدن خودرو مصرف می شود. برای اینکه باتری بتواند این انرژی از دست رفته را احیا کند, نیازمند زمان است, اتفاقی که در رانندگی در مسافت های کوتاه رخ نمی دهد. بنابراین برای جلوگیری از تخلیه زودهنگام باتری, توصیه می شود از رانندگی در مسافت های کوتاه خودداری کنید.

خوردگی یا پوسیدگی کابل های متصل باتری

اتصالات باتری ممکن است با گذشت زمان دچار خوردگی یا پوسیدگی شوند. این باعث اختلال در شارژ می شود که به نوبه خود باعث تخلیه باتری می شود. توصیه می شود در صورت مشاهده مقداری زنگ زدگی کانکتورهای ترمینال باتری را تعویض کنید زیرا تمیز کردن آنها به هیچ وجه کمکی نمی کند. بنابراین درصورتی که مشکل استارت زدن خودرو دارید ابتدا تمامی کابل ها و اتصالات باتری را چک کنید.

زنگ زدگی سر باتری ماشین
زنگ زدگی سر باتری ماشین

اتمام عمر باتری خودرو

همه باتری ها طول عمر مشخصی دارند و در صورتیکه عمر آن ها به اتمام رسیده باشد امکان شارژ مجدد آن ها از بین می رود. بنابریان توصیه می شود اگر عمر باتری خودروتان به اتمام رسیده است آن را تعویض کنید, زیرا شارژ مجدد آن کمکی نمی کند و بازهم تخلیه خواهد شد

راه حل جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

  1. رانندگی منظم
    شما باید هر چند روز یکبار ماشین خود را برانید تا دینام بتواند کار خود را انجام دهد و باتری ماشین شما به طور کامل تخلیه نشود. رانندگی منظم همچنین موتور را روان نگه می دارد و با کاهش فشار روی قسمت پایینی لاستیک ها، نقاط صاف را اصلاح می کند.
  2. اجتناب از رانندگی در مسافت های کوتاه
    سفرهای کوتاه باعث تخلیه زودهنگام باتری خودرو می شوند. برای جلوگیری از آن کافیست با خودروی خود مسافت طولانی تری را طی کنید.
  3. خودرو را به صورت کامل خاموش کنید
    بعد از خاموش کردن خودرو, تمامی چراغ های داخلی و خارجی را بررسی کرده و از خاموش بودن آن ها مطمئن شوید. درهای خودرو را چک کرده و تمامی لوازم جانبی که در هنگام خاموش بودن خودرو ممکن است باعث تخلیه باتری شوند را هم بررسی کنید.
  4. باتری را به صورت منظم چک کنید
    می‌توانید با بلند کردن کاپوت و بررسی نشانه‌های ساییدگی یا با کمک یک متخصص، باتری خودروی خود را بررسی کنید.

    چک کردن باتری ماشین
    چک کردن باتری ماشین

    هنگام بررسی باتری، باید اطمینان حاصل کنید:

    • باتری محکم بسته شده است
    • قسمت بالای باتری تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی است
    • پایانه های باتری خورده نشده اند
    • ولت متر باید حدود 12.7 ولت یا بالاتر باشد
  5. به علائم هشدار دهنده توجه کنید.
    در صورتی که باتری شما مشکل داشته باشد, چراغ هشدار آن در قسمت داشبورد روشن خواهد شد. اما نشانه های دیگری هم قبل از تخلیه کامل باتری وجود دارد که می توانید زودتر متوجه آن شوید:

    • ماشین شروع به تولید صداهای غیرعادی می کند
    • چراغ های داشبورد کم نور می شوند
    • لوازم جانبی خودرو به طور موثر کار نمی کند
    • وقتی کلید استارت را می چرخانید صدای غیر عادی می شنوید

      روشن شدن چراغ باتری
      روشن شدن چراغ باتری
  6. جدا کردن سرباتری خودرو

در صورتی که قرار است مدت زمان طولانی از خودرو استفاده نکنید می توانید سیم منفی باتری را از آن جدا کرده و باتری را از خودرو خارج کنید. توجه کنید که سیم مثبت را جدا نکنید.

روشن کردن باتری خوابیده ماشین

متداول ترین راه برای روشن کردن باتری دشارژ شده, باتری به باتری کردن است. همچنین می توانید از شارژر مخصوص باتری یا پاور بانک هم استفاده کنید.

باتری به باتری کردن
باتری به باتری کردن

چه زمان هایی باید باتری تعویض گردد؟

در شرایط عادی باتری ماشین حدود 3 سال عمر می کند ولی شرایط عادی چه شرایطی است؟ باتری در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم قرار نگیرد و از ضربه های شدید حفظ شود. از آن جاییکه چنین شرایطی به ندرت فراهم خواهد شد, طول عمر باتری ها هم از مدت زمانی که سازندگان برای آن ها درنظر میگیرند کمتر خواهد بود.

تعویض باتری ماشین
تعویض باتری ماشین

به طور کلی اگر

  • بعد از باتری به باتری کماکان خودرو روشن نمی شود.
  • حدود 2 سال یا 40 هزار کیلومتر از زمان تعویض باتری گذشته باشد.
  • زمانی که کارشناس باتری به شما توصیه می کند.

لازم است که باتری خودرو را تعویض کنید. در ویدیو زیر می توانید نحوه تعویض باتری خودرو را مشاهده نمایید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش