جوش آمدن باتری خودرو

جوش آمدن باتری ماشین

0
(0)

جوش آمدن باتری ماشین جزو دغدغه هایی است که بیشتر رانندگان با آن درگیر می شوند، این موضوع گاهی با بلند شدن صدایی از کاپوت همراه است و گاهی با بلند شدن بخار، در هر صورت نشان از این دارد که باطری خودرو مشکلی پیدا کرده است. اما دلیل این موضوع چیست؟

جوش آمدن باتری ماشین

در برخی از باتری ها ممکن است این موضوع به دلیل اتصال داخلی باشد و در نهایت منجر به تبخیر و جوش آمدن آب اسید باتری شود. اگر باتری در چنین وضعیتی قرار بگیرد به شدت گرم می شود و متوجه می شوید بخاری از آن به بیرون می زند. در این حین اگر به باتری کمی نزدیک شوید بوی ناخوشایندی مثل تخم مرغ گندیده یا بوی فاضلاب احساس می کنید که یک امر طبیعی است.

در برخی مواقع دیگر ممکن است این اتفاق به دلیل خراب شدن دینام باشد، اگر دینام خودرو خراب باشد دو حالت ایجاد می شود، یا باتری بیش از اندازه شارژ می شود و یا باتری اصلا شارژ نمی شود. هر دوی این اتفاق ها باعث می شود که باتری در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد.

شارژ بیش از اندازه باعث جوش آمدن باتری می شود و حتی ممکن است باطری دفرمه شود و در نهایت دچار انفجار شود.

بنابراین باید هر زمان که این نشانه ها را احساس کردید سریعا برای تعمیر آن اقدام انجام دهید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

علت بیرون زدن اسید باتری

تمامی مواردی که در بالا به آن ها اشاره کریدم از نشانه های جوش آمدن آب باتری می باشد، در این زمان ها شما باید هوشیار باشید و به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید. اگر این نشانه ها شدید نیست می توانید به راه خود ادامه و خودرو را به یک تعمیرگاه برسانید اما در صورتی که نشانه های خرابی شدید است باید خودرو را پارک کنید و برای تعمیر آن اقدام کنید.

علت بیرون زدن اسید باتری
علت بیرون زدن اسید باتری

اما چرا ناگهان باتری جوش می آورد؟ معمولا دو موضوع باعث ایجاد این مشکلات می شوند، اول از همه گرما و دوم شارژشدن بیش از حد باتری. این اتفاق ها در فصل تابستان بیشتر از فصول دیگر می افتد و دلیل آن هم دما بالای هوا است.

شارژ شدن بیش از حد باتری ماشن

یکی از دلایلی که نشانگر جوش آمدن آب باطری ماشین می باشد شارژ شدن بیش از اندازه باتری است، زمانی که شارژ باتری از حد مجاز بالاتر می رود باعث می شود گاز هایی درون خودرو به وجود آید. در نهایت این گاز ها سر ریز می شوند و به نقطه جوش می رسند.

این اتفاق تنها بخش از اثرات مخرب این کار است و اگر باتری از حد مجاز فراتر رود موارد زیر نیز اتفاق می افتد.

  • محفظه باتری داغ می شود و در حالت ذوب شدن قرار می گیرد.
  • هیدروژن در سلول های باتری جمع می شود و باتری ورم می کند.
  • هیدروژن به محیط اکسیژنی وارد می شود و ممکن است با یک جرقه انفجار ایجاد شود.
  • در صورت منفجر شدن باتری ذرات سولفوریک آن به اطراف پخش می شود که بسیار خطرناک است.
  • در انتها ممکن است که تمام ماشین دچار آتش سوزی شود.

البته این چند مورد که به آن ها اشاره کردیم در شدیدترین وضعیت اتفاق می افتد، اگر شما در زمان های اولیه که باتری اورشارژ شده است به سراغ آن بروید تنها امکان جوش آمدن آب آن وجود دارد و در صورتی که برای تعمیر آن اقدام کنید از این گونه خطرات احتمالی جلوگیری می کنید.

دستگاه های شارژ، از دلایل جوش آمدن باتری

یکی دیگر از دلایلی که بی توجهی به آن موجب می شود باتری خودرو جوش بیاورد شارژر ماشین است. بهترین کار این است که شما از شارژر هایی برای شارژ باتری استفاده کنید که این قابلیت را داشته باشند که میزان ولتاژ و آمپر را تنظیم کرد.

شارژ بیش از حد باتری ماشین
شارژ بیش از حد باتری ماشین

برخی از دستگاه های معمولی حتی زمانی که به حد مجاز شارژ می رسند همچنان به کار خود ادامه می دهند و تا زمانی که خودتان آن را قطع نکنید باتری را شارژ می کنند! به صورت مثال یک باتری 60 آمپری توسط یک شارژر 60 آمپری بسیار بیشتر از حد مجاز شارژ می شود و در نهایت سبب به وجود آمد بخار در باتری می شود.

استفاده از شارژر های داری کنترلر

همان طور که گفتیم مشکلاتی که در اثر استفاده از شارژر های اشتباه ایجاد می شود بسیار زیاد است و مشکلات بسیاری را برای باتری ایجاد می کنند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که از شارژر هایی استفاده کنید که دارای میکرو پروسسر هستند. با استفاده از این شارژر ها دیگر نمی خواد نگران شارژ شدن باتری باشید و خیالتان آسوده می شود.

عدم استفاده از سیستم شارژ معیوب

همان گونه باتری به کمک شارژر شارژ می شود، اگر یک سیستم معیوب در باتری وجود داشته باشد می تواند به همان صورت عمل کند. خروجی آلترناتور می تواند بین 13.7 تا 14.7 باشد. همچنین شما این امکان را دارید که به صورت مستقیم میزان آن را برای قطب های باتری ماشین مشخص کنید. البته که در این مورد هم باید مراقب شارژ دهی بیش از حد باشید زیرا اصلی ترین عامل در جوش آوردن باتری همین موضوع شارژ است.

اتمام عمر مفید باتری خودرو

اگر باتری شما از مدل های اسیدی باشد، به مرور و با استفاده های زیاد از باتری با وجود گرمایی که وجود دارد آب باتری از بین می رود. این موضوع باعث می شود که سطح الکترولیت کم شود.

جوش آمدن باتری اتمی ماشین
جوش آمدن باتری اتمی ماشین

این موضوع در تابستان و با بالا رفتن دما بیشتر از هر زمان دیگری رخ می دهد، زمانی که شما فشار زیادی به باتری وارد می کنید این اتفاق رخ می دهد و در نهایت با جوش آمدن باتری روبرو می شوید. یکی دیگر از عواملی که سبب جوش آمدن آب باتری می شود پایان عمر باتری است، یعنی زمانی که طول عمر باتری شما رو به اتمام است با وارد کردن فشار های زیاد به آن باعث می شوید که باتری جوش آورد.

نحوه چک و اضافه کردن آب باتری

در ویدیو زیر به شما آموزش می دهیم که چگوه می توانید آب باتری را بررسی کنید و در صورت کم بودن آن را اضافه کنید، اگر شما همین یک کار ساده را بلد باشید و به صورت مرتب انجام دهید باعث می شود که از جوش آمدن آب باتری جلوگیری کنید.

خطرات احتمالی در زمان تخلیه آب جوش آمده در باتری

زمانی که باتری در حال جوش آمدن است طبق یک واکنش طبیعی باتری به دنبال این است که سریع تر آب جوش آمده را تخلیه کند. این موضوع باعث می شود بخار به وجود آید و باتری در خطرناک ترین حالت یعنی انفجار قرار بگیرد.

اگر احساس کردید که بوی نامطبوعی مثل بوی تخم مرغ گندیده از باتری بلند می شود نشان از باد کردن باتری دارد. اگر با بخار هم مواجه شدید نشان از داغی باتری و اتفاقات دیگر است.

به همین دلیل جوش آمدن آب باتری بسیار خطرناک است، در این زمان بهتر است که ماشین را به گوشه ای پارک کنید و از ادامه دادن مسیر خودداری کنید. علاوه بر آن اگر شما خیلی با این موضوعات آشنا نیستید به هیچ وجه خودتان به باتری دست نزنید زیرا ممکن است هم به خودتان و هم به ماشین آسیب وارد کنید. بهترین کار این است که از خدمات آنلاین استفاده کنید تا یک فرد متخصص به کمک شما آید.

اقدامات لازم بعد از جوش آمدن باتری ماشین

زمانی که متوجه شدید باتری خودرو جوش آمده است و بخار از آن بلند می شود باید سریعا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اول از همه ماشین را سریعا خاموش کنید.
  • اندکی صبر کنید که موتور ماشین خنک شود.
  • اگر می خواهید خودتان اقدامات دیگر را انجام دهید در ابتدا یک دستکش و عینک آماده کنید و سپس کاپوت ماشین را باز کنید.
  • به کمک آچار های مخصوص کابل های منفی باتری را جدا کنید.
  • درپوش را بردارید و آب باتری را بررسی کنید، توجه کنید که در هنگام بسته بودن درپوش آب باتری به ته رسیده باشد.
  • پس از آن با احتیاط قطب مثبت باتری را جدا کنید.
  • ظاهر باتری را به خوبی بررسی کنید، ممکن است در آن نشتی هایی وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن تمامی شرایط به آرامی باتری را از جای خود خارج کنید.
  • پس از آن که باتری را جدا کردید آن را به تعمیرگاه ببرید و بخواهید که باتری را بررسی کنند، احتمالا با توجه به شرایطی که پیش آمده است باتری شما دیگر قابلیت تعمیر را ندارد و باید برای تعویض آن اقدام کنید.
  • اگر تمامی این نکات را انجام دهید به راحتی می توانید از بسیاری از خطرات جلوگیری کنید.
علت نشت اسید باتری
علت نشت اسید باتری

البته در نظر داشته باشید که ممکن است زمانی که شما کاپوت ماشین را بالا می دهید باتری را در وضعیتی ببینید که اصلا امکان دست زدن به آن وجود ندارد، در این وضعیت ها به هیچ وجه ادامه کار را انجام ندهید و فقط از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

چرا باتری ماشین داغ می شود؟

چندین عامل در داغ شدن باتری ماشین موثر است.

  1. اگر باتری و ماشین برای مدت زمان طولانی در هوای گرم قرار دهید باعث می شود که باتری داغ شود و در نهایت امکان جوش آمدن آب باتری وجود دارد.
  2. به طول عمر باتری توجه داشته باشید زیرا اگر طول عمر باتری رو به اتمام باشد امکان جوش آمدن آن بالا می رود.
  3. باتری ماشین را از هر گونه گرد و خاک پاک کنید.
  4. اگر باتری شما به خوبی سرجای خود محکم نشده باشد و حالت لغزندگی داشته باشد احتمال جوش رفتن آن بالا می رود، به همین جهت باید اطمینان پیدا کنید که باتری محکم بسته شده است.
  5. در زمستان باتری را خیلی در مجاورت هوای سرد قرار ندهید زیرا ممکن است آن را ضعیف کند و در نهایت خطراتی مثل جوش آمدن به دنبال دارد.

عمر مفید باتری ماشین چه قدر است؟

طول عمر باتری ماشین بستگی به باتری دارد که شما استفاده می کنید، به صورت کلی باتری ها بین 2 تا 5 سال عمر می کنند، در این میان اگر شما به خوبی از آن ها مراقبت کنید ممکن است در حداکثر ترین وضعیت قرار بگیرند اما اگر به خوبی مراقب باتری نباشید و حتی کار هایی انجام دهید که برای باتری مضر است، به احتمال زیاد باتری شما خیلی عمر نخواهد کرد.

عمر مفید باتری خودرو
عمر مفید باتری خودرو

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل جوش آمدن باتری ماشین و کارهایی که باید بعد از آن انجام دهید آشنا کنیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش