دلایل خرابی دینام

4.8
(1202)

دینام یک وظیفه بسیار مهم در وسیله نقلیه برعهده دارد. وظیفه دینام تولید مقدار مناسب برق برای تامین انرژی اجزای الکتریکی و باتری خودرو است. دینام قادر است این نیرو را با تبدیل انرژی مکانیکی خودرو به انرژی الکتریکی تولید کند. اگر دینام دچار مشکل شده باشد، تمام اجزای الکتریکی وسیله نقلیه شما برای تامین انرژی باید به باتری وابسته باشند. متأسفانه باتری آنقدر قدرتمند نیست که بتواند میزان برق مورد نیاز این قطعات را تامین کند. به همین دلیل داشتن یک دینام سالم برای هر وسیله نقلیه ای ضروری است.

سیستم‌های ژنراتور متناوب خودرو، نیروی الکتریکی را به سیستم جرقه زنی اولیه و سیستم‌های جانبی ثانویه از طریق یک باتری تامین می‌کنند. دینام نسخه ارتقا یافته سیستم های ژنراتور قبلی است و به گونه ای طراحی شده است که تا 15 آمپر برق تحت بار کامل تولید کند. برخی از اجزای یک دینام ممکن است فرسوده شوند و از کار بیفتند، که معمولاً نیاز به تعویض کل واحد دارند زیرا اکثر دینام‌ها قابل تعمیر نیستند.

دلایل خرابی دینام چیست
دلایل خرابی دینام چیست

دینام روی موتور قرار دارد و انرژی باتری را تامین می کند و به طور مداوم آن را همراه با سیستم الکتریکی و کامپیوترها شارژ می کند. باتری استارت خودرو را تامین می کند، اما دینام ماشین را روشن نگه می دارد. طول عمر دینام تحت تأثیر کیفیت، نحوه رانندگی خودرو و تعداد لوازم الکترونیکی استفاده شده در داخل خودرو است. با این حال، هنگامی که در زمان راه اندازی خودرو دچار مشکل می شوید، تشخیص اینکه مشکل از کدام قسمت سیستم استارت یا سیستم برق خودرو است بسیار سخت خواهد بود.

اگرچه سیستم استارت (متشکل از دینام، استارت و باتری ماشین) برای استفاده مکرر در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده طراحی شده است، اما فرسودگی و پارگی، رانندگی در شرایط سخت و نگهداری ضعیف همگی می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

در همین رابطه می توانید دلایل شارژ نکردن دینام را مطالعه کنید.

علل رایج خرابی دینام

هنگامی که خودروها دچار مشکلات الکتریکی می شوند، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد باتری است. اما اگر باتری خودرو را به تازگی تعویض کرده اید اما کماکان مشکلات الکتریکی خودرو ادامه دارد، به احتمال زیاد مشکل از دینام است.

در ادامه دلایل رایج برای خراب شدن دینام آورده شده است.

فرسودگی دینام

طول عمر مناسب یک دینام بین 5 تا 8 سال است. اگر از زمانی که دینام را تعویض کرده اید مدت زمان زیادی می گذر ممکن است دینام فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد. توجه داشته باشید گرما باعث فرسودگی زودهنگام دینام خواهد شد.

مشکل در کامپیوتر خودرو

وسایل نقلیه جدیدتر با سیستم های کامپیوتری مانند ECU ساخته می شوند. این سیستم ها همان چیزی هستند که تقریباً تمام اجزای خودرو از جمله دینام را مدیریت می کنند. اگر مشکل یا اشکالی در سیستم کامپیوتری وجود داشته باشد، حتی اگر دینام کاملا سالم باشد، مانع از تولید ولتاژ مناسب توسط آن خواهد شد.

مشکل در کامپیوتر خودرو
مشکل در کامپیوتر خودرو

در صورت خرابی ECU مشکلات دیگری هم در خودرو پیش خواهد آمد که به این ترتیب می توانید منشا مشکلات که همان کامپیوتر خودرو است را پیدا و تامیر کنید.

مشکلات سیم کشی

سیم های زیادی در خودرو وجود دارد که برق را به دینام می رساند. اگر یکی از این سیم ها آسیب ببیند یا فرسوده شود، ممکن است دینام از کار بیفتد و باتری شارژ نشود. اگر مشکلاتی که تا کنون گفته شده در دینام وجود نداشته، سیم کشی دینام را بررسی کنید.

قرقره یا تسمه شکسته

دینام ها از نیروی مکانیکی یک تسمه و قرقره برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده می کنند. مشکل این است که تسمه دینام و قرقره ها خیلی بادوام نیستند، یعنی به راحتی می شکنند. قرقره ها طول عمر بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری کار میکنند. تسمه ها سست تر هستند و در نهایت پس از گذشت زمان شروع به ترک خوردن و حتی شکستن می کنند. اگر یکی از این موارد اتفاق بیفتد، هیچ انرژی مکانیکی برای تبدیل دینام تولید نمی‌شود.

قرقره و تسمه دینام
قرقره و تسمه دینام

باتری را بررسی کنید

بسیاری از مواقع مشکلات دینام به دلیل وجود باتری مرده یا فرسوده است. چرخه کار دینام به این صورت است که یک باتری را در حین کارکرد خودرو شارژ می کند و برق مورد نیاز لوازم جانبی خودرو مانند کولر یا سیستم روشنایی خودرو را تامین می کند.

دینام ها برای شارژ باتری هایی که به طور کامل دشارژ شده اند در نظر گرفته نشده اند. شارژ باتری به مدت یک ساعت می تواند دینام را از بین ببرد. اکثر دینام ها فقط برای دستیابی به بالاترین توان نامی برای مدت زمان کوتاهی ساخته شده اند. دینام ها توانایی شارژ باتری در زمان کمتر از پنج دقیقه یا قبل از کاهش نرخ شارژ کمتر از 10 درصد از ظرفیت کامل باتری طراحی شده اند.

شارژ با حداکثر ظرفیت باتری برای روزها یا حتی هفته ها می تواند دینام را به سرعت فرسوده کند. آلترناتور سعی می کند باتری را شارژ کند که به جای یک بانک انرژی، مانند یک بار عظیم عمل می کند و طول عمر دینام را در مدت زمان کوتاهی مصرف می کند.

اگر دینام تحت فشار زیادی توسط باتری دشارژ قرار گیرد، می تواند به سیم پیچ استاتور و تنظیم کننده (یا یکسو کننده) آسیب برساند. اگر باتری کاملا دشارژ شده است، سعی نکنید آن را با دینام شارژ کنید، بلکه آن را از خودرو خارج کرده، سطح الکترولیت آن را بررسی کنید و از یک شارژر خارجی برای شارژ مجدد آن استفاده کنید.

شارژ باتری توسط دینام
شارژ باتری توسط دینام

باتری در حالت استراحت حدود 12 ولت شارژ خواهد داشت و در هنگام شارژ می تواند از 14 ولت بیشتر شود. ولتاژ باتری هرگز از 12 ولت نباید کمتر شود.

خرابی باتری خودرو اغلب دلیل خرابی دینام است. دینام 5 آمپر ساعت را با سرعت 3000 دور در دقیقه به باتری می فرستد و بقیه توان آن صرف تامین انرژی سیستم الکتریکی خودرو خواهد شد. هدف اصلی باتری ماشین روشن کردن موتور است. اگر شارژ باتری بیش از حد لازم طول بکشد (به خصوص در روزهای گرم تابستان)، دینام بیش از حد گرم می شود. به همین دلیل است که هرگز نباید با باتری خالی رانندگی کنید، مگر اینکه در شرایط اضطراری باشید.

تولید کامل دائمی برق در واقع باعث گرم شدن بیش از حد یکسو کننده ها می شود که در نهایت باعث اختلال در عملکرد آنها می شود. گرما زمانی تولید می شود که دینام سخت تر از حد لازم شروع به کار کند. عایق سیم پیچ روتور ممکن است آسیب ببیند و گریس در یاتاقان ها ممکن است بیش از حد گرم شود.

همچنین مشکل خرابی دینام ممکن است به دلیل شل شدن یا خوردگی (به دلیل تجمع اسید) پایانه های باتری باشد. در این حالت دینام یا اصلا شروع به شارژ نمی کند یا به طور نامنظم از ولتاژ پایین به ولتاژ بالا پرش می کند که این امر باعث از کار افتادن رگولاتور خواهد شد. بررسی کنید که کابل‌های باتری کاملاً سیم‌کشی شده و خوردگی نداشته باشند.

گوش دادن به صداها

در داخل دینام روتوری قرار دارد که روی مجموعه ای از بلبرینگ ها می چرخد. همانطور که این بلبرینگ ها فرسوده می شوند، می توانند با ایجاد لکه های صاف “گیر” کنند. این باعث ایجاد یک راکت وحشتناک می شود و می تواند به صدای ساییدن مداوم تبدیل شود. صدا می تواند به قدری بلند باشد که صدای روشن شدن موتور یا حتی سیستم استریوی خودرو را از بین ببرد. تنها راه حل برای مالک خودرو تعویض دینام است. بلبرینگ ها قابل تعمیر نیستند و باید آن ها را جایگزین کرد.

از دست دادن سیم اتصال به زمین در دینام

پایه اصلی دینام به عنوان زمین منفی عمل می کند و معمولاً این پایه با یک کابل بزرگ به قاب خودرو متصل می شود. این کابل با یک پیچ روی پایه نگه داشته می شود و ممکن است که شل یا جدا شود. هنگامی که دینام زمین خود را از دست می دهد، ممکن است در اثر افزایش ناگهانی ولتاژ آسیب ببیند، همچنین ممکن است باعث آسیب جبران ناپذیر تنظیم کننده ولتاژ داخل آن شود.

 

سیم اتصال به زمین در دینام
سیم اتصال به زمین در دینام

اگر از لوازم الکتریکی ارزان قیمت استفاده کنید، تنظیم کننده ولتاژ می تواند باتری را بیش از حد شارژ کند یا حتی سیستم الکتریکی خودرو را در اثر نوسانات شدید برق از بین ببرد. سیم زمین یا تسمه بافته شده را به پایه دینام ببندید و مرتباً آن را چک کنید.

لغزش تسمه دینام

تسمه محرک فرسوده یا آسیب دیده می تواند روی چرخ قرقره دینام بلغزد و باعث می شود ولتاژ خروجی دستگاه کاهش یابد. لغزش تسمه اغلب با صدای جیغ بلند همراه است، اما می تواند صدای ضعیفی هم داشته باشد. لغزش تسمه دینام باعث کاهش ولتاژ خروجی دینام و در نتیجه از بین رفتن باتری خواهد شد.

سیم کشی بد دینام (مدار باز)

در داخل یک دینام، دو مجموعه سیم پیچ مختلف وجود دارد. یک مجموعه به دور روتور پیچیده می شود که می چرخد. میدان مغناطیسی تولید شده توسط این سیم پیچ ها الکتریسیته ای را القا می کند که به مجموعه سیم پیچ های دیگر (استاتور) جریان می یابد. اگر هر یک از این سیم ها شکسته یا شل شوند، دینام به درستی کار نمی کند یا به طور کامل مختل می شود.

اتصالات سیم خارجی نیز ممکن است خورده یا به سادگی شل شده باشند و این بدان معنی است که خروجی دینام ممکن است مختل شود. آزمایش افت ولتاژ یک راه مطمئن برای تشخیص مقاومت شدید در داخل سیم است.

استاتور و روتور در دینام
استاتور و روتور در دینام

از آنجایی که سیم پیچ های دینام حاوی فقط یک لایه نازک عایق هستند، در صورت تماس با هر حلّالی (مانند پاک کننده کربوهیدرات) ممکن است از کار بیفتند و هیچ میدان مغناطیسی ایجاد نکنند.

اتصال معکوس قطب های باتری جدید

هنگامی که باتری را به صورت معکوس متصل می کنید، بلافاصله دیودهای یکسو کننده روی دینام منفجر می شوند و ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد دینام و از کار افتادن آن شود.

دمای شدید

مهم ترین عاملی که در عملکرد دینام و مدت زمان ماندگاری آن تأثیر می گذارد گرما است. دلیل این امر این است که گرما مقاومت الکتریکی را افزایش می‌دهد و برای دستیابی به عملکرد یکسان، قطعات باید در بالاترین سطح عملکردی خود کار کنند. گرمای بیش از حد نیز بر قطعات مکانیکی و الکتریکی و همچنین سیستم های روانکاری فشار وارد می کند. هنگامی که دینام به شدت کار می کند، تمایل به تولید گرمای زیاد و همچنین جذب گرمای تولید شده توسط موتور دارد. تنها با گرم شدن، دینام حدود 10 درصد کارایی خود را از دست می دهد. یک دینام در شرایط سخت، فشار غیرضروری به تسمه محرک خود و همچنین موتور وارد می کند. در نتیجه چرخه عمر یاتاقان ها نیز کاهش می یابد. تسمه ها و بلبرینگ ها می توانند در اثر این فشار (به ویژه در هوای گرم) به مرور زمان فرسوده شوند.

خروجی دینام را تست کنید

دینام یک موتور الکتریکی در خودرو است که با استفاده از حرکت میل لنگ موتور خودرو در زمان روشن بودن اتومبیل با استفاده از سیم پیچ الکتریکی و میدان مغناطیسی پوسته دینام در حول محور خود می چرخد و برق مورد نیاز خودرو را تولید می کند.

هنگامی که دینام فرسوده می شود، این فرسودگی ناگهانی اتفاق نمی افتد. یک دینام با چرخاندن سه صفحه در روتور برق تولید می کند. این صفحات می توانند یکی یکی از کار بیفتند و توان خروجی را کاهش دهند، اما دینام هنوز کار کند. با از کار افتادن صفحات بیشتر، قدرت به قدری کاهش می یابد که در نهایت باعث از بین رفتن باتری و از کار افتادن سیستم احتراق می شود. تست خروجی دینام به طور منظم با یک تستر ولتاژ در حالی که خودرو در حال کار است می تواند نشانه هایی از فرسودگی این صفحات یا سایر قطعات را نشان دهد. اگر ولتاژ به زیر 12 ولت کاهش یابد یا در هنگام بارگیری، آمپر به کمتر از 11 آمپر برسد، ممکن است دینام از کار بیفتد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش