علت شارژ نکردن دینام

علت شارژ نکردن دینام

4.6
(2547)

علت شارژ نکردن دینام چه می باشد؟ تست خرابی و تقویت دینام خودرو به چه صورت است؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران سایت از ما می پرسند، به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به توضیح آن بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

دینام یا آلترناتور چیست؟

دینام قطعه ای است که در وسیله نقلیه شما عملیات تولید برق را انجام می دهد، در این جا ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که آیا باتری عملیات تولید برق را انجام نمی داد!

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در حقیقت دینام وظیفه تولید جریان برق را برعهده دارد و باتری قطعه ای است که برق تولید شده را ذخیره می کند.

به همین جهت اگر مشکلی برای دینام ایجاد شود، عملکرد تمامی بخش های سیستم برق خودرو مختل می شود.

با توجه به این که قطعات مختلف بسیاری در آلترناتور قرار داد، در صورت بروز مشکل شما باید تمامی آن ها را بررسی کنید؛ در ادامه مقاله ما مواردی را بررسی می کنیم که به علت شارژ نکردن دینام مربوط است.

علت شارژ نکردن دینام چه می باشد؟

فیوز دینام

در محفظه موتور خودرو، یک فیوز در جعب فیوز قرار دارد که به کابل برق دینام متصل است، وظیفه این بخش در این است که از دینام در برابر مشکلات ولتاژ و جریانات محافظت کند تا آسیبی به قطعات دینام وارد نشود.

فیوز دینام
فیوز دینام

گاهی اوقات ممکن است به دلیل نوسانات برق فیوز دینام آسیب ببیند و یا در گذشت زمان فرسوده شود و از بین برود. زمانی که این اتفاق می افتد انتقال جریان از دینام به باتری انجام نمی شود و در نهایت باتری ماشین شارژ نمی شود.

از کجا باید متوجه شویم که علت شارژ نکردن دینام مربوط به فیوز دینام می باشد؟

خودرو خود را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید، جعبه فیوز را پیدا کنید و ظاهر آن را بررسی کنید، اگر متوجه شدید سیم ذوب شده ای در اطراف آن قرار دارد احتمالا به این معنا است ک فیوز سوخته و یا آسیب دیده است.

مشکلات سیم کشی و اتصالات دینام

دینام معمولا دارای 3 یا 4 سیم می باشد که برای عملکرد صحیح لازم است؛ در صورتی که هر یک از این سیم ها قطع شود عملکرد صحیح دینام از بین می رود و توانایی شارژ باتری و دیگر قطعات خودرو را نخواهد داشت.

اگر چندسالی است که خودرو را تهیه کرده اید احتمالا برایتان پیش بیاید که با این مشکل مواجه شوید زیرا با بالا رفتن سن خودرو، پایانه های باتری خورده می شوند و در نهایت عملکرد دینام مختل می شود.

نحوه تشخیص مشکلات سیم کشی دینام:

برای بررسی این موضوع در ابتدا شما باید یک مولتی متر در دست داشته باشید، سپس به کمک آن مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مولتی متر را بر روی ولتاژ مورد نظر خود تنظیم کنید.
  • ماشین را روشن کنید و اجازه دهید موتور کمی گرم شود.
  • هر سیم متصل شده به دینام را بردارید و ولتاژ آن را به کمک مولتی متر اندازه گیری کنید.
  • اگر برای هر سیم ولتاژی بیشتری از 0.2 ولت به دست آورید، احتمالا به این معنا است که مشکلی در سیم کشی خودرو وجود دارد.

بررسی رگولاتور

فرض کنید شما دینام خودرو را به تازگی تعویض کرده اید، با این حال باز هم متوجه می شوید که توانایی شارژ باتری را ندارد! در این شرایط شما باید رگولاتور دینام را بررسی کنید.

رگولاتور دینام
رگولاتور دینام

اما رگولاتور یا تنظیم کننده ولتاژ چیست؟ تنظیم کننده ولتاژ قطعه ای در دینام است که وظیفه آن بررسی تمامی بخش های الکترونیکی خودرو است تا اطمنان پیدا کند جریان برق به تمامی بخش ها منتقل شده است به صورت دقیق تر به حفظ ولتاژ شارژ از پیش تعین شده برای باتری کمک می کند.

اگر برای رگولاتور مشکلی ایجاد شود، کاکرد سیستم الکتریکی خودرو با مشکل مواجه می شود و به از شارژ شدن باطری توسط دینام جلوگیری می کند.

نحوه تشخیص مشکل تنظیم کننده ولتاژ چگونه است؟

اگر به این موضوع مشکوک هستید که مشکل باتری شما مربوط به رگولاتور می باشد یا خیر، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • وسیله نقلیه خود را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید.
  • مولتی متر را بر روی ولتاژ مورد نظر تنظیم کنید.
  • باتری را پیدا کنید و ولتاژ آن را اندازه گیری کنید، در زمانی که خودرو خاموش است شما باید ولتاژی بین 12.5 تا 12.8 مشاهده کنید.
  • ماشین خود را روش کنید و این بار در این شرایط ولتاژ باتری را بررسی کنید؛ در زمان روشن بودن خودرو باید ولتاژ 13.8 را به دست بیاورید.
  • در آخر باید زمانی دور موتور خودرو بالا است ولتاژ باتری را به دست بیاورید، اگر در این شرایط مولتی متر ولتاژی بالا تر از 4.5 ولت را نشان دهد، یعنی مشکلی در رگولاتور خودرو ایجاد شده است.

برس های کربن فرسوده یا دینام آسیب دیده

رایج ترین دلیلی که مربوط به علت شارژ نکردن دینام است، فرسوده یا خراب شدن آلترناتور می باشد.

در این زمان و برای بررسی این موضوع باید زمانی که موتور ماشین در حال کار کردن است به آن ضربه آرامی وارد کنید و سپس به کمک مولتی متر بررسی کنید و ببینید که آیا ولتاژ تغییری داشته است یا خیر.

اگر در زمانی که خودرو روشن است با ضربه به ضربه به دینام ولتاژ تغیر می کند به این دلیل است که برس های کربن فرسوده شده است و باید برای تعویض دینام اقدام کنید.

تسمه دینام

اگر شما از نزدیک دینام خودرو را مشاهده کنید میتوجه سیستم تسمه و قرقره می شوید، سیستم تسمه دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

تسمه دینام
تسمه دینام

با گذشت زمان ممکن است تسمه دینام در اثر عواملی مثل: گرمای بیش از حد، سایش و پارگی آسیب ببیند؛ در این صورت طبیعی است که دینام برای شارژ باتری خودرو با مشکل مواجه شود.

چگونه می توان تشخیص داد که علت شارژ نکردن دینام مربوط به تسمه دینام است؟

اگر مشکلی در تسمه دینام ایجاد شود، صدای جیغ مانند از موتور احساس می کنید. حتی اگر کمی اطلاعات تخصصی داشته باشید می تواند تسمه دینام را بررسی کنید، در صورتی که لیز خورده باشد و به سمت پایین آمده باشد نشان از این است که مشکلی در تسمه دینام ایجاد شده است.

باتری جدید خودرو را بررسی کنید

گاهی ممکن است دینام خودرو در بهترین شرایط باشد و علت شارژ نکردن دینام مربوط به خرابی باتری خودرو باشد، به همین دلیل لازم است که شما در ابتدا باتری را بررسی کنید و سپس به سراغ قطعات پیچیده دینام بروید.

مخصوصا اگر یک باتری را به تازگی خریداری کرده اید بروز این مشکل بیشتر رخ می دهد؛ گاهی ممکن است به این دلیل باشد که شما باتری را به خوبی سرجای خود قرار نداده اید و گاهی به این دلیل است که به شما باطری خراب فروخته شده و …

چگونه تشخیص دهیم که مشکل مربوط به باتری می باشد؟

برای بررسی این موضوع باید از یک مولتی متر استفاه کنید؛ به صورت کلی زمانی که خودرو خاموش است ولتاژ باتری باید بین 12.5 تا 12.8 باشد و زمانی که شما خودرو روشن می کنید، ولتاژ به دست آمده باید از این عدد بیشتر باشد. اگر غیر از این را به دست آوردید مشخص می شود که باتری خودرو خراب است و باید آن را تعویض نمایید.

به صورت کلی علائم خرابی دینام خودرو چه می باشد؟

  • کم شدن نور چراغ های داخلی و خارجی خودرو
  • روشن شدن چراغ باتری پشت آمپر
  • ضعیف شدن سیستم صوتی خودرو
  • >اختلال در نمایش آمپر های خودرو
  • خالی شدن مداوم باتری خودرو
  • احساس بوی سوختگی از درون کاپوت ماشین
علائم خرابی دینام
علائم خرابی دینام

چه عواملی سبب خرابی دینام می شود؟

  • استفاده بیش از حد از کولر خودرو، مخصوص در زمان های ترافیک و یا زمان هایی که دور موتور ماشین پایین است.
  • هوای گرم باعث افزایش درجه حرارت موتور می شود و در نهایت فشار بیشتری به دینام وارد می شود.
  • خرابی آفتامات دینام موجب از کار افتادن دینام می شود.
  • سوختن سیم پیچ های داخلی دینام (در این صورت تنها راهی که برای شما باقی می ماند این است که دینام را تعویض کنید)
  • پاره شدن و یا شل شدن تسمه دینام، اگر متوجه این موضوع شدید باید سریعا برای تعویض دینام اقدام کنید.
  • تمام شدن زغال دینام عملکرد دینام را مختل می کند، البته در این صورت احتیاجی به تعویض دینام نمی باشد و تنها باید زغال دینام را تعویض کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با موضوع علت شارژ نکردن دینام آشنا نماییم. اگر سوالی در ذهن شما باقی مانده است در قسمت نظرات برای ما بیان کنید تا بهترین پاسخ را به شما ارائه دهیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش