دلایل سوختن فیوز ماشین

دلایل سوختن فیوز خودرو

4.8
(2108)

در الکترونیک، فیوزها به عنوان مکانیزم ایمنی برای جلوگیری از سرریز جریان که می تواند به مدار الکتریکی آسیب برساند، عمل می کند. فیوز معمولاً یک نوار سیم فلزی است که با عبور جریان بسیار قوی ذوب یا می سوزد، بنابراین جریان الکتریسیته و مدار یک دستگاه خاص قطع می شود. یک خودرو دارای فیوزهای زیادی برای محافظت از اجزای مختلف الکتریکی خود در برابر وقوع ولتاژ بالا است. این فیوزها معمولاً 32 ولت هستند و در یکی از دو جعبه فیوز برای اکثر خودروها قرار دارند.

معمولاً سوختن فیوز باعث مشکلات الکتریکی جزئی خودرو می‌شود، مانند کار نکردن چراغ‌های پشتیبان یا چراغ‌های داخلی، عدم توانایی در استفاده از رادیو، از دست دادن چراغ راهنما یا برخی از ویژگی‌های کنترل آب و هوا به درستی کار نمی‌کند. اما در موارد نادر، سوختن فیوز می تواند باعث روشن نشدن خودرو هم بشود. اگر لوازم جانبی خودرو خود به خود خاموش می شوند، باید فیوزهای خودرو را بررسی کرده و فیوزهای خراب را تعویض کنید.

دلایل سوختن فیوز ماشین
دلایل سوختن فیوز ماشین

انواع فیوز خودرو

فیوز ها به بیان ساده دو پایه هستند که توسط یک سیم با جنس و ضخامت و مقاومت مشخص که به میزان ظرفیت فیوز بستگی دارد که میزان معینی از جریان الکتریکی را از خود عبور می دهد. وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد نظر شود فیوز که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرف کننده می شود عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد.

با عبور جریان بیش از حدمجاز، نوار فلزی ذوب می شود و مدار الکتریکی قطع می شود و به بیان عامیانه فیوز می سوزد. در فیوزهای با روکش شفاف به راحتی می تواند اتصال (سیم) را مشاهده نمود و اگر فیوز بسوزد به راحتی قطع اتصال قابل مشاهده می باشد. نوسانات جریان برق در خودرو می تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.

جعبه فیوز

خودروهای سبک بین 10 الی 30 فیوز دارند. تعداد فیوزهای خودرو بین 10 تا 100 عدد متفاوت باشد. معمولا خودروهای سبک بین 10 الی 30 فیوز دارند و خودروهای سنگین تعداد بیشتری فیوز در جعبه فیوز آن ها موجود است. بر روی هر فیوز اطلاعاتی در رابطه با حداکثر از شدت جریان عبوری از فیوز وجود دارد.اکثر فیوزهای به کار رفته در خودرو در بخشی به نام جعبه فیوز خودرو گردآوری گردیده است.

جعبه فیوزها دربیشتر خودروها داخل کابین خودرو در داشبورد یا زیر فرمان تعبیه شده است البته در خودروهای معدودی جعبه فیوز در خارج از اتاق خودرو در محفظه موتور قرار دارد. در دفترچه خودرو مشخصات تمامی فیوزها شامل نام، محل درج فیوز، جریان عبوری و عملکرد هر فیوز به صورت اختصاری برای هر فیوز ذکر شده است.

جعبه فیوز
جعبه فیوز

دلایلی که باعث می شود فیوزها بسوزند

فیوز سوخته سیگنال اتصال کوتاه می دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک قطعه الکتریکی به دلیل عملکرد نادرست دستگاه، جریانی قوی‌تر از آنچه که برای کنترل آن طراحی شده است می‌کشد. سوئیچ های معیوب و سیم کشی معیوب از دلایل رایج سوختن فیوزها هستند، اما هر نوع مشکل مکانیکی در موتور یا یک قطعه متحرک با انگیزه الکتریکی می تواند مقصر باشد.

به عنوان مثال، برف پاک کن شیشه جلو که زیر یخ گیر کرده است می تواند باعث اتصال کوتاه در موتور شود. در این حالت، فیوز سوخته از کارکرد بیش از حد موتور و سوختن آن جلوگیری می کند که جایگزینی بسیار پرهزینه تری نسبت به فیوز خواهد بود. در خرابی‌های معمولی، مانند چراغ‌ها، صندلی‌های برقی یا تهویه مطبوع، بررسی فیوز اولین قدم منطقی برای حل یک مشکل است.

دلایل سوختن فیوز ماشین
دلایل سوختن فیوز ماشین

فیوز سوخته در خودرو معمولاً در نتیجه اضافه بار مدار (بسیاری از لوازم جانبی که به یکباره روشن شده اند) یا اتصال کوتاه است. مشکلات مربوط به فیوزها معمولاً ساده ترین مشکل هستند، تنها کاری که باید انجام دهید تعویض فیوز است.

اگر مدار بیش از حد بارگذاری شده است می توان با حذف دستگاه های اضافی از میزان بار کم کرد تا فیوزها سالم بمانند. اگر هر یک از سوئیچ ها و موتورهای شما دارای اتصال کوتاه داخلی هستند در اسرع وقت به مکانیک مراجعه کنید.

علت سوختن فیوز در خودروها چیست؟

هنگامی که هر یک از اجزای خودرو از کار می افتد (چراغ ها، آینه های جانبی برقی، رادیو و غیره)، اولین چیزی که باید بررسی شود فیوز سوخته است. اگر مطمئن هستید که مشکل شما ناشی از دینام یا باتری نیست، باید فیوز باشد که راحت ترین مورد برای بررسی است.

بساری از مردم حتی متوجه نمی شوند که فیوز دچار سوختگی شده تا زمانیکه:

  • چراغ های پشتیبان کار نمی کنند
  • چراغ های داخلی کار نمی کنند
  • آینه های جانبی برقی نمی چرخند
  • رادیو کار نمی کند
  • چراغ راهنما خاموش است
  • برف پاک کن پنجره حرکت نمی کند
  • فن های گرمایشی و سرمایشی کار نمی کنند
  • تهویه مطبوع کار نمی کند.
  • ماشین شما حتی روشن نمی شود (مورد بسیار نادر)

دلایل اصلی روشن نشدن خودرو را می توانید در مقاله لینک شده مطالعه نمایید.

اگر فیوز خودروتان سوخته است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که مربوط به کدام مدار الکتریکی است. اگر فیوز را تعویض کردید و مشکلی پیش نیامد، معمولاً جای نگرانی نیست.

برای تعویض فیوز خودرو می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

اما اگر دوباره بسوزد، می تواند نشانه قطع برق باشد که قطعاً باید در اسرع وقت تعمیر شود. اگر چندین مشکل الکتریکی در وسیله نقلیه خود دارید، این می تواند یک مشکل جدی باشد که نیاز به تشخیص حرفه ای دارد.

سوختن فیوز ماشین نشانه خوبی است زیرا از سوختن وسایل الکترونیکی ظریف جلوگیری می کند. تهیه فیوز جدید بسیار ارزان تر از تهیه دستگاه های الکترونیکی جدید است، اما علت سوختن فیوز باید مشخص شود.

تفاوت فیوز سوخته و سالم
تفاوت فیوز سوخته و سالم

دلایل سوختن فیوز خودرو

یکی از سوالات رایجی که در رابطه با سوختن فیوز خودرو به وجود می آید این است که اصلا چرا فیوز می سوزد و دلایل آن چیست؟

همان طور که گفته شد مهم ترین عامل سوختن فیوز در خودرو ها عبور جریان بالا از آن می باشد اما گاهی دلایل دیگری هم برای سوختن فیوز ها بیان می شود که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • وجود اتصالی در مدارات الکتریکی خودرو
  • توقف جریان در سیم های مربوط به سیستم برق رسانی خودرو
  • اضافه کردن تجهیزات غیر استاندارد به قسمت های مختلف خودرو
  • خرابی دینام خودرو
  • جابجایی باتری خودرو به شکل غیر اصولی
  • کاهش کیفیت فیزیکی بخش های سازنده فیوز خودرو

نشانه های فیوز خراب

لوازم جانبی عملکرد درستی ندارند

یکی از اولین علائم مشکل فیوز قطع برق یک یا چند کارکرد یا لوازم جانبی خودرو است. فیوزها در ردیف مدارهای خاصی نصب می شوند تا از آن مدارها در برابر اضافه بار بالقوه محافظت کنند. اگر مدارها به هر دلیلی بیش از حد بار شوند، فیوز منفجر می شود و برق مدار را قطع می کند تا از احتمال آسیب محافظت شود. اگر متوجه شدید که هر یک از عملکردها یا لوازم جانبی خودرو مانند رادیو، برف پاک کن ها، شیشه های برقی یا قفل و غیره به طور ناگهانی از کار می افتد، ممکن است مربوط به فیوز باشد.

فیوز سوخته است

یکی دیگر از علائم مستقیم تر فیوز خراب، سوختن فیوز است. اگر فیوز خراب باشد، پس از بازیابی و بازرسی، سیم داخل فیوز شکسته، سوخته یا قطع می شود. یک فیوز سوخته باید با یک فیوز جدید جایگزین شود تا عملکرد آن به مدار بازگردد. یک فیوز سوخته نیز باید بررسی شود تا مشخص شود که در وهله اول چه چیزی باعث منفجر شدن فیوز شده است.

پیدا کردن فیوز سوخته

هنگامی که به سوختن فیوز مشکوک شدید، خودرو را خاموش کرده و جعبه فیوز اصلی را پیدا کنید. در بیشتر موارد در جای پای راننده در زیر داشبورد قرار دارد. همچنین ممکن است یک جعبه فیوز دوم در زیر کاپوت وجود داشته باشد. برای مکان دقیق هر کدام از دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

در بیشتر موارد، نموداری که موقعیت و نام هر فیوز را به شما نشان می دهد، در داخل جعبه فیوز یافت می شود. این به شما کمک می کند فیوز مربوط به قطعه خودرو که از کار افتاده است را پیدا کنید. اما به نمودار دقت کنید، زیرا یک وسیله نقلیه معمولی ممکن است بیش از 30 فیوز داشته باشد و خودروهای رده بالاتر با تجهیزات الکترونیکی بیشتر ممکن است دو تا سه برابر فیوز داشته باشند.

هنگامی که فیوز مناسب را شناسایی کردید، آن را بیرون بکشید و به صورت بصری آن را بررسی کنید. فیوز سوخته کاملا مشخص است زیرا عنصر سیم درون آن در اثر جریان الکتریکی بالاتر ذوب شده یا سوخته است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش