صداهایی که نباید از خودرو بشنوید

صداهایی که نباید از خودرو بشنوید

4.8
(2536)

صداهایی وجود دارد که خودرو نباید تولید کند، مانند غرش در هنگام شتاب گیری، صداهای ساییدن زیر کاپوت، یا خراشیدن هنگام ترمز گرفتن. صداهای دیگر عبارتند از خش خش از موتور، جیغ از ترمز، یا صدای تق تق از زیر خودرو. این صداها می تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگتر باشد و در صورت شنیدن هر یک از این صداها، مهم است که ماشین توسط یک متخصص بررسی شود.
آیا صداهای عجیب و غریب و ناآشنا از ماشین خود می شنوید؟ اگر چنین است، ممکن است سعی کند چیزی به شما بگوید. دانستن معنای این صداهای عجیب و انجام اقدامات اصلاحی می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که خودروی شما در بهترین حالت باقی می ماند! بنابراین، بدون بحث بیشتر، بیایید شروع کنیم.

شما می‌دانید که وقتی موتور را برای اولین بار روشن می کنید چه صدایی می‌دهد و زمانی که به خودرو شتاب می‌دهید باید صدای آن چگونه باشد. برای اینکه وسیله نقلیه خود را در شرایط عالی نگه دارید، باید فوراً مشکلات را تشخیص دهید. صداهای عجیب و غریب اغلب نشان دهنده مشکلات ماشین هستند.

در ویدیو زیر 5 مورد از خطرناک ترین صداهایی که نباید از خوردو شنیده شود، گذاشته شده است.

صداهایی که نباید از خودرو بشنوید.

صدای جیر جیر هنگام استارت زدن ماشینتان

آنچه می شنوید: صدای جیغ بلند پس از استارت زدن خودرو که به تدریج محو می شود.

چه معنایی می تواند داشته باشد: اگر تا به حال صدای بلند و جیغ جیغ هنگام استارت زدن از جلوی ماشین خود شنیده اید، ممکن است مشکل از تسمه سرپانتین باشد.

تسمه سرپانتین یک تسمه لاستیکی بلند است که به دور تعدادی قرقره و چرخ در جلوی موتور می چرخد. بسته به نوع خاص و مدل وسیله نقلیه، تسمه ممکن است به میل لنگ و همچنین سایر سیستم ها مانند کمپرسور AC، دینام، سیستم فرمان برق و احتمالاً پمپ های دیگر متصل شود. به عبارت دیگر، یک جزء ضروری برای بسیاری از سیستم های وسیله نقلیه است.

خرابی تسمه سرپانتین
خرابی تسمه سرپانتین

دلایل مختلفی وجود دارد که تسمه سرپانتین ممکن است هنگام استارت زدن ماشینتان صدای ناخوشایندی ایجاد کند، اما شایع ترین علت آن ساییدگی و پارگی است. پس از گذشت زمان و استفاده، تسمه لاستیکی شکننده می‌شود که می‌تواند باعث ترک خوردن و لغزش آن شود و صدای تیز را ایجاد کند. اگر وسیله نقلیه شما چنین صدایی را تولید می کند، مهم است که تسمه را از نظر ساییدگی در اسرع وقت بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. اگر برای مدت طولانی بدون مراقبت رها شود، تسمه می تواند از قرقره ها بیفتد و سیستم های متکی به آن را ناتوان کند.

سر و صدا در هنگام رانندگی بر روی دست انداز

چیزی که می شنوید: صدای تق تق، ارتعاش یا جیرجیر که از چرخ ها می آید وقتی از روی سرعت گیر یا چاله رد می شوید.

معنی آن چیست: در قسمت جلویی ماشین شما اتفاقات زیادی می افتد. به غیر از موتور، شما یک سیستم تعلیق با انواع قطعاتی دارید که می توانند سروصدا تولید کنند.

بوش طبق در سیستم تعلیق اجزای لاستیکی یا مصنوعی در سیستم تعلیق هستند که برای محافظت از قسمت های مختلف، کاهش اصطکاک و جلوگیری از لرزش طراحی شده اند. مانند اکثر قطعات لاستیکی خودرو، این قطعات نیز می توانند فرسوده شده و به مرور زمان خراب شوند. به همین دلیل، وقتی صحبت از این نوع صداها می شود، بوش ها اغلب باعث آن هستند.

هنگامی که در ماشین هستید، تشخیص دقیق صدا ممکن است دشوار باشد، بنابراین ممکن است انجام تست پرش در خانه زمانی که وسیله نقلیه ساکن است، مفید باشد. در حین پارک کردن، گوشه جلویی ماشین را محکم فشار دهید و به صدا گوش دهید. در حالت ایده‌آل، این عمل نباید هیچ گونه لرزش یا ضربه ایجاد کند، بنابراین اگر آزمایش شما به طور مداوم نتایج پر سر و صدایی تولید می‌کند، وقت آن رسیده است که خودرو را به متخصص نشان دهید.

صدای غرش هنگام شتاب

آنچه می شنوید: صدای غرشی که با شتاب گرفتن افزایش می یابد و معمولاً از زیر صندلی راننده می آید.

معنی آن چیست: موتورها پر سر و صدا هستند، اما فرآیند تخلیه اگزوز موتور نیز پر سر و صدا است. معمولاً این گازهای داغ از طریق یک صدا خفه کن هدایت می شوند که صدای غرش را بسیار کاهش می دهد. با این حال، اگر در جایی در سیستم اگزوز شکاف ایجاد شود، گازها قبل از رسیدن به صدا خفه کن خارج می شوند.

از طرف دیگر، صدای غرش می تواند به این معنی باشد که مبدل کاتالیزوری یک مشکل بسیار خاص دارد: دزدیده شده است. در سال های اخیر، سرقت مبدل کاتالیزوری به یک مسئله واقعی در کشور تبدیل شده است. اگر هنگام روشن کردن خودرو یا پا گذاشتن روی پدال گاز، صدای غرش شنیدید، بایستید و مطمئن شوید که هنوز مبدل کاتالیزوری به سیستم اگزوزمتصل است.

یک توضیح رایج برای اینکه چرا ماشین شما غرش می کند این است که مشکلی در سیستم اگزوز وجود دارد. باید ببینید چراغ Check Engine روشن شده یا خیر. اگر وجود داشته باشد، به احتمال زیاد مشکل از نشت اگزوز است. این نشتی ممکن است در هر جایی از سیستم اگزوز باشد، اما برای یافتن منبع باید خودرو را آزمایش کنید. شما باید به سرعت بخش نشتی را تعویض کنید. در صورتی که چراغ چک موتور یک هفته پس از تعویض همچنان روشن باشد، باید به دنبال دلایل دیگری باشید که ممکن است وجود داشته باشد. فراتر از صداها و لرزش ها، سیستم اگزوز آسیب دیده می تواند منجر به نشت مونوکسید کربن به داخل کابین شود. اگر متوجه این صداها و علائم شدید، فوراً به مکانیک مراجعه کنید.

نشتی سیستم اگزوز
نشتی سیستم اگزوز

صدای ساییدگی از زیر کاپوت

صداهای ساییدن موتور می تواند ناشی از مشکلات متعدد باشد. ممکن است مشکل از خود موتور باشد یا مشکل از یکی از قرقره ها یا دینام باشد. برای این کار، باید یک تشخیص گام به گام انجام دهید. به محض روشن کردن موتور باید بررسی کنید که آیا ساییدگی شروع می شود یا خیر. در صورتی که چیزی نمی شنوید، باید به راندن ادامه داده و ترمزها را تست کنید. وقتی هنوز صدایی شنیده نمی شود، باید به نحوه چرخش خود توجه کنید. انجام این تست ها به تنهایی باعث می شود که هنگام مراجعه به مکانیک از دردسرهای زیادی نجات یابید.

ماشین هنگام چرخش صدا ایجاد می کند

آنچه می شنوید: ماشین شما هنگام چرخاندن چرخ صدا ایجاد می کند – معمولاً صدای جیر جیر یا ناله.

معنی آن چیست: مشکل در فرمان خودرو

مانند تمام سیستم های هیدرولیک، فرمان برقی برای کار کردن به روغن نیاز دارد. هنگامی که سطح روغن کاهش می یابد، یا زمانی که پمپ شروع به از کار افتادن می کند، هوا می تواند راه خود را به داخل خطوط پیدا کند، که می تواند باعث ایجاد انواع صداهای عجیب و غریب شود. اگر ماشین شما هنگام چرخش صدا ایجاد می کند، مانند صدای جیر جیر یا ناله، یا اگر متوجه شدید که چرخیدن به طرفین سخت است، سطح مایع فرمان برقی خود را بررسی کنید. ممکن است به سادگی نیاز به پر کردن مخزن داشته باشید، اما می تواند نشان دهنده نشتی نیز باشد.

نشت روغن فرمان
نشت روغن فرمان

صداها هنگام تعویض دنده

صداهای عجیب و غریب هنگام تعویض دنده تقریباً به طور قطع مشکل سیستم انتقال است. هر زمان که به دنده را تعویض می کنید، باید به‌ویژه مراقب صداهای کوبنده باشید. اگر هنگام تعویض دنده، صدای خراش، ناله یا صداهای عجیب دیگری را بشنوید، به احتمال زیاد به دلیل سطح پایین مایع گیربکس است. این مایع قسمت های متحرک گیربکس شما را روان می کند و آن را خنک نگه می دارد. هنگامی که سطح پایین می‌آید، می‌تواند باعث شود که چرخ دنده‌ها به یکدیگر ساییده شوند. پر کردن مجدد مایع انتقال یکی از راه هایی است که می توانید برای حل این مشکل تلاش کنید. با این حال، اگر مشکل ادامه یابد، ممکن است به سیستم نشت کنید. یک متخصص گیربکس باید خودروی شما را بررسی کند تا مشکل را مشخص کند.

هنگام پا گذاشتن روی پدال ترمز، صدای جیغ می شنوید.

چیزی که می شنوید: صدای جیغ بلند، یا صدای آهسته و متناوب در هنگام پا گذاشتن روی ترمز.

چه معنی می تواند داشته باشد: ترمزهای شما اغلب می توانند منبع انواع صداهای عصبی باشند و معمولاً نشان می دهند که تعمیر و نگهداری لازم است. صداهای بلندتر اغلب ناشی از نشانگرهای سایش داخلی در لنت ترمز شماست، به این معنی که ممکن است فقط نیاز به تعویض لنت ها داشته باشید. صدای پایین تر و خراشیدن می تواند به این معنی باشد که لنت های شما تقریباً به طور کامل فرسوده شده اند و کالیپر ترمز روی روتور ساییده شده است. در هر صورت، باید در اسرع وقت به تعویض ترمزهای خود بپردازید.

این صدا یک مشکل آسان برای شناسایی است. یعنی سیستم ترمز مشکل دارد لنت ها و روتورهای ترمز تا ابد دوام نمی آورند و باید در فواصل زمانی معین آنها را تعویض کنید. هنگامی که لنت ترمز خود را تعویض می کنید، باید مطمئن شوید که روی لنت های باکیفیت سرمایه گذاری کنید. آنها زودتر فرسوده می شوند و در دراز مدت پول بیشتری را خرج خواهید کرد و اغلب آنها را جایگزین خواهید کرد.

نشانه های کم شدن روغن ترمز

صدای کوبیدن از محفظه موتور

وقتی صدایی شبیه به ضربه زدن از زیر کاپوت می شنوید، تقریبا همیشه مشکل از موتور است. ممکن است یک موضوع ساده وجود مقدار ناکافی روغن کاری موتور باشد. همچنین می تواند نشان دهنده این باشد که چیزی در داخل موتور شکسته است و نیاز به تعمیر دارد. در نهایت، چند هزار دلیل وجود دارد که صدای تق تق از قسمت موتور می آید. شما باید فورا ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید تا خطر خرابی کامل موتور را نداشته باشید.

در همین مورد میتوانید مقاله زمان تعویض روغن را نیز مطالعه نمایید.

صداهای خش خش

اگر صدایی مانند صدای مار از زیر کاپوت می شنوید، پس می دانید که مشکل دارید. شما شیلنگ های زیادی در کنار موتور دارید که وظیفه همه چیز از انتقال مایع خنک کننده موتور گرفته تا حرکت مایع هیدرولیک را بر عهده دارند. این شیلنگ ها از لاستیک ساخته شده اند و در نتیجه عمری ندارند. با گذشت زمان، آنها فرسوده شده و ترک خواهند خورد. هنگامی که این اتفاق می افتد، شیلنگ ها صدای خش خش بلندی را به دلیل فشار زیاد بخار منتشر می کنند. می‌توانید کاپوت را باز کنید تا ببینید آیا می‌توانید شیلنگ‌های آسیب‌دیده را خودتان پیدا کنید. در غیر این صورت باید آن را نزد مکانیک ببرید.

غرش کردن

آنچه می شنوید: صدای کم موتور همراه با ارتعاش در هنگام دور آرام.

معنای آن چیست: برای عملکرد صحیح موتور شما به ترکیب صحیح سوخت و هوا و همچنین یک شمع نیاز دارد تا احتراق را آغاز کند. اگر یکی از این عناصر وجود نداشته باشد، ممکن است باعث ایجاد ارتعاشات غرشی شود که در دورهای پایین تجربه می کنید.

این می تواند ناشی از کثیف بودن انژکتورهای سوخت باشد که باعث مهار بخش سوخت مخلوط مورد نیاز می شود. معمولاً افزودن محلول تمیزکننده انژکتور سوخت به باک بنزین می تواند این مشکل را برطرف کند. غرش ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن در مخلوط ایجاد شود، که می تواند به این معنی باشد که فیلتر هوای شما کثیف است و باید تعویض شود. از طرف دیگر، سنسور اکسیژن ممکن است مشکل داشته باشد و در نتیجه مخلوط سوخت به اکسیژن اشتباه شود.

خرابی شمع ماشین
خرابی شمع ماشین

در نهایت، این می تواند ناشی از فرسودگی شمع ها باشد. هنگامی که شمع‌های جرقه‌زن به درستی عمل نمیکنند، احتراق در موتور شما درست انجام نخواهد شد و در نتیجه صدای ناهمواری ایجاد می‌شود. توصیه می شود هر 30000 تا 50000 مایل شمع های خود را تعویض کنید، اما برای دستورالعمل های تعمیر و نگهداری خاص به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.

صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن

اگر از پایین خودرو صدای ضربه‌ زدن یا تق‌تق بشنوید، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. در این حالت به اصطلاح می‌گویند خودرو یاتاقان زده است.
اگر صدای ماشین از بخش مرکزی خودرو به‌گوش برسد و شبیه صدای سیلی ‌زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.
در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن بی‌توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن خودرو به تعمیرگاه، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید.

نکات کلیدی در مورد صداهایی که ممکن از خودرو بشنوید

  • برخی از صداهایی که ماشین شما ایجاد می کند ممکن است یک مشکل جدی را پنهان کند.
  • بیشتر این مشکلات به موتور ماشین شما مربوط می شود.
  • صدای جیر جیر، سر و صدا، ساییدن یا کوبیدن همگی نشانه های خرابی سیستم موتور ماشین هستند.

در صورت شنیدن هر یک از این صداها، در اسرع وقت خودرو خود را نزد مکانیک ببرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش