دلایل خراب شدن باتری ماشین چه می باشد؟ علائم خرابی باطری خودرو چه می باشد؟ طول عمر باتری های ماشین چه قدر است؟

دلایل خراب شدن باتری ماشین

4.8
(215)

تقریبا 80 درصد رانندگان خودرو با مشکل خالی شدن باطری خودرو مواجه شده اند، با توجه به رایج بودن این موضوع بسیاری از ما سوال می پرسند که دلایل خراب شدن باتری ماشین چه می باشد؟

برای دریافت پاسخ سوال خود تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

چرا باتری های خودرو خراب می شوند؟

دلایل خراب شدن باتری ماشین به اندازه ای زیاد است که نمی توان تمامی آن ها را توضیح داد، اما به صورت کلی به وجود آمدن مشکل در باتری را می توان به سه دسته مشکلات باتری، مشکلات سیستم برق رسانی خودرو و خطای انسانی تقسیم کرد.

برخی از این موارد را در صورت اتفاق خودتان به تنهایی می توانید رفع کنید اما در مواقع حساس تر لازم است که حتما به مکانیک ماهر مراجعه کنید.

با این حال ما لیستی برای شما آماده کرده ایم که در آن به مهم ترین دلایل خراب شدن باتری ماشین اشاره کرده ایم، پیشنهاد می کنیم حتما این موارد را با دقت مطالعه کنید، زیرا اگر کمی با آن ها آشنا باشید به راحتی می توانید از تکرار آن ها خودداری کنید و در نتیجه باتری شما مدت زمان بیشتری عمر خواهد کرد.

علائم خرابی باتری ماشین

در این ویدیو 5 علائم خرابی باتری ماشین را به شما می گویم. اگر حتی یکی از این علائم را مشاهده کردید باید برای رسیدگی به آن اقدامی انجام دهید.

دلایل خراب شدن باتری ماشین چه می باشد؟

هوای سرد

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب خراب شدن باتری ماشین می شود مربوط به هوای سرد است، برای آسیب دیدن باتری حتما لازم نیست که هوا یخ بندان باشد بلکه در دمای صفر درجه باتری تا 60 درصد آسیب می بیند و ضعیف می شود.

در این زمان هر چه قدر انرژی بیشتری از باتری گرفته شود فشار بیشتری به آن وارد می شود و در نتیجه ضعیف تر می شود؛ به صورت مثال اگر همزمان از سیستم پخش، چراغ های خودرو و شیشه های برقی استفاده کنید و درجه هوا کم تر صفر درجه باشد، مطئنا آسیب بسیاری به باتری وارد می شود.

باتری خودرو در دمای پایین

رفع این مشکل کمی سخت است، قطعا شما نمی توانید آب و هوا را تغییر دهید و یا همه نمی توانند خودرو خود را در پارکینگ قرار دهند، بنابراین تنها راهی که برایتان باقی می ماند این است که وضعیت باتری ماشین را تغییر دهید.

به صورت کلی اگر شما در یک شهر با آب و هوای معمولی زندگی می کنید که تنها چند روز در زمستان هوا به منفی صفر درجه می رسد احتیاج به انجام کاری نیست و باید با این مسئله کنار بیایید؛ اما اگر محل زندگی شما در شهر های سردسیری است که نه تنها در زمستان بلکه در سایر فصول سال دمای هوا پایین است باید تغیری در باتری خودرو ایجاد کنید.

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که از باتری هایی استفاده کنید که مناسب هوای سرد می باشد، برخی از شرکت های خودرو سازی اقدام به تولید باتری هایی کرده اند که مخصوص هوای سرد و گرم می باشند، در این صورت خیالتان راحت می شود که آسیبی به باتری خودرو شما وارد نمی شود.

رسوب کردن پایانه های باتری

این موضوع مخصوصا مربوط به زمانی که چند سالی از خرید باتری خودرو شما گذشته است، در این صورت کاپوت خود را باز کنید و وضعیت باتری ماشین را مشاهده کنید، احتمالا پودر های سفید یا آبی رنگی می بینید که بر روی پایانه های باتری قرار گرفته اند.

رسوب باتری خودرو
رسوب باتری خودرو

دلیل ایجاد شدن این مواد پودری رنگ کمی گسترده است و قصد باز کردن این موضوع را نداریم، اما مسئله ای که مهم است این می باشد که چگونه می توان آن ها را پاک کرد و از ایجاد مجدد آن ها جلوگیری کرد؟

برای انجام این کار به مقدار جوش شیرین و یک مسواک کهنه احتیاج دارید، اگر توانستید به کمک این دو مواد را پاک کنید پس از انجام کار و در انتها کمی گریس بردارید و بر روی سرباتری ها بمالید تا از ایجاد مجدد آن ها جلوگیری کنید.

اما اگر نتوانستید رسوبات موجود را پاک کنید احتمالا به این خاطر است که مدت زمان زیادی از ایجاد شدن آن ها گذشته است و جنس از آن ها از نوع سخت است.

در این شرایط متاسفانه راهکار دیگری برای شما وجود ندارد و با توجه به این که این خودرگی ها میزان کارایی باتری ماشین را کم می کند بهتر است قبل از کار افتادن باتری برای تعویض آن اقدام کنید.

روشن گذاشتن چراغ های خودرو

اگر ابتدای مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید اشاره کرده بودیم که یکی از دلایل خراب شدن باتری ماشین مربوط به خطا های انسانی است که منظور از خظای انسانی روشن گذاشتن چراغ های داخل یا خارج خودرو می باشد.

روشن گذاشن چراغ های داخل کابین خودرو
روشن گذاشن چراغ های داخل کابین خودرو

متاسفانه این موضوع در سراسر جهان بسیار رایج است و به یکی از مهم ترین دلایل خراب شدن باتری ماشین تبدیل شده است؛ اما منظور از روشن گذاشتن چراغ های خودرو چه می باشد؟ مگر چراغ های خودرو برای روشن کردن نمی باشد؟

تصور کنید شما از صب سوار خودرو خود بوده اید و آخر شب زمانی که کارتان تمام شده است خودرو را در پارکینگ پارک می کنید و قصد ترک کردن آن را دارید، در این جا به هر دلیلی ممکن است فراموش کنید تمامی چراغ های خودرو را خاموش کنید و به طور مثال چراغ درون خودرو روشن می ماند.

شاید این مسئله در ظاهر ساده به نظر برسد، اما در تمام طول شبانه روز باتری خودرو باید تمام انرژی خود را صرف تامین برق مورد نیاز چراغ کند.

در این شرایط و صیح روز بعد زمانی که به سراغ خودرو می روید و قصد استارت دارید متوجه می شوید که ماشین روشن نمی شود! این دقیقا به این خاطر است که انرژی باتری تخلیه شده است و توان تامین انرژی مورد نیاز باتری را ندارد.

رفع این مشکل کاملا ساده است، کافیست زمانی که خودرو خود را ترک می کنید تمامی چراغ های آن را خاموش کنید و یا اگر انسان حواس پرتی هستید از چراغ هایی برای خودرو استفاده کنید که به محض ترک کردن ماشین خاموش می شوند.

توقف های طولانی در یک مسیر کوتاه

زمانی که مشتریان ما دلایل خراب شدن باتری ماشین را می پرسند و این مورد را به آن ها یادآور می شویم بسیار تعجب می کنند و حتی در برخی مواقع متوجه نمی شوند که منظور ما چیست.

بررسی دینام خودرو
بررسی دینام خودرو

برای درک این مسئله در ابتدا لازم است که وظابف دینام و باتری را برای شما شرح دهیم؛ زمانی که خودرو شما خاموش است تامین انرژی تمامی وسایل الکتریکی بر عهده باتری است اما پس از استارت و روش شدن خودرو کار باطری تمام می شود و وطایف دینام شروع می شود.

دینام با کمک قطعات موجود درون خود انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و علاوه بر تامین برق قطعات درون خودرو، باتری ماشین را به صورت مجدد شارژ می کند تا برای استفاده های بعدی آماده شود.

پس در این جا برای شارژ شدن باتری لازم است که ماشین در حال حرکت باشد، اما زمانی که شما بلافاصله پس از روشن شدن خودرو توقف می کنید و چندین بار پی در پی این عمل را تکرار می کنید، این فرصت را برای دینام ایجاد نمی کنید که شارژ باتری را تکمیل کند و در نهایت باتری بدون شارژ باقی می ماند.

شاید انجام این کار برای یک بار ایرادی نداشته باشد، اما اگر شما در اکثر موارد به این صورت رانندگی می کنید باید بدانید که در حقیقت طول عمر باتری را کم می کنید و خیلی زودتر از زمان موعود باتری شما خراب می شود.

طول عمر باتری ماشین

همان طور که می دانید باتری یکی از قطعات مصرفی در خودرو به حساب می آید و همانند سایر قطعات دیگر دارای طول عمر مشخصی است.

طول عمر باتری
طول عمر باتری

اما برخی این موضوع را فراموش می کنند و انتظار دارند که باتری خودرو برای آن ها همیشه کار کند!

اگر بهترین حالت را در نظر بگیریم باتری ماشین 5 سال برای شما کار می کند، در این میان اگر باتری از مدل های بی کیفت باشد و یا در نگهداری از آن دقتی نداشته باشید این تای حتی به 2 سال نیز کاهش پیدا می کند.

بنابراین اگر چند سالی است که از خرید باتری خودرو گذشته است و متوجه خراب شدن باتری ماشین می شوید نباید نگران این موضوع باشید، زیرا یک اتفاق طبیعی است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یک باتری با کیفیت جدید آن را تعویض نمایید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل خراب شدن باتری ماشین آشنا نماییم، اگر مسئله ای در مورد موارد توضیح داده شده برای شما ایجاد شده است در قسمت نظرات برای ما بیان کنید تا بهترین پاسخ به شما ارائه شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
Scroll to Top
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش