روش های شارژ باتری خودرو

چگونه باتری خالی ماشین را شارژ کنیم؟

0
(0)

ممکن است برای هر کسی این اتفاق بیفتد که به صورت ناخواسته چراغ های خودرو را برای تایم طولانی روشن بگذارد و یا شاید ماشین را برای چندین هفته در جایی پارک کرده باشند، خلاصه به هر دلیلی خودرو را در شرایطی قرار بدهند که باتری آن خوابیده شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در این شرایط چه کاری باید انجام داد و چگونه باتری خالی ماشین را شارژ کنیم؟

برای انجام این کار چند روش وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم و به شما آموزش می دهیم روش های شارژ باطری خودرو چگونه است، تا انتها همراه ما باشید.

چگونه از شارژر باتری ماشین استفاده کنیم؟

برخی از افراد طی تجربه هایی که داشتند ترجیح می دهند که همیشه شارژر باتری همراه خود داشته باشند. اگر شما جزو این دسته از افراد باشید احتمالا باید یکی از دو شارژر زیر را داشته باشید.

شارژر شناور:

این نوع شارژر ها مجهز به وسایل الکترونیکی هستند که هم قابلیت تنظیم دارند و هم خاموش کردن دستگاه، اگر قصد این را داشته باشید که شارژر را برای مدت زمان طولانی به باتری متصل کنید این شارژر ها گزینه مناسبی هستند زیرا این امکان را به شما می دهند که هر زمان  باتری به صورت کامل شارژ شد دستگاه خود به خود خاموش شود و در مواقعی که شارژ باتری کم می شود مجدد متصل می شود.

شارژر قطره ای:

این شارژر ها با مدل قبلی کمی تفاوت دارند و ویژگی روشن و خاموش شدن آن ها همانند قبلی نیست، در این مدل تا زمانی که شما شارژر را خاموش نکنید جربان برق ادامه دارد.

نحوه شارژ باتری خودرو به کمک شارژر:

در ابتدا اطمینان پیدا کنید که ماشین خاموش است، سپس گیره مثبت که قرمز رنگ است را به پایانه مثبت متصل کنید و گیره منفی سیاه رنگ را به یک قسمت از خودرو وصل کنید.

البته برخی می گویند می توان گیره منفی را به قطب منفی باتری وصل کرد اما از نظر ایمنی این کار اشتباه است و بهترین کار وصل کردن به یک قسمت ثابت از بدنه خودرو است.

شارژ باتری به کمک شارژر
شارژ باتری به کمک شارژر

سپس شارژر را روشن کنید و درجه آن را تنظیم کنید، اگر آمپر را روی درجه کم تر قرار دهید زمان شارژر طولانی می شود و اگر درجه را بالا تر ببرید زمان شارژ سریع تر می شود.

اگر سرعت کار برایتان مهم است و عجله دارید درجه شارژر را بر روی شماره های بالا قرار دهید.

در این زمان ادامه کار وابسته به نوع شارژرتان است، اگر از مدل شناور باشد کار شما تقریبا تمام است، اما اگر مدل قطره ای باشد باید حواستان باشد که پس از شارژ شدن باتری شارژر را خاموش کنید.

مدت زمان شارژ باتری هم وابسته به نوع شارژر و ولتاژ شارژ دارد. اگر از مدل های شانور استفاده می کنید بین 4 تا 12 ساعت زمان نیز است.

در اخر توجه داشته باشید که پس از شارژر شدن باتری نباید بلافاصه خودرو را حرکت دهید، بلکه در ابتدا چند دقیقه موتور را روشن بگذارید تا شارژر به همه جا منتقل شود.

شارژ باتری خودرو به روش باتری به باتری

اگر باتری ماشینتان خالی شده است و شارژر در دسترس ندارید جای نگرانی نیست، روش های دیگری هم برای شما وجود دارد. دومین روشی که قصد آموزش آن را داریم باتری به باتری است.

برای انجام این روش نگاهی به اطرافتان بیندازید و ببیند راننده آشنایی قرار دارد. در صورت وجود این امکان است که متصل کردن باتری خود به باتری ماشین دیگری باطری خودرو خود را شارژ نمایید.

باتری به باتری خودرو
باتری به باتری خودرو

روش انجام این کار به صورت زیر است:

  1. ماشین سالم را در کنار ماشین خود قرار دهید به نحوی که کاپوت جلوی هر دو در بغل یکدیگر باشد، سپس تمامی وسایل های برقی خودرو را خاموش کنید و استارت هر دو را در حالت بسته قرار دهید.
  2. پس از آن نیاز است که کابل باتری به باتری در دسترس داشته باشید، طرف انبرک قرمز رنگ را به سمت مثبت باتری خودرو خود متصل کنید و آن سر انبرک را که قرمز و مثبت است به سر مثبت باتری ماشین سالم وصل کنید.
  3. یک طرف انبرک که مشکلی رنگ است به سر منفی باتری ماشین خود متصل کنید و طرف دیگر آن را که همانند قبلی مشکی رنگ است به سر منفی باتری ماشین سالم وصل کنید. پس از حتما مسیر کابل ها را بررسی نمایید که بر سر مسیر سایر قطعات خودرو قرار نگرفته باشند و کابل ها هم به درستی متصل شده باشند.
  1. پس از بررسی برای ادامه کار باید ماشین دارای باتری سالم را روشن کنید و مقداری صبر کنید تا باتری از کار افتاده خودرو شما شارژ شود. پس از آن ماشین را استارت بزنید معمولا اگر شما کار را به درستی انجام داده باشید خودرو روشن می شود اما اگر روشن نشد چند دقیقه صبر کنید ومجدد برای استارت خودرو تلاش کنید.
  2. قبل از این که موتور ماشین را خاموش کنید بهتر است اجازه دهید برای مدت زمانی روشن باشد تا شارژ لازم را از دینام به دست بیاورد.

به همین آسانی باتری خوابیده خودرو شما شارژ می شود، فقط توجه داشته باشد که انجام این کار به ایمنی نیاز دارد زیرا که شما با برق سر و کار دارید. به همین جهت هیچ نوع وسیله برقی در اطراف خود و ماشین قرار ندهید و ترجیحا در زمان کار با باتری از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید نا خطری برای شما و ماشین ها پیش نیاید.

از خود ماشین برای شارژ باتری استفاده نمایید

می دانید که در زمان هایی که ماشین روشن است مسئول شارژ کردن باتری برعهده دینام است، نه تنها این موضوع بلکه در زمان روشن بودن خودرو مسئول تامین برق اجرا ماشین بر عهده دینام است چرا که “پولی یا هرزگرد” روی دینام توسط یک تسمه، به “پولی” روی موتور متصل است و باتری را شارژ می کند.

اگر شما در زمان رانندگی متوجه کم شدن شارژ باتری شوید نشان از این است که دینام خودرو خراب شده است اما اگر خودرو خاموش بوده است و پس از مدتی که به سراغ خودرو می روید متوجه خوابیده شدن باتری خودرو شدید یعنی مشکل از باتری است.

شارژ باتری خودرو
شارژ باتری خودرو

در حالتی که از کار افتادن باتری مربوط به دینام باشد اگر دنده های خودرو به صورت معمولی باشند و اتومات نباشند می توانید از هل دادن استفاده کنید البته انجام این کار خیلی توصیه نمی شود.

یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که خودرو را روشن بگذارید و اجازه دهید کمی باتری شارژ شود.

به منظور ذخیره هرچه بیشتر برق باتری ها می توانید، وسائلی مثل چراغ ها (در طول روز) و رادیو ، که برق مورد نیاز خود را از باتری دریافت می کنند ،خاموش کنید، چرا که کمک زیادی به ذخیره برق در باتری ها میکند.

استفاده از شارژر های خورشیدی

اگر شما قصد این را دارید که برای مدت زمانی طولانی از باتری خودرو استفاده نکنید و یا جزو کسانی هستید که دیر به دیر از خودرو استفاده می کنید بهتر است یک شارژر خورشیدی تهیه کنید. در این صورت در زمان هایی که از خودرو استفاده می کنید در صورتی که شارژ باتری کم یا تمام شده باشد می توانید به کمک این شارژر ها باتری را شارژ نمایید و دیگر دردسر های کمبود شارژ باتری را نداشته باشید.

تعویض باتری در محل

گاهی ممکن است خالی شدن شارژ باتری به این دلیل باشد که عمر باتری خودرو شما تمام شده است و یا باتری خراب شده، در این صورت شارژ کردن باتری عملا کار بی فایده ای می باشد و در صورت انجام آن یا باتری شارژ نمی شود و یا پس از مدت زمان کوتاهی دوباره شارژ خالی می کند.

تعویض باتری خودرو در محل
تعویض باتری خودرو در محل

در این صورت تنها راه حلی که برایتان باقی می ماند این است که برای تعویض باتری خودرو اقدام کنید، اگر این شرایط را ندارید که خود را به یک مرکز تعویض باتری برسانید تا این کار را برایتان انجام دهند نگران نباشید زیرا هنوز یک راه حل دارید.

می توانید با مجموعه ما تماس بگیرید تا هر کجای تهران که هستید برای تعویض باتری خودرو شما کارشناسان ما بیایند. استفاده از خدمات تعویض باتری در محل دارای چندین مزایا برای شما می باشد اول این که دیگر نیاز نیست تا ماشین را به سختی جایی برسانید و دوم این که خدمات تعویض باتری رایگان می باشد و سوم این که باتری کهنه از شما خریداری می شود به این طریق از هزینه شما تا حد قابل توجهی کم می شود.

روش صحیح نگهداری باتری خودرو

در ویدیو زیر می توانید با روش صحیح نگهداری باتری ماشین و نکات آن آشنا شوید.

دلایل ضعیف شدن باتری خودرو

وجود مشکل ذاتی در خود باتری

این موضوع به این معنا می باشد که عمر باتری رو به اتمام باشد و یا باتری خودرو شما از مدل های بی کیفیت است که برای مدت زمان کوتاهی کار می کند و پس از مدتی با مشکل های بسیاری همراه می شود.

دلایل خراب شدن باتری
دلایل خراب شدن باتری

و یا این که به صورت صحیح از باتری مراقبت نکرده باشید و سر باطری ها سولفاته شدن باشند، در این صورت هم باتری نمی تواند به خوبی انرژی تولید کند.

  • وجود مشکل در سیستم سیم کشی خودرو

در برخی از مواقع ممکن است مشکل شما مربوط به سیم کشی خودرو باشد، دینام انرژی مورد نیاز باتری را به کمک سیم ها منتقل می کند. اگر در سیم کشی سیستم برق خودرو هر گونه مشکلی ایجاد شود دینام نمی تواند به خوبی شارژ را باتری منتقل کند و به تدریج باتری ضعیف می شود.

  • اشتباهاتی که خود راننده مرتکب می شود

یکی از شایع ترین دلایل خرابی باتری که هرکسی ممکن است تجربه کرده باشد، روشن ماندن چراغ هاست. حتی روشن ماندن طولانی مدت چراغ سقفی داخل کابین نیز می تواند به راحتی باعث خالی شدن باتری خودرویتان شود.
پس همیشه در هنگام ترک ماشین به بررسی چراغ های خودرو بپردازید که چراغی روشن نمانده باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های شارژ باتری خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
Scroll to Top
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش