نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو

نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو

4.8
(2154)

انتخاب باتری مناسب برای ماشین شما برای یک سواری مطمئن و طولانی مدت ضروری است. بدون باتری سالم، عملکرد صحیح وسیله نقلیه غیرممکن است، زیرا باتری شما جزء کلیدی در کمک به روشن شدن موتور و روشن نگه داشتن تمام وسایل الکترونیکی است. همچنین به شما امکان می دهد تلفن خود را شارژ کنید، از لوازم الکتریکی جانبی استفاده کنید یا موسیقی را پخش کنید، حتی زمانی که موتور خاموش است.

تعویض باتری خودرو کاری است که همه ما باید در طول عمر خودروی شما انجام دهیم. طبیعی است که باتری به مرور زمان قدرت خود را از دست بدهد و شرایط رانندگی و هوای سرد می تواند کار را برای آن سخت تر کند.به عنوان یک مالک خودرو، ممکن است از خود بپرسید که چگونه باتری مناسب را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد، اما هنگامی که نکات را یاد بگیرید و بدانید به چه مواردی توجه کنید، انجام آن برای شما جالب و در عین حال آسان خواهد بود.

چگونه بفهمید کدام باتری برای وسیله نقلیه شما مناسب است؟

در انتخاب باتری مناسب برای ماشین برخی از عوامل کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

مهمترین شاخصه هنگام انتخاب باتری جدید، یافتن باتری مناسب با مدل خودرو است.

نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو
نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودرو

اگر مطمئن نیستید که کدام نوع باتری برای ماشین شما مناسب تر است، بهترین کار این است که به دفترچه راهنمای مالک خودرو نگاه کنید. بخشی در مورد نحوه تعویض باتری و نوع باتری جدیدی که برای عملکرد بهینه نیاز دارید وجود خواهد داشت. اگر مطمئن نیستید که کدام نوع باتری برای خودروی شما مناسب است، راهکار مناسب دیگر، مراجعه به نمایندگی های مجاز خودرو است. آنها می دانند که چه نوع باتری برای خودروی شما مناسب تر است.

نکات لازم برای انتخاب باتری ماشین

شاخصه های ضروری را رعایت کنید

انتخاب باتری ماشینی با ظرفیت کمتر از ظرفیت لازم برای خودرو، معمولاً به این معنی است که در نهایت زودتر از حد معمول لازم است تا باتری را تعویض کنید. از سوی دیگر، اگر باتری با ظرفیت بیشتر از طرفیت لازم برای خودرو خریداری کنید، هزینه اضافی پرداخت کرده اید. به همین دلیل، درک اصول اولیه باتری خودرو کاملاً حیاتی است.

مشخصات باتری

برای هر مدل و برند خودرو یک باتری با مشخصات ثابتی درون خودرو قرار گرفته است. قبل از خرید باتری جدید، مشخصات باتری را از دفترچه راهنمای مالک مطالعه کنید.

نمایندگی معتبر

برای خرید باتری با کیفیت بالا، مهم است که با یک نمایندگی معتبر تماس بگیرید. از خرید از فروشگاه‌هایی که باتری‌های با قیمت بسیار پایین می‌فروشند، اجتناب کنید، زیرا این باتری‌ها دوام زیادی ندارند. در عوض یک باتری خودرو با نام تجاری معتبر را در یک فروشگاه قطعات خودرو یا نمایندگی های معنبر باتری انتخاب کنید.

خرید باتری از نمایندگی معتبر
خرید باتری از نمایندگی معتبر

انتخاب برند مناسب، کیفیت و محدوده قیمت

شاید مهم ترین عامل در انتخاب باتری خودرو، توجه به برند، کیفیت و محدوده قیمت آن باشد. این سه عامل هنگام تصمیم گیری برای خرید باتری جدید بسیار کمک کننده اند. بسیاری از برندهای مختلف وجود دارند که باتری های خودرو با کیفیت بالا را با رنج قیمت های مختلف ارائه می دهند تا با نیازها و ترجیحات مختلف مطابقت داشته باشند.

همچنین می توانید به نظرات مشتریان در مورد محدوده قیمت های مختلف ارائه شده توسط هر برند نگاهی بیندازید تا با آنچه در خرید باتری خودرو به دنبال آن هستید مطابقت داشته باشد.

مدت زمان گارانتی

قیمت باتری خودرو معمولاً شاخص خوبی برای طول عمر آن است. اکثر باتری ها برای 3 سال فعالیت طراحی شده اند، هر چه گارانتی آن ها بیشتر باشد نشان از طول عمر بیشتر باتری ها خواهد داشت.

مانند قیمت، گارانتی می تواند تصمیم بگیرد که آیا باتری با کیفیت است یا خیر. معمولاً هر چه مدت گارانتی طولانی‌تر باشد باتری بهتری است، زیرا سازنده به محصول اطمینان دارد که طول عمر آن طولانی است.

در صورتیکه قصد ندارید خودروتان را برای طولانی مدت نگه دارید، می توانید از باتری هایی با طول عمر کمتر استفاده کنید.

اندازه و نوع مناسب باتری

اندازه و نوع دو فاکتور مهم دیگری هستند که در هنگام تنخاب باتری باید به آنتخا توجه کنید. اندازه مناسب هنگام در نظر گرفتن نوع باتری ماشین برای خرید مهم است، به خصوص اگر اولین بار است که یک باتری را خریداری می کنید و نمی دانید چه اندازه ای برای ماشین شما مناسب تر است.

بیرون آوردن باتری قدیمی از خودرو و مقایسه آن با یک باتری جدید به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باتری مناسبی است یا خیر کمک می کند. اندازه، شکل و پیکربندی این دو را با هم مقایسه کنید و اگر مطابقت ندارد، بهتر است باتری جدید را پس داده و باتری دیگری تهیه کنید.

اندازه و نوع مناسب باتری ماشین
اندازه و نوع مناسب باتری ماشین

هنگامی که به مارک های مختلف و قیمت آنها نگاه می کنید، به نوع باتری خودرویی که می خرید توجه کنید. انواع مختلفی از باتری برای انتخاب وجود دارد که با توجه به خودرو و نیاز آن می توانید انتخاب کنید. انواع باتری های استارت استاپ، AGM، سیلد یا غیر سیلد را می توان با توجه به نیاز خودرو خریداری کرد.

قدرت مناسب باتری را درنظر بگیرید

برای به دست آوردن قدرت باتری مناسب برای وسیله نقلیه خود، باید آمپرهای میل لنگ سردCCA  و ظرفیت ذخیرهRC  را در نظر بگیرید. آمپرهای میل لنگ اندازه گیری قدرت راه اندازی باتری در هوای سرد است و همیشه باید با الزامات استاندارد وسیله نقلیه شما مطابقت داشته باشد. دفترچه راهنمای مالک را برای این مشخصات بررسی کنید.

ظرفیت ذخیره، تعداد دقیقه‌های توان ذخیره باتری را در یک بار مشخص اندازه‌گیری می‌کند. ظرفیت ذخیره شده (Reserve Capacity) نسبتی است که بیانگر قدرت راه اندازی موتور توسط باتری در صورت خرابی آلترناتور (دینام) یا تسمه آن می باشد. این نسبت برابر مقدار دقایقی است که یک باطری در 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتی گراد) می تواند در 25 آمپر دشارژ گردد و ولتاژ باتری در مقدار 10/5 ولت ثابت باقی بماند. هرچه این نسبت زیاد باشد، مقدار زمانی کارکرد خودرو در صورت خرابی آلترناتور (دینام) بیشتر است.

 ظرفیت ذخیره است که اطمینان حاصل می کند که باتری انرژی لوازم جانبی خودروی را هنگامی که موتور خاموش است تامین می کند. RC همچنین یک بخش حیاتی برای روشن نگه داشتن وسایل ضروری در هنگام از کار افتادن دینام است و برای کارکرد روان خودرو مورد نیاز است. نوع فناوری و اندازه باتری نیز نقش مهمی در مصرف باتری خواهد داشت. قبل از خرید، حتماً برچسب باتری را بررسی کنید. دفترچه راهنمای خودرو دارای RC توصیه شده برای مدل و نوع خودرو شما خواهد بود.

تعمیر و نگهداری باتری

دو نوع باتری برای خرید ماشین شما وجود دارد – نیاز به تعمیر و نگهداری و بدون تعمیر. اکثر رانندگان یک باتری خودکار بدون تعمیر و نگهداری را انتخاب می کنند که معمولاً هزینه بیشتری دارد اما مزیت آن عملکرد بدون نیاز به هیچ گونه نگهداری است. هنگامی که این نوع باتری بر روی خودرو نصب شود، باتری نیازی به نظارت بر الکترولیت ندارد.

باتری های مورد نیاز برای نگهداری ارزان تر هستند اما به این نظارت نیاز دارند. لازم است که در فواصل منظم سطح الکترولیت را بررسی کنید یا از یک کارشناس بخواهید آن را بررسی کند و در صورت نیاز سطح آن را افزایش دهید.

تعمیر و نگهداری باتری
تعمیر و نگهداری باتری

آیا باتری با ماشین و نیازهای رانندگی شما مطابقت دارد؟

مهم ترین سوالی که باید قبل از خرید باتری جدید به آن پاسخ دهید این است که آیا این باتری با خودرو و نیازهای رانندگی شما مطابقت دارد؟ باتری‌های جایگزین باید از نظر اندازه و طراحی مناسب خودروی شما باشند.

آب و هوایی که در آن زندگی می کنید و شرایط رانندگی را در نظر بگیرید، زیرا این وارد می تواند به طور قابل توجهی بر عمر باتری تأثیر بگذارد. دمای بالای طولانی می تواند برای باتری های خودرو سخت باشد و باعث خوردگی و تبخیر الکترولیت شود، بنابراین برای خرید باتری لازم است تمام این موارد را در نظر بگیرید.

به طور متوسط باتری خودرو بین 2 تا 3 سال عمر می کند. یکی از مهم ترین عواملی که بر مدت زمان ماندگاری باتری خودرو تأثیر می گذارد، آب و هوا است. یک موتور در حال کار در زیر کاپوت سطوح بالایی از گرما تولید می کند. در یک روز گرم و سوزان، باتری ماشینتان زودتر از حالت معمولی خالی می شود، که اگر اقدامات احتیاطی مناسب در تابستان را رعایت نکنید، می تواند منجر به افزایش احتمال خراب شدن باتری شود.

آب و هوای گرم می‌تواند باعث تبخیر مایع باتری‌های خودرو شود و به ساختار داخلی باتری آسیب برساند. به همین دلیل است که میانگین عمر باتری در آب و هوای گرم کمتر است. بنابراین زمانی که تخمین می زنید عمر باتری ماشین شما چقدر طول می کشد، آب و هوایی را در نظر بگیرید که بیشتر رانندگی خود را در آن انجام خواهید داد.

صرف نظر از دمایی که در آن رانندگی می کنید، مراقبت صحیح از باتری خودرو می تواند به کارکردن آن کمک کند. رعایت نکات زیر باعث افزایش طول عمر باتری خواهد شد.

در ویدیو زیر می توانید توضیحات کامل برای انتخاب باتری مناسب برای خودرو را مشاهده کنید.

راه کارهایی برای افزایش طول عمر باتری ماشین

سفرهایی با مسیر کوتاه را محدود کنید.

رانندگی در مسیرهای کوتاه مانع از شارژ کامل باتری خواهد شد. با رانندگی طولانی مدت، نیروی باتری ماشین خود را حفظ کنید.

اتصالات باتری را مرتب چک کنید

باتری ای که به طور ایمن بسته نشده باشد می تواند لرزش داشته باشد و به طور بالقوه منجر به آسیب داخلی و اتصال کوتاه شود. ترمینال باتری خود را به طور مرتب بررسی کنید به خصوص اگر اغلب در جاده های پر دست انداز رانندگی می کنید تا مطمئن شوید که به درستی و محکم در جای خود قرار گرفته است.

در همین رابطه میتوانید مقاله برداشتن سر باتری ماشین را مطالعه کنید.

هنگام خروج از خودرو همه چراغ ها را خاموش کنید

روشن نگه داشتن تصادفی چراغ‌های جلو و درب خودرو می‌تواند باعث دشارژ باتری شود. هنگام خاموش کردن خودرو و خروج از آن تمامی چراغ ها، وسایل الکتریکی و درهای خودرو را چک کنید.

پایانه های باتری را بررسی کنید

پایانه های باتری به مرور زمان خورده می شوند، اما تمیز نگه داشتن آنها، راه بسیار خوبی برای افزایش عمر باتری ماشین است. پایانه ها را با یک مسواک آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب بشویید. سپس با استفاده از یک بطری اسپری با آب سرد، مخلوط را بشویید و سپس با یک پارچه تمیز خشک کنید.

بررسی پایانه های باتری
بررسی پایانه های باتری

باتری خود را تست کنید

دانستن وضعیت باتری ماشین شما زمانی اهمیت دارد که می خواهید عمر آن را به حداکثر برسانید. سطح ولتاژ خروجی باتری خود را با دستگاه تستر باتری خودرو تست کنید تا میزان ولتاژ خروجی را پیگیری کنید تا در صورت نیاز باتری جدید خریداری کنید.

هنگام خاموش بودن موتور از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید

عملکردهایی مانند رادیو یا تهویه مطبوع را هنگامی که موتور خودرو کار نمی کند خاموش کنید تا استرس کمتری به باتری وارد شده و باتری خودرو دشارژ نشود.

همچنین خاموش بودن طولانی مدت خودرو نیز باعث فرسودگی باتری خواهد شد.

تمامی اجزای خودرو را به صورت دوره ای بررسی کنید

خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده است که با هم کار می کنند. سلامت هر کدام از قطعات بر روی کارکرد باقی قطعات تاثیر گذار است. نگهداری صحیح از وسیله نقلیه نیز راه‌ ساده‌ای برای اطمینان از این است که باتری تا زمانی که کاملا از کار بیفتد عملکرد مناسبی خواهد داشت.

بنابراین مطمئن شوید که از تمام قسمت‌های ماشین خود به درستی نگهداری می‌کنید تا عمر خودرو و عمر باتری آن افزایش یابد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
Scroll to Top
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش