در یخ و برف چگونه برانیم

نکات رانندگی در زمستان

4.8
(2153)

رانندگی در زمستان بسیار خطرناک است و با خطرات بسیاری همراه است. رانندگی در جاده هایی پوشیده از برف و یخ و مه بسیار رانندگی را سخت می کند. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران میزان مرگ و میر در اثر تصادفات در فصل زمستان 30% افزایش می یابد. با رعایت نکاتی که در ادامه گفته شده می توانید احتمال وقوع خطرات را تا درصد زیادی کاهش دهید.

نکات رانندگی در زمستان

در خانه بمانید

در صورتیکه وضعیت هوا خیلی بد است و از نا امن بودن جاده ها مطمئنید بهتر است تا حد ممکن از رانندگی خودداری کنید.

پاک کردن برف و یخ از بدنه خودرو

اولین کار این است که اگر خودروتان خارج از پارکینگ پارک شده است، آثار برف و یخ را از آن پاک کنید. این کار باعث ایمنی بیشتر شما و باقی رانندگان در جاده خواهد شد. همچنین باید مراقب توده های برف زیر گلگیر باشید زیرا ممکن است از چرخش لاستیک‌های خودروتان جلوگیری کنند.

برای زدودن برف و یخ از شیشه ها، ماشین را روشن کنید، جریان هوا را روی یخ زدایی، سرعت فن را روی حداکثر و دما را روی بالاترین میزان تنظیم کنید. هدف این است که راننده دید بدون مانع در همه جهات داشته باشد.

قبل از رانندگی از یک فرچه برای از بین بردن برف روی سقف خودرو، کاپوت، درب صندوق عقب و تمام شیشه ها استفاده کنید. در صورت لزوم از کارت اعتباری برای پاک کردن یخ روی شیشه و آینه ماشین استفاده کنید.

پاک کردن برف و یخ از بدنه خودرو
پاک کردن برف و یخ از بدنه خودرو

همچنین از تمیز بودن شیشه پنجره در تمام جهات اطمینان حاصل کنید. اگر شیشه عقب کثیف باشد، ممکن است یخ زدایی یخ و برف بیشتر طول بکشد. همچنین، بررسی کنید که آیا یخ زدای شیشه عقب کار می‌کند یا خیر. هنگام تمیز کردن شیشه مراقب باشید تا به سیم‌های گرم کن آسیب نرسانید.

  • قبل از ترک منزل، تمام پنجره‌ها و آینه‌ها را تمیز کنید.
  • روی چراغ‌های اتومبیل را نیز تمیز نمایید تا سایر رانندگان بتوانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های چشمک‌زن و چراغ ترمز شما را ببینند.
  • کاپوت، صندوق عقب، درب و سقف ماشین را تمیز کنید. اگر پنجره‌ها را تمیز نکنید ممکن است برف دید شما را کاهش دهد و احتمال بروز تصادف را افزایش دهد.

آهسته رانندگی کنید

رانندگی در زمستان باید با سرعت آهسته، فاصله طولی و عرضی زیاد با وسیله های نقلیه جلویی و کتاری باشد. در جاده های یخ زده سطح کشش بین لاستیک و جاده کاهش می یابد به همین دلیل باید با حداقل سرعت رانندگی کرد و از گاز دادن پرهیز نمود.

پدال گاز و ترمز را به آرامی فشار دهید. سر پیچ‌ها به آرامی حرکت نمایید. برای جلوگیری از توقف ناگهانی، کمی زودتر ترمز کنید.

باران، برف و یخ باعث کاهش اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده‌ها می‌شوند. خوشبختانه روش‌هایی برای غلبه بر آنها در بزرگراه وجود دارد. به وسیله سیستم کنترل کشش، زمانی که لغزندگی تشخیص داده شود، کامپیوتر کنترل خودرو می‌تواند انتقال قدرت به چرخ های لغزنده را متوقف کرده و هرزگردی آن را کاهش داده و کشش خودرو بهبود یابد.

آهسته رانندگی کنید
آهسته رانندگی کنید

رانندگی در شرایط برف و یخ، یکی از مهم‌ترین چالش‌های رانندگان در این شرایط است. به این معنی که هرگونه حرکت ناگهانی مانند چرخاندن فرمان، می‌تواند موجب از دست رفتن کشش و کنترل وسیله نقلیه شما در این شرایط شود.

ترمز ABS قادر است تا در هنگام رانندگی در برف و یخ، ایمنی بیشتری برای رانندگان ایجاد کند، آنچنان که وجود آن برای اکثر رانندگان، معجزه‌آور است.

در یک جاده پوشیده شده از برف که در آن کشش و اصطکاک به میزان بسیار کمی وجود دارد، سیستم ترمز ضد قفل قادر به متوقف کردن خودرو به صورت کنترل شده است، تا جایی که به رانندگان امکان می‌دهد تا در طول فرایند ترمز و توقف خودرو، آن را هدایت کنند.

هنگام ترمز، وزن اتومبیل به سمت چرخ‌های جلویی متمایل می‌شود، بنابراین کنترل آن‌ها در اولویت قرار دارد. در صورتی که چرخ‌های جلو بیش از حد بچرخند، هدایت کردن اتومبیل کار سختی خواهد بود. علاوه بر آن زمانی که چرخ‌ها در شرایط لغزنده قفل شوند، راننده قادر به رام کردن خودروی خود نخواهد بود. مهم‌ترین ویژگی ترمزهای ABS این است که با کنترل کردن چرخش چرخ‌ها موجب توقف خودرو می‌شوند.

کاملا با حواس جمع رانندگی کنید

همیشه حواس‌پرتی‌ها به‌عنوان بخشی از رانندگی روزمره مطرح می‌شوند، وسوسه صحبت با تلفن، روشن کردن رایو، صحبت با سرنشینان یا هر چیز دیگری. زمانی که برف و یخ خیابان را می پوشاند، خطر تصادف به شدت افزایش می یابد. در این مواقع شما باید محتاط تر و هوشیارتر رانندگی کنید. همچنین باید از همه افراد دیگری که در جاده روبروی شما و در اطراف هستند، آگاه باشید و رانندگی آن ها را نیز تحت نظر بگیرید.

باک بنزین را همیشه پر نگه دارید

یکی از اصول مهم برای رانندگی در زمستان و سفر در آب و هوای سرد و برفی پر نگهداشتن باک بنزین است. زیرا این اطمینان خاطر را به شما خواهد داد که در جاده نخواهید ماند.

شیشه شوی ماشین خود را همیشه پر نگه‌دارید

بارش برف و یخبندان می‌تواند دید شما را از شیشه جلوی اتومبیل به شدت کاهش دهد و دشوار نماید. اگر پشت یک اتومبیل رانندگی کنید، ممکن است نمک و آهک‌های جاده‌ای نیز روی شیشه جلو اتومبیل شما پاشیده شود. شما باید مایع شیشه‌شوی اتومبیل خود را همیشه پرنگه‌دارید و از منجمد شدن آن جلوگیری نمایید.

شیشه‌شوی ماشین خود را همیشه پر نگه‌دارید
شیشه‌شوی ماشین خود را همیشه پر نگه‌دارید

لوازم مورد نیاز برای رانندگی در زمستان به همراه داشته باشید

بهتر است کیف یا جعبه ای شامل ضد یخ، چراغ قوه، بطری آب معدنی، کنسروهای خوراکی، غذا، کبریت، دستکش، شیشه پاک کن و جعبه کمک های اولیه را در خودرو قرار دهید.

از کنترل کروز استفاده نکنید

کنترل کروز، دکمه‌ای جهت ثابت نگه داشتن سرعت در برخی خودروها است. کنترل کروز می‌تواند روشی آرامش‌بخش برای رانندگی باشد. اما در هوای زمستانی نباید از کنترل کروز اتومبیل خود استفاده کنید. این کار باعث افزایش شتاب خودرو و کاهش سرعت عمل شما برای کنترل می‌شود. در سطوح لغزنده که دارای برف، یخ یا ماسه است این کار ممکن است باعث شود کنترل ماشین از دستتان خارج گردد.

سرویس خودرو را فراموش نکنید

پیش از آغاز سفر، چه در زمستان و چه در فصول دیگر سال، حتماً برای معاینه فنی ماشین را به تعمیرگاه ببرید. بدون شک دلتان نمی خواهد در هوای سرد با خرابی ماشین مواجه شوید و در جاده گیر کنید.

  • سرویس کاری شلنگ ها، پمپ آب، سیم شمع و تسمه ها
  • ریختن ضد یخ مناسب
  • به طور معمول برای اکثر خودروها در زمستان 60 درصد ضد یخ و 40 درصد آب مناسب است.
  • تنظیم فشار باد لاستیک ها
  • چک کردن رادیاتور خودرو، بخاری و چراغ های خودرو
  • تیغه های برف پاک کن زمستانی خریداری کنید
  • چک کردن باتری خودرو

مطمئن شوید باتری خودرو توان کافی برای روشن کردن ماشین در فصل زمستان را دارد.

با مشاهده ویدیو زیر می توانید نحوه تشخیص عمر باتری را بیاموزید.

برای انتخاب باتری مناسب برای خودرو می توانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

بررسی نور چراغ ها

قبل از اینکه در زمستان به دل جاده بزنید، نور چراغ های خودرو، چه جلو و چه عقب، را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ نقصی در آنها وجود ندارد. نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو را به دقت چک کنید. شدت زیاد نور در شرایط برف سنگین می تواند بازتابی از نور را در چشم ایجاد کند بنابراین دید راننده نسبت به شرایط اطراف در زمستان و شرایط برفی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به جز بررسی نور چراغ ها وسایلی مانند لباس شبرنگ و چراغ قوه را نیز به همراه خود ببرید.

نحوه انتخاب لاستیک در زمستان

نحوه انتخاب لاستیک در زمستان بسیار مهم است. در زمستان باید از لاستیک های آج درشت استفاده کرد. با اینکه لاستیک های برفی به صورت های مختلفی عرضه شده اما همین که به زمینهای یخبندان برسند مانند لاستیک های معمولی عمل می کنند لذا باید از لاستیک های میخ دار یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

لاستیک ها انواع بسیار دارند اما لاستیک های رادیال بهترین نوع لاستیک در تمام چهار فصل می باشند و می توان آنها را در برف کم نیز مورد استفاده قرار داد. هرگز لاستیک های معمولی و لاستیک های رادیال را با هم مورد استفاده قرار ندهید، چون واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می شود، در لحظات بحرانی کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج شده و حادثه آفرین شوند. در زمستان بهتر است لاستیک های با آج درشت را در چرخ های متحرک خودرو نصب کنید. اتومبیل های دیفرانسیل و موتور جلو به علت تقسیم وزن بر روی اکسل جلو در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند. همین طور اتومبیل های موتور عقب که چرخ های متحرک در زیر موتور بوده نیز از کشش خوبی در برف و یخ بهره مندند.

برف پاک کن خود را تعویض کنید

اگر در منطقه‌ای که بارش برف و باران زیاد است زندگی می‌کنید، باید برف پاک‌کن‌های زمستانی را بر روی ماشین خود قرار دهید. این برف پاک‌کن‌ها سنگین هستند و مخصوصاً برای جلوگیری از جمع آوری یخ روی شیشه ها ساخته شده‌اند.

قبل از خاموش کردن ماشین، حتماً برف پاک‌کن را خاموش کنید. در غیر این صورت تیغه‌ها می‌توانند بر روی شیشه جلو اتومبیل منجمد شوند، و درصورت استفاده مجدد ممکن است خراب شوند.

برف پاک کن خود را تعویض کنید
برف پاک کن خود را تعویض کنید

در یخ و برف چگونه برانیم

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و یخ و برف باید به نکات زیر توجه داشت.
چون یخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می شود، لذا برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک های یخ شکن و یا زنجیر چرخ استفاده و این موارد را رعایت کرد:

در یخ و برف چگونه برانیم
در یخ و برف چگونه برانیم
  • با سرعت کمتر از روزهای معمولی که جاده خشک است حرکت کرده و خودرو را در حرکت ثابت نگه درید.
  • در پیچ ها با دقت و به آرامی گردش کنید.
  • ازگردش و انحراف ناگهانی خودداری کرده و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید.
  • از فشاردادن بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن به طور ناگهانی خودداری کنید.
  • از سرعت زیاد در راههای با دست انداز بپرهیزید.
  • از رانندگی در لبه راهها و یا شانه های راه خودداری کنید.
  • در یک سطح لغزنده وقتی که سرعت دارید از تغییر وضعیت به دنده سنگین خودداری نمائید.

 ترمز در برف

ترمز زدن در یخ و برف کاملاً باید به صورت سبک انجام گیرد و راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخها نه تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند. راننده خوب و محتاط معمولاً سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است برای توقف در برف و یخ پیش بینی می کند. همچنین باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند.

ترمز در برف
ترمز در برف

اگر در اثر بی مبالاتی و اصطکاک کم جاده، در شرایط اقلیمی خاص کنترل خودرو از دست شما خارج شد سعی کنید خونسردی خود را کاملاً حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر سرخوردن نگاه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد و به هیچ وجه ترمز نکنید، زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا تماس با ما و ثبت سفارش